Verkkomainonta Suomessa 2007

IAB Finlandin arvioima verkkomainonnan määrä Suomessa oli viime vuonna 109,5 milj. euroa, joka tarkoittaa, että sen osuus ns. pienestä mainoskakusta oli noin 8 %. Tämä osuus nostaa verkkomainonnan 4. sijalle sanomalehtien, TV:n ja aikakausilehtien jälkeen. Esimerkiksi Ruotsissa verkkomainonta (14 %) on jo ohittanut TV-mainonnan.

Mainonta Suomessa 2007

Pieneen mainoskakkuun kuuluu ulkomainonta, sanomalehdet, elokuvamainonta, radio, televisio, verkkomainonta, aikakauslehdet, kaupunki- ja noutopistelehdet ilman suunnittelu- ja tuotantokustannuksia. Tähän mainoskakkuun ei siis sisälly esimerkiksi sponsorointia, suoramainontaa, messuja, painettuja hakemistoja tai mainoslahjoja.

Verkkomainonnan kasvu ja kanavat

Verkkomainonta Suomessa kasvoi kokonaisuudessaan noin 30 % vuonna 2007. Banneri- ja luokiteltu mainonta kasvoi 29,3 % ja hakusanamainonta ja sähköiset hakemistot 34 %. Koko mediamainonnan kasvu jäi 6,4 prosenttiin. Euroopassa verkkomainonta kasvoi 25 % vuonna 2007.

Verkkomainonta Suomessa 2007

Suomessa luetellaan banneri- ja luokiteltuun mainontaan ns. perinteinen brändimainonta suurissa medioissa, ja hakusanamainonta on sitä meille kaikille tuttua “Google-mainontaa”. Hakusanamainonta Suomessa on yli 90 prosenttisesti mainontaa Googlessa. Hakemistot tarkoittavat sähköisiä hakemistoja, jollaisia tarjoavat esimerkiksi Eniro ja Fonecta.

Todellinen panostus verkkomainontaan

Tässä aiemmin esitettyjä IAB Finlandin arvioita verkkomainonnan määrästä ja sen kasvusta on pidettävä suuntaan antavina. Tilastoista nimittäin puuttuvat kokonaan tulospohjainen mainonta, jollaista tarjoaa mm. TradeDoubler, Advertising.com, CJ.com ja MM Medier. Näiden luvut eivät ole saatavilla, koska kyseiset yhtiöt eivät ole ilmoittaneet maakohtaisia lukujaan. Nämä luvut tulisi sisällyttää bannerimainontaan, ja ne kasvattaisivat todennäköisesti kyseistä mainoskakun viipaletta noin 5-10 prosenttiyksikköä

IAB:n hakusanamainonnan luku perustuu mediatoimistoilta ja suuremmilta hakusanamainontaa välittäviltä yrityksiltä kerättyihin tietoihin. Tämäkin luku on suuntaa antava, koska tilastoista puuttuu kokonaan pienten toimistojen hakusanamainonnan liikevaihto sekä hakusanamainonnan budjetit niistä yrityksistä, jotka tekevät “in-house” hakusanamainontaa. Tänä vuonna tehdyn tutkimuksen mukaan (getitright) hakukonemarkkinoinnin toimenpiteet tehdään omin voimin 52 %:ssa niitä hyödyntävistä organisaatioista. Tämän tutkimuksen perusteella hakusanamainonnan määrä on todennäköisesti huomattavasti suurempi kuin 50 miljoonaa euroa. Näistä luvuista puuttuu myös hakukoneoptimointi.

IAB:n lukujen suhteen on myös huomioitava, että arviossa ei ole mukana kaikkia verkkomainonnan suunnittelu- ja tuotantokustannuksia. IAB:n arvio on että verkkomainonta on kokonaisuudessaan noin 500 miljoonan euron toimiala.

2 kommenttia

  1. Ei ole yllätys että verkkomainonta on kasvanut noinkin paljon. Myös omassa yrityksessä on sama suuntaus ollut jo pitkään. Luku on varmasti realistinen vaikka siitä puuttuukin pienet yritykset. Kuinkahan ulkomainonnalle infotauluineen sekä printtimainonnalle käy? https://www.zetadisplayfinland.fi/fi/info-tv/

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *