Toni Voutilainen 7.9.2012

You don't need more traffic – you need more conversions!

Konversio – kaikkien verkkomyyntiä tekevien himoitsema lopputulos kun sivuston vierailija muuttuu asiakkaaksi. Konversio tarkoittaa kassakoneen kilinää, kasvua ja tulosta.
Siitä lähtien kun internetissä on pystynyt ostamaan, ovat alan edelläkävijät jo tehneet konversio-optimointia (CRO), eli kaikessa yksinkertaisuudessaan sivuston optimoimista niin, että se myy entistä paremmin. Nykyään työkalut ovat jo hyvin kehittyneitä ja konversio-optimoinnin tuoma hyöty on selvästi todennettavissa, mutta silti häkellyttävän harvat yritykset ymmärtävät hyödyntää sitä, tai sitten tekevät sitä hyvässä uskossa väärin.
Tästä aiheesta Tulos on evankelisoinut jo useamman vuoden ja pyrkinyt herättämään kotimaisia verkkokauppoja ja muita verkossa liiketoimintaa harjoittavia yrityksiä ottamaan tilaisuudesta kiinni – ennenkuin ulkomaiset kilpailijat ovat jo vieneet markkinaosuudet.
Viime viikon tiistaina otimme huutosakkiimme mukaan Tuloksen ideologian jakavan ja alalla mainetta niittäneen Chris Gowardin* ja järjestimme aiheesta paljon kiitosta keränneen seminaaripäivän. Yleisön pyynnöstä julkaisemme tässä päivän antia.

Konversio-optimoinnilla tuloksen tuplaamiseen

Päivän aloitti Tuloksen Juho Tunkelo, joka esityksessään konkretisoi miten tärkeää verkkoliiketoiminnan osaaminen, markkinointipsykologia ja myyvä copywriting on oikeaoppisessa konversio-optimoinnissa. Katso Juhon esityksestä konversiotestien innostavia tuloksia:

Persoonilla nostat verkkomyynnin uusiin ulottuvuuksiin

Päivä jatkui Tuloksen toimitusjohtaja Lasse Larvangon esityksellä, jossa kävi selväksi, että parhaiten tulosten aikaansaamiseksi tulee  konversio-optimoinnin prosessit olla kunnossa. Tämä kuitenkin vaatii paljon ajattelua, aikaa ja työtä, jota ei välttämättä osata investoida ennenkuin ymmärretään miten suuresta potentiaalista on kyse. Näin ollen Lasse paljasti nopean ja kevyen ”quick and dirty” -vaihtoehdon, jonka käyttöönottoon jokaisella tosissaan verkkoliiketoimintaa tekevällä löytyy resurssit. Ota nämä vinkit käyttöön jo tänään:

CRO for More Leads, Sales and Revenue

Päivän yhteenvetona Chris Goward pani yleisön ajattelemaan lukuisilla aidoilla case-esimerkeillä. Myös Chris painotti analyyttisen konversioprosessin tärkeyttä ja oikoi aiheesta olevia yleisiä väärinkäsityksiä ja virheitä. Inspiroidu Chrisin esityksestä:

Antoisaa päivää jatkettiin Tuloksen uudella toimistolla tupaantulijaisten ja mielenkiintoisten keskustelujen merkeissä (katso kuvat Facebookissa).
Kiitämme kaikkia osallistuneita onnistuneesta päivästä ja kuten asiaan kuuluu, olemme jo kehittelemässä uutta seminaaria. Kannattaa pysyä kuulolla.
* Chris Goward on arvostettu konversio-optimoinnin asiantuntija sekä haluttu puhuja ja esiintynyt useissa alan konferensseissa kuten eMetrics, SMX, SES, PubCon, IIMA, Conversion Conference ja IMC. Chrisin johtama yritys, WiderFunnel, on erikoistunut yksinomaan konversio-optimointiin. Chrisin pian julkaistava kirja ”You Should Test That” on jo monen internet-markkinoijan ostoslistalla.

Toni Voutilainen

Senior Advisor

Toni on yksi Suomen kokeneimmista Google-mainonnan asiantuntijoista ja pioneeri sen testaamisessa, mittaamisessa ja valjastamisessa bisneksen kasvattamiseen. Menestystarinoita löytyy niin Suomen mittakaavassa kuin kansainvälisestikin. Työnkuvaan kuuluu myös kompetenssiosaamisen kehittäminen koko toimiston tasolla.

Laita verkkoliiketoimintasi kasvuun

Varaa nyt tehokas lietsontasessio