Vain yksi kysymys sisältöstrategian pohjaksi: miksi?

Miksi? – Tämä on usein vaikein kysymys verkkosisältöjen ylläpitäjille. Miksi teillä on verkkosivusto? Siihen ei yleensä osata vastata.

Jos seuraavaksi ehdottaa, että otetaan ne sitten pois verkosta, kun ei tiedetä, miksi ne siellä ovat, se ei kuitenkaan käy. Myynti laskisi. Kuinka paljon? Sitä ei tiedetä. Voisiko sivuston kautta myydä enemmän? Sitäkään ei tiedetä. Pitäisi tietää.

Kun pystyt vastaamaan, miksi haluat pitää sivustoa internetissä, sisältöstrategia syntyy kuin itsestään. Juhlallisesti nimetyllä sisältöstrategialla tarkoitan suunnitelmaa, jonka perusteella sivustolle luodaan uutta sisältöä. Se on yrityksen yleisen strategian sovellus verkkoliiketoiminnan tueksi.

Sisältöstrategia kertoo, milloin uutta sisältöä on tehtävä, ja nivoo sen täydellisesti muiden markkinointi- ja myyntiponnistelujen tueksi. Sisältöstrategian toteuttaminen eli säännöllinen tuore sisältö ylläpitää käyttäjien kiinnostusta sivustoa kohtaan. Sivusto kalastelee näin ollen lisää liikennettä hakukoneiden kautta, koska se tarjoaa kohderyhmälle arvokasta tietoa. Keskeistä on tavoittaa asiakas jo hänen ostoprosessinsa varhaisessa vaiheessa.

Miksi-kysymyksen vastaus kattaa seuraavat osa-alueet:

  • Koska sivusto on suunnattu jollekin. Sillä on selkeästi määritelty kohderyhmä ja kohderyhmän tarve tunnetaan. “Tämän ihmisen haluamme tavoittaa.”
  • Koska kohderyhmälle on jokin viesti. “Tämä on se asia, jonka haluamme kertoa.”
  • Koska sivusto ratkaisee kohderyhmän ongelman. “Näin autamme käyttäjiä.”
  • Koska sivustolla on tavoitteet. “Olemme onnistuneet, kun…”
  • Koska sivuston käyttökokemus on parempi kuin muilla. “Palvelu löytyy helposti, asiointi on vaivatonta ja käyttäjä poistuu iloisena.”
  • Koska verkko on oikea kanava. “Kohderyhmä haluaa tietoa tätä kautta, ja kertoo siitä myös muille.”

Sisältöstrategia tiivistettynä.

Oikea sisältö oikeaan aikaan, oikeille ihmisille, oikeista syistä. Näin Meghan Casey tiivisti sisältöstrategian puheenvuorossaan “Get your content strategy out of the drawer with Governance“.

Kun tiedetään miksi (missio), voidaan asettaa tavoitteet (visio) ja on paljon helpompi suunnitella, mitä pitää tehdä, jotta niihin päästään (strategia). Yksinkertaista? Siltä sen saa kuulostamaan. Helppoa? Ei välttämättä.

Sanotaan, että hokemat muuttuvat todeksi. Siksi vielä kerran: Kuuntele asiakasta, jotta tiedät, mitä verkkoon kannattaa tuottaa. Niiden asioiden on tarkoitus parantaa liiketoimintaasi, ei sen vähempää.

Jos luot sisältöstrategian ja sivustosi alkaa toimia todellisena asiakkaiden sisäänheittäjänä verkkopalveluusi, onko liiketoimintasi siihen valmis? Onko ostaminen sivuston kautta helppoa ja vaivatonta? Jos et ole varma, mitä vastaat näihin kysymyksiin, ota yhteyttä Tulokseen!

Astianpesuaineen lupaus.
Verkkosivujen sisällön tulisi olla käyttäjälle kuin toimistomme astianpesuaine: vastustamatonta raikkautta, uskomatonta arvoa.

Tämä kirjoitus perustuu hämmennykseen verkkosivustojen äärellä ja syksyllä Helsingissä pidetyssä Content Strategy Forumissa kuultuihin puheenvuoroihin.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *