analytiikka

Selaa kirjoituksia aiheittain

Sofie Segercrantz 29.11.2018

Google Signals – enemmän dataa kävijöistäsi

Loppukesästä Google avasi julkisen betan uudesta Google Analytics -ominaisuudesta, Google Signalsista. Aktivoimalla Google Signalsin Google Analyticisissa, Google alkaa yhdistämään sivuston kävijätiedot tunnistettuihin, kirjautuneisiin Google-tileihin. Lopputuloksena Google Analyticsiin tulee lisää tietoa laitteiden välisistä siirtymistä (en: cross-device reports) ja sen avulla uudelleenmarkkinoinnista tulee entistä tehokkaampaa. Google hyödyntää Google-tilien kirjautumistiedot tunnistamaan kävijät ja yhdistämään eri laitteilla tehdyt sivustokäynnit […]

Web-analytiikka

4.4.2017

Tarinoita datasta – yhteinen ymmärrys asiakkaista

Persoonat (asiakaspersoonat, ostopersoonat) auttavat rakentamaan yhteisen ymmärryksen yrityksen asiakkaista. Persoonat ovat työkalu, joiden avulla kattavan asiakasdatan pohjalta rakennetaan asiakastarina jokapäiväiseksi työkaluksi. Persoonat ovat kohderyhmätietoa rikastettuna asiakkaan käyttäytymisellä, asenteilla ja odotuksilla.Persoonia luodessa asiakkaista kerätään tarpeellinen määrä tietoa eri keinoin. Datan laatu on tärkeää, siksi keskeinen datan keruun metodi on asiakkaiden haastattelut – minun kokemukseni mukaan itse […]

Asiakaskokemus

Maria Lantermino 28.3.2017

"Älä palvele niin kuin haluaisit itseäsi palveltavan"

Tänä päivänä globaalilla pelikentällä pärjääminen ja vastaaminen asiakkaiden kasvaviin odotuksiin vaativat asiakaslähtöistä tekemistä. Tulevaisuuden menestyjiä ovat yritykset, jotka laittavat asiakkaan ykköseksi. Parempaan asiakaskokemukseen pääsee oivaltamalla, mitä asiakkaat haluavat saavuttaa ollessaan vuorovaikutuksissa brändisi kanssa.Internet on muuttanut kuluttajien käyttäytymistä radikaalisti. Suomalaisista 35-45 vuotiaista yli 95 % käyttää nettiä kolmanneksi eniten tavaroita ja palveluita koskevaan tiedon etsintään pankkiasioiden hoidon […]

Asiakaskokemus

14.3.2017

Mitä muut tekevät asiakaskokemuksen kehittämiseksi?

Iloksemme saimme lukijoiltamme reilusti vastauksia, asiakaskokemuksen kehittäminen on siis monille yrityksille iso ja tärkeä asia. Tässä sinulle on koottuna se, mihin tänä vuonna yrityksissä ollaan panostamassa: Parempaa palvelua Sana palvelu toistui suurimmassa osassa vastauksia. Palvelu nähtiin hyvin kokonaisvaltaisena, läpi organisaation ulottuvana asiana. Asiakkaiden yksilöllisempi palvelu, asiakkaan tarpeiden mukainen yhteydenpito sekä monipuolisen palautteen kerääminen ja sen […]

Asiakaskokemus

28.10.2016

Kaikki irti sisäisestä hausta – iSEO (Internal Search Engine Optimization)

Miksi optimoida sisäistä hakua? Sisäistä hakua käyttää jopa 30-45 % vierailijoista. Käyttäjät ovat tottuneet googlettelemaan ja käyttämään hakua. Suurin osa verkkosivuston vierailijoista tulee käyttämällä hakua, joten on siis luonnollista, että he käyttävät sivuston sisäistä hakua, elleivät löydä heti etsimäänsä tietoa. Kannattaa jopa kannustaa sivustohaun käyttöön. Hakua käyttävät vierailijat konvertoivat jopa 5x tehokkaammin. Hakua käyttävät henkilöt […]

Asiakaskokemus

28.9.2016

Älykkäitä ja vuorovaikutteisia kohtaamisia – ja miten Teslaa voisi kehittää?

Kuitenkin yksi arvokkaan palvelun aspekti puuttui: vuorovaikutteisuus. Asiakas pystyi tarvittaessa ottamaan yhteyttä palvelun kautta, mutta yritys ei hyödyntänyt palvelua siinä mielessä, että olisi kysynyt asiakkaan tyytyväisyyttä, mielipidettä tai kehitysehdotuksia. Saati käynyt palvelun kautta vuoropuhelua. Yritykset alkavat kehittyä datan keräämisessä ja sen hyödyntämisessä palveluiden parantamiseksi. Reaaliaikaisuudesta ei voida vielä monenkaan tapauksessa puhua, mutta suunta on oikea. […]

Asiakaskokemus

31.8.2016

Kun analytiikka ei riitä

Suuri osa digitaalisten palvelujen kehittäjistä seuraa ja hyödyntää web-analytiikkaa, mikä on upea parannus vielä muutaman vuoden takaiseen tilanteeseen. Web-analytiikka auttaa käsittämään asiakkaiden käyttäytymistä verkossa. Se ei kuitenkin riitä, kun haluamme todella ymmärtää asiakasta. Asiakkaan ymmärtämiseksi täytyy tuntea hänen tarpeensa. Mitä asiakas haluaa, mikä häntä motivoi? Miksi hän tekee niinkuin tekee? Digitaalisuuden myötä asiakkaiden palveleminen on […]

Asiakaskokemus

1.6.2016

Näin kehität verkkosivustoa kävijädatan avulla

Jatkuva haaste verkkosivun kehittämisessä on resurssien puute – ei tiedetä, mitä oikeasti pitäisi verkkosivussa kehittää. Kehittämisen lähtökohtana täytyy olla kävijöiden eli asiakkaiden palvelu. Silti moni organisaatio kehittää sivustoaan sisäisistä lähtökohdistaan; kehitystä ohjaa vaatimus tasapuolisesta näkyvyydestä organisaation kaikille yksiköille ja ajankohtaisille uutisille. Resurssit käytetään etusivun tuunaukseen ja siihen, että verkkosivuston toiminnallisuudet saadaan juttelemaan omien back-end -järjestelmien […]

Web-analytiikka

11.3.2015

Konversio-optimointi: löydä analytiikan avulla verkkopalvelun potentiaalisimmat kehityskohteet

Konversio-optimoijan tulee tunnistaa, mitä valtavirta kävijöistä tällä hetkellä tekee verkkosivuilla; mitkä ovat asioinnin kitkakohtia sekä toisaalta mistä löytyy piilevä potentiaali. Tämän ymmärtämiseksi tarvitaan kvantitatiivista dataa. Siihen paras lähde on verkkopalvelun analytiikkadata, esimerkiksi Google Analytics. Syvällisen asiakasymmärryksen saavuttamiseksi tulee myös selvittää kuinka kävijät ajattelevat eli tarvitaan vastaukset myös miksi-kysymyksiin esimerkiksi mitkä ovat syyt ostoskorin hylkäämisen takana. […]

Konversio-optimointi

3.3.2015

Pelaatko pennosilla vai kiihdytätkö kasvua?

Markkinointitehtävässä eräässä b-to-b-yrityksessä toimiva ystäväni kertoi tuplanneensa sisältömarkkinoinnilla yrityksen verkkokävijöiden määrän. Hän kertoi myös, että markkinointia tehdään yrityksessä käytännössä nollabudjetilla. Vielä kun Vincitin toimitusjohtaja otsikoi blogikirjoituksensa Kauppalehdessä raflaavasti Näin tehdään markkinointia ilman rahaa, oli aiheeseen pakko tarttua. Mikä siinä on, että markkinoinnissa odotetaan tapahtuvan ihmeitä ilman rahaa, yleensä pelkällä aivo- ja lihasvoimalla? Sisältömarkkinoinnin buumi on […]

Sisältömarkkinointi