asiakasymmärrys

Selaa kirjoituksia aiheittain

27.10.2015

Sosiaalinen media myyntikanavana

Sosiaalisesta mediasta ei ole vielä juuri puhuttu myyntikanavana. Sellainen se kuitenkin on, ja sellainen siitä täytyy tulla, jotta yritykset jatkavat panostamista sosiaaliseen mediaa. Ennemmin tai myöhemmin nimittäin luovutaan sellaisista toiminnoista, joiden vaikutusta liiketoimintaan ei pystytä todistamaan. Sosiaalisen median rooli osana liiketoimintaa Kovin moni yritys ei ole onnistunut kietomaan sosiaalista mediaa osaksi liiketoimintaansa. Sosiaalisessa mediassa on […]

Sosiaalinen media

Tulos Helsinki Oy 15.10.2015

Hukkaatko euroja huonolla käytettävyydellä?

Kerron aluksi pari esimerkkiä: Yksi tarpeeton kysymys maksoi matkoja verkossa myyvälle Expedialle 12 miljoonaa dollaria vuodessa. Ostoskorissa oli kenttä ”Company name”, ja kenttien järjestyksestä johtuen monet syöttivät vahingossa pankkinsa nimen ja osoitteen, mikä johti korttimaksujen hylkäyksiin. Kenttä poistettiin, ja Expedian liikevaihto kasvoi 12 miljoonaa. Toinen nimeltä mainitsematon verkkokauppa kasvatti liikevaihtoaan 300 miljoonaa muutettuaan yhden painikkeen […]

Verkkopalvelun kehittäminen

9.9.2015

3 vinkkiä markkinointisuunnitelmaan vuodelle 2016

1. Verkon rooli ostopäätöksessä Suomalaisista kuluttajista jopa 83 prosenttia hakee verkosta tietoa ennen ostopäätöstä (Taloustutkimus, 2014). Lisäksi 82 prosenttia ihmisistä käyttää älypuhelintaan ostopäätösten tekemiseen ostoksilla ollessaan (Google,2015). B2B-puolella tilanne on vielä hieman yleisempi. Noin 90 prosenttia B2B-ostajista aloittaa etsintänsä hakukoneesta (AdvanceB2B, 2014). Nämä luvut eivät sinänsä yllätä. Internetin käyttäminen tiedonhaussa on ollut jo pitkään kasvussa. Nyt […]

Digitaalinen markkinointi

11.3.2015

Konversio-optimointi: löydä analytiikan avulla verkkopalvelun potentiaalisimmat kehityskohteet

Konversio-optimoijan tulee tunnistaa, mitä valtavirta kävijöistä tällä hetkellä tekee verkkosivuilla; mitkä ovat asioinnin kitkakohtia sekä toisaalta mistä löytyy piilevä potentiaali. Tämän ymmärtämiseksi tarvitaan kvantitatiivista dataa. Siihen paras lähde on verkkopalvelun analytiikkadata, esimerkiksi Google Analytics. Syvällisen asiakasymmärryksen saavuttamiseksi tulee myös selvittää kuinka kävijät ajattelevat eli tarvitaan vastaukset myös miksi-kysymyksiin esimerkiksi mitkä ovat syyt ostoskorin hylkäämisen takana. […]

Konversio-optimointi

11.12.2014

B2B-myynnin johtaminen muuttuu vuonna 2015 – oletko valmis?

Selvitä asiakkaasi ostoprosessi ja määrittele ostajapersoonat Tiedätkö, miten asiakkaasi toimii ostoprosessin eri vaiheissa? Tiedätkö, miten hyvin yrityksesi onnistuu vastaamaan asiakkaasi tarpeisiin prosessin eri vaiheissa? Osaatko arvioida, milloin asiakas on siinä vaiheessa, että myyjän suora yhteydenotto kannattaa tehdä tai milloin se on ennenaikaista? ”Henkilökohtaisen myyntipanoksen merkitys painottuu myyntiprosessissa entistä enemmän loppupäähän. Asiakkaan liiketoiminnan tuntemuksen merkitys korostuu. […]

Verkkopalvelun kehittäminen

Toni Voutilainen 1.10.2014

Asiakkuuden arvo – parempi ymmärrys on timanttinen kilpailuetu

  Verkkokaupassa, jossa eurojen mittaaminen on helppoa, on myös helppo keskittyä katsomaan vain hetkittäistä myyntiä ja miten panostukset eri myyntikanaviin heilauttavat myyntiviisaria välittömästi. Kuitenkin ensimmäisen ostoksen jälkeinen potentiaali on se, josta yritys voi kääriä suurimman hyödyn. Siksi menestyvimmät yritykset ovat suorastaan pakkomielteisiä asiakkaansa elinkaariarvon ymmärtämisessä. Puhutaan siis koko asiakassuhteen rahassa mitattavan arvon ymmärtämisestä. Tämän artikkelin tarkoitus on sysätä sinut alkuun, ellet vielä ole […]

Verkkokauppa

24.9.2014

Suuri osa sisällöistä toimii vain vahingossa

Tunsin aikanaan ihmisen, jota kuvailtiin “moi, mitä mulle kuuluu” –henkilöksi. Tiedätte varmaan tyypin? Se on ihan kiva ja sosiaalinenkin, mutta sen seura on tylsää, koska se puhuu vain itsestään. Porukassa tyyppi menee siinä sivussa eikä välttämättä edes ärsytä, vaan saattaa joskus kertoa ihan hauskankin jutun (yleensä toki itsestään), mutta itse siihen ei jaksa ottaa yhteyttä. […]

Sisältömarkkinointi

16.4.2014

Louhin dataa, kunnes löysin ikäviä asioita

Stokka ilmoitti juuri (15.4.2014) käynnistävänsä YT-neuvottelut. Kaupan liitto arvioi aiemmin, että alalta katoaa yli 6000 työpaikkaa. Monien perinteisten kaupan toimijoiden bisnes yskii. Toisaalta verkkokauppa kokonaisuutena kasvaa reippaasti. Mitä kaupan alalla tapahtuu? Ja vielä tärkeämpi kysymys: mitä kauppa ja suomalainen verkkokauppa aikovat tehdä selvitäkseen muutoksesta? SOK:n markkinointijohtaja Veli-Pekka Ääri puhui aiheesta ”Miten kauppa vastaa digitalisaatioon? Ajatuksia […]

Verkkokauppa

23.10.2012

Mitä yhteistä on digimarkkinoinnilla ja lautapeleillä?

Myönnän olevani yksinkertainen ja opin parhaiten kokeilemalla itse. Joskus harvoin, kun joku saa minulle jotain jakeluun, niin oletettavasti esimerkki on ollut helposti ymmärrettävä ja hyvin selkeä. Tässä postauksessa selitän digimarkkinoinnin lautapelien avulla. Digitaalisella markkinoinnilla ja pelaamisella on nimittäin yllättävän paljon yhteistä. Jatka lukemista, niin saat tietää enemmän! Monopoli Silinterihattua on siirrelty onnettaren ollessa suosiollinen. Nyt […]

Digitaalinen markkinointi