Onko verkkokauppasi paras asiakaspalvelija paikalla?

Asiakasystävällinen ja palveleva verkkoteksti vastaa kaikkiin kysymyksiin, antaa tarvittavat tiedot kerralla ja ohjaa lukijan eteenpäin ostoputkessa.
Tässä postauksessa pohditaan Myyvät verkkotekstit -minisarjan osana, millainen verkkoteksti on palveleva. Palveleva verkkoteksti nimittäin myy.
Palveleva verkkoteksti ylittää odotukset. Mitä se sitten tarkoittaa konkreettisesti?

Verkkoteksti kertoo kaikki tuotteen ominaisuudet.

Hyvä verkkokaupan teksti tarjoilee kerralla kaikki tuotteen ominaisuudet.
Hyvin usein verkkokaupoissa tyydytään vähäiseen määrään tuotteen yksityiskohtia, jolloin tuotteiden vertailu on vaikeaa. Koko, väri ja mitat eivät riitä mihinkään.
Esimerkiksi: Garminin action-kameran tekstissä on viitisenkymmentä kohtaa pelkistä ominaisuuksista ja teknisistä tiedoista.
action-camera-netanttila

Enemmän ominaisuuksia esillä verkkokaupassa on enemmän.

Ominaisuudet on kuvattu myös hyötyinä.

Tekniset ominaisuudet kerrotaan tekstissä myös hyötyinä. Pelkkä lista ominaisuuksista ei palvele kaikkia verkkokaupan asiakkaita. Siksi tuotteen tekniset ominaisuudet on hyvä kääntää kielelle, joka kertoo enemmän.
Esimerkiksi: Ulkoisen kovalevyn koko (1 TB) on käännetty tekstissä hyödyksi eli kuinka monta valokuvaa siihen mahtuisi. Tai kerrotaan mitä “vesipilariarvo” tarkoittaa niille, jotka ovat ensi kertaa lastenvaatteita ostamassa.

Hyvä tuoteteksti vertailee.

Palveleva verkkoteksti vertailee myös tuotteen ominaisuuksia niin muihin oman kaupan kuin kilpailijoiden tuotteisiin.
Verkkoteksti antaa esimerkkejä käyttötilanteista. Esimerkit tuotteen käyttötilanteista auttavat lukijaa valitsemaan oikeanlaisen tuotteen. Verkkokaupassa on vaikea tietää, millaisesta tuotteesta on kyse, mikäli sitä ei lukijalle kerrota.
Esimerkiksi: Tyynystä voi kertoa, onko kyse sopiva vatsallaan vai selällään nukkujalle. Tai Millainen peitto sopisi hikoavalle?
Käyttötilanteet ovat esimerkkejä, joita myyjä voisi kertoa myyntitilanteessa asiakkaalle.

Hyvä verkkoteksti myy.

Ominaisuuksien, hyötyjen ja käyttötilanteiden jälkeen verkkoteksti on tehnyt jo ison osan myyntityöstä. Suositus tai arvostelu on iso osa sosiaalista myyntityötä, joten niitä kannattaa hyödyntää verkkokaupassa.
Myös verkossa kauppa täytyy klousata eli ohjata asiakas kassalle. Teksti on siinä keskeisessä roolissa Ostoskoriin-nappuloiden lisäksi. Annetaanko asiakkaalle mahdollisuus miettiä vielä vai ohjataanko ostamaan heti?

Hyvä verkkoteksti on kuin tiiviissä paketissa kivijalan parhaan myyjän auttavainen ote. Mitä sinä lisäisit vielä listalle?
Tämä postaus jatkaa minisarjaa myyvistä verkkokaupan tuoteteksteistä. Seuraa @Tulos_Helsinki ja @SuviJohansson sekä #verkkokauppa.

Laita verkkoliiketoimintasi kasvuun

Varaa nyt tehokas lietsontasessio