YouTube-mainonta saapui Suomeen

youtube logo
Maailmalla jo pidempään käytössä olleet YouTube-mainonnan muodot ovat nyt saapuneet myös meille Suomeen. Julkaisutilaisuus järjestetään Googlen toimesta Helsingin Kaapelitehtaalla tänään 5.2. Tässä postissa käydään läpi YouTube-mainonnan tärkeimmät uudistukset ja mainosmuodot sekä pohditaan käyttötarkoitusta eri tavoitteiden kannalta. Miten maamme 4. suosituin sivusto on valjastettavissa markkinoinnin auraksi?
Käytännössä alkuun pääsee kun omistaa AdWords-tilin ja on ladannut YouTubeen videon (mieluiten omistamalleen kanavalle). AdWordsistä tutun huutokauppamallin lisäksi käytössä on perinteisestä mediamyynnistä tuttu ”varaa paikka ja maksa”-malli.
Siirrytään seuraavaksi eri mainosmuotojen pariin.

Masthead-mainokset

Masthead-mainos on kooltaan 970×250 ja se sijaitsee YouTuben etusivulla hakukentän alapuolella. Banskuun saa upotettua videota, peliä jne. toiminnallisuuksia tai ohjauksen esim. YouTube-kanavallesi, kauppaasi tai sivustollesi. Google itse mainitsee tämän mainosmuodon nostavan ”brändi interaktiota” ja ”viraaliefektiä”.
Mastheadista on olemassa myös steroidella höystetty versio, ”laajennettava masthead”. Laajennatteva versio on aluksi yllämainittua kokoa ja laajenee korkeudeltaan kaksinkertaiseksi klikattaessa.

  • Varataan päiväksi kerrallaan
  • Tämä mainosmuoto toimii ”varaa paikka ja maksa”-periaatteella
  • Kerää 1,5-2,4 miljoonaa näyttöä vuorokaudessa (Google ilmoittaa)
  • klikkiprosentti 0,2-2 % (Google ilmoittaa)

Hinnoittelu/päivä:

  • normaali 11000 € = CPM noin 7 €
  • laajennettava 13500 € = CPM noin 8,5 €

masthead-mainos

TrueView-mainokset

TrueView-mainoksia on perusmuodoiltaan neljää eri mallia:

In-Stream

  • Ennen varsinaista videota pyörivä mainosklippi
  • Katsoja voi skipata mainoksen 5 sekunnin jälkeen, maksat vain jos mainos katsotaan kokonaan
  • Katsojia voidaan käyttää remarketingiin
  • Toimii sekä desktopissa että mobiilissa
  • Näkyy vain YouTube-partnereiden videoissa (ei siis missään takapihojen painivideoissa)
  • Hinnoittelu: CPV, Cost-per-View
  • Pituutta ei määritelty, mutta alle 90 sekuntia suositeltu
  • Optiona 300×60 ”companion banner” näkyviin videon viereen oikealle puolelle

In-Search

  • Videosi thumbnail ja kuvausteksti näkyy YouTuben hakutuloksissa relevanttien hakujen yhteydessä
  • Katsojia voidaan käyttää remarketingiin
  • Hinnoittelu: CPV, Cost-per-View

In-Display

  • Käytännössä sama kuin yllä, mutta videosi näkyy katselusivun oikean reunan palkissa

In-Slate

  • Muistuttaa mainoskatkoa
  • Käyttäjän katsoessa pitkiä videoita (yli 10 min) häneltä kysytään aluksi haluaako hän katsoa ennen videon alkamista yhden mainoksen vai katsoa mainoskatkoja videon lomassa
  • Mainosta ei pysty ohittamaan
  • Hinnoittelu: CPV, Cost-per-View
trueview-mainokset

Tarkemmat speksit TrueView-mainoksista.

PreRoll-mainokset

PreRoll-mainokset muistuttavat TrueView in-stream mainoksia. Nimensä mukaisesti ne ovat video-klippejä, jotka pyörivät ennen varsinaisen videosisällön alkamista. Tämä mainosmuoto ”varataan ja maksetaan”, eikä toimi huutokauppa periaatteella.

  • Max. 30 sekuntia pitkä, alle 20 sekuntia suositellaan
  • Optiona 300×60 ”companion banner” näkyviin videon viereen oikealle puolelle
  • Näkyy vain ”hyväksyttyjen partnerien” kanavilla = on turvallinen brändeille
  • Vain 1 PreRoll-mainos/video
  • Kohdistus demografioiden tai sopivan sisällön perusteella
  • Hinnoittelu perustuu kohdennukseen ja sen tarkkuuteen

preroll-hinnat

  • Tier 1: Laaja kohdistus, esim. kaikki laitteet tai kaikki sisältö
  • Tier 2-4: Tarkempaa kohdistusta usealla tavalla, esim. desktop-miehet-35-45-jääkiekko

Käyttötarkoitukset

YouTuben mainosmuodot eivät sellaisenaan luultavasti tule räjäyttämään myyntiäsi uskomattomalla ROI:lla, mutta brändäykseen ja esim. TV-kampanjoiden tueksi se varmasti soveltuu. Tuloksella emme vielä maalaile tai manaile mitään tämän mainoalustan tiimoilta. Saako YouTubesta euro-tehoja, vai jotain pehmeämpiä brändimittareita, jää nähtäväksi. Kokeilemme ja selvitämme mikä toimii.
Google toteaa ”online videon” käsitteenä katoavan ja korvaantuvan vain yleisesti ”videolla”. Lisäksi eduksi mainitaan mahdollisuus välittömään interaktioon päätelaitteella, toisin kun televisiossa tai printissä. Myös online videoiden katselumäärät ovat jatkuvassa nousussa, varsinkin primetime-aikaan. Mielenkiinnolla odotamme miten mainostajat Suomessa tähän reagoivat. Mittaaminen ainakin on ihan eri tasolla kuin TV-mainonnassa. Verkossa voit olla täsmällinen toimiesi arvioinnissa, TV:ssä tavoitettavuus ja teho perustuu mutuiluun ja ”katsojapaneeliin”.
Mihin meinaat kallisarvoiset eurosi jatkossa sijoittaa?

Laita verkkoliiketoimintasi kasvuun

Varaa nyt tehokas lietsontasessio