3 vinkkiä AdWords RLSA:n käyttöön

RLSA (Remarketing List for Search Ads) on ollut hakusanamainostajien käytettävissä jo kolmisen vuotta. Tällä tehokkaalla ominaisuudella voit tarjota enemmän mainoshuutokaupassa kävijästä joka on ennestään käynyt sivuillanne, ja konversion todennäköisyys on suurempi. Puolet auditoimistamme mainostileistä jättävät kuitenkin hyödyntämättä tätä ominaisuutta, jolloin mainonnan tehokkuudessa ei päästä täyteen potentiaaliin.

RLSA, eli haun uudelleenmarkkinointi, on todella tehokas ominaisuus AdWordsissa. Sen kautta meillä on mahdollisuus tarjota huutokaupassa korkeampaa hintatarjousta henkilöille jotka ovat aiemmin vierailleet verkkosivuillanne. Vaikka RLSA onkin ollut käytettävissä jo kolmisen vuotta, sitä ei hyödynnetä tarpeeksi tileillä. Jotta RLSA:n käyttäminen tililläsi olisi mahdollista, sinulla pitää olla asennettuna joko AdWordsin tai Google Analyticsin uudelleenmarkkinointitagi.
RLSA:n hypoteesi on hyvin yksinkertainen: kun henkilö on jo aiemmin tutustunut brändiinne, on todennäköisempää että hän konvertoituu tulevien vierailuiden aikana. Tämän takia tästä käyttäjästä kannattaa maksaa enemmän. Totuus ei aina ole näin yksinkertainen, mutta tämä on hyvä lähtökohta, kun otetaan RLSA ensimmäistä kertaa käyttöön mainostilillä.

Tulen tässä artikkelissa käymään läpi kolme tapaa jolla voit hyödyntää RLSA:ta tililläsi, ja lisätä mainontasi tehokkuutta.

1. Hintatarjouksen muokkaukset

Kun olet lisännyt yleisön (audience) valitsemaasi kampanjan mainosryhmään, voit aloittaa hintatarjousten muokkaamisen. Yksinkertaisin muoto – ja usein yleisin – on lisätä ”Kaikki kävijät” yleisö jo olemassa olevaan mainosryhmään, ja nostaa tai laskea hintatarjouksia x prosentilla.

Esimerkki: Sinulla on avainsana yhden euron hintatarjouksella. Päätät nostaa ”Kaikki kävijät”-yleisön hintatarjousta 20 prosentilla. Tämä tarkoittaa sitä, että kun henkilö, joka löytyy yleisöstä ”Kaikki kävijät” suorittaa haun tällä avainsanalla, olet valmis maksamaan siitä klikistä 1,20 € normaalin euron sijan. Vastaavasti voit myös laskea hintatarjousta x prosentilla, jos jokin käyttämistäsi yleisöistä toimii selvästi huonosti.

Hintatarjouksen muokkauksilla pääset nopeasti alkuun.

2. Dedikoidut RLSA-kampanjat

Voi myös olla hyvä kokeilla jo olemassa olevan kampanjan kopiointia. Lisää kopioituun kampanjaan yleisöjä, ja aseta mainokset näkymään ainoastaan heille. Suosittelen, että silloin suljet pois tämän yleisön alkuperäisestä kampanjasta, jotta kampanjat eivät kilpailisi keskenään.
Uuden kampanjan avulla näet hyvin helposti mikä toimii paremmin: kampanja, jonka mainoksia näytetään vain uusille kävijöille, vaiko kampanja, jonka mainoksia näytetään vain sivuilla ennestään käynneille.

Joskus tulokset saattavat yllättää. Esimerkiksi yhdelle asiakaalle luotiin kaksi kampanjaa: toinen kohdennettiin vain henkilöille, jotka olivat jo käyneet sivuilla, ja toinen, josta nämä yleisöt suljettiin pois. Toisesta haettiin siis ainoastaan uusia kävijöitä. Nopeasti huomattiin, että kampanja, joka tavoitti vain uusia käyttäjiä, toimi paljon paremmin, ja hinta per kauppa oli jopa 90 % edullisempi kuin kampanjassa, joka kohdistettiin entisille kävijöille. Suosittelemme siis aina tekemään testejä, jotta voitte todeta mikä toimii juuri teidän kohderyhmällenne.

3. Demografian ja uudelleenmarkkinoinnin yhdistäminen

Onko AdWords-budjettisi rajallinen? Onko kasvanut kilpailu nostanut klikkihintoja? Hakumainontaan on nyt saatavilla lisätehoa demografisen kohdentamisen myötä.

Jos tärkein kohderyhmäsi ovat esimerkiksi 25-34 vuotiaat naiset, voimme priorisoida mainosten näyttämisen juuri tälle kohderyhmälle. Voit esimerkiksi päättää, että olet valmis maksamaan 30 % enemmän nimenomaan 25-34 vuotiaista naisista. Näin varmistat, että mainoksesi näkyvät parhaiten konvertoituvalle ostajakuntallesi  parhaillammilla sijoituksilla.

Tämä ei kuitenkaan ole vielä uudelleenmarkkinointia, vaan pelkästään demografiseen dataan perustuvaa kohdennusta. Jos tosin yhdistät halutun demografian ja haun uudelleenmarkkinoinnin, saat todella tarkasti kohdennetun kävijälistan, jota ilman muuta kannattaa kokeilla. Tällainen lista pitää kuitenkin luoda Google Analyticsissä, jonka jälkeen se on käytettävissä AdWordsissa. Muista kuitenkin, että listan on sisältävä vähintään 1000 evästettä, jotta yleisö ei olisi liian pieni.

Näin tarkistat kahdessa minuutissa, onko RLSA käytössä mainostililläsi

Tarkistaminen on hyvin helppoa. Kirjaudu AdWords-tilille, ja klikkaa Audiences-välilehteä, kuten alla olevassa kuvassa näkyy. Jos tili on suomenkielinen, välilehden nimi on Yleisöt.

Audiences tab

Tämän jälkeen avautuu näkymä joka voi näyttää esimerkiksi tältä:

screen-shot-2016-11-16-at-8-58-46

Jos tässä kohtaa ei näy listaa, RLSA ei ole tilillänne käytössä.

Yhteenveto

RLSA:ta voi käyttää monipuolisemmin kuin moni uskoo. Useimmiten kun RLSA on mainostileillä käytössä, kohdistetaan mainoksia vain kaikille sivuilla käyneille, ja se onkin sitten siinä. Kannattaa kuitenkin kokeilla eri yhdistelmiä. Voit esimerkiksi Google Analyticsissä luoda yleisöjä henkilöistä, jotka ovat käyneet kauppasi checkout-sivulla, mutta eivät konvertoineet, tai ihmisiä, jotka ovat vierailleet sivullasi enemmän kuin minuutin.

Mahdollisuudet ovat lukemattomia. Muista myös, että kannattaa kokeilla eri yleisöjä myös yhden kampanjan sisällä. Se että yhdessä mainosryhmässä yleisö A toimii ei tarkoita sitä, että se on toimiva yleisö myös toisessa mainosryhmässä. Oikein käytettynä RLSA voi säästää tuhansia euroja vuodessa ja laskea hintaa per konversio runsaasti. Se vaatii kuitenkin jatkuvaa optimointia ja testaamista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *