Tulospohjainen hakukoneoptimointi

Tulospohjainen hakukoneoptimointi seminaari

Kävin viikonloppuna pistäytymässä Ruotsissa hakukoneoptimointialan tapahtumassa. “Seoträffen 2008” oli päivän seminaari, jonka aikana käsiteltiin mm. aihetta tulospohjainen hakukoneoptimointi.

Mitä on tulospohjainen hakukoneoptimointi?

Tulospohjainen internetmarkkinointi on markkinointimuoto, jossa yritys maksaa korvauksen palvelun toimittajalle heidän tuottamiensa tulosten perusteella. Yritys maksaa palkkiota vain jos yhteinen ja yhdessä määritelty tavoite toteutuu. Tavoite voi esimerkiksi olla kävijä, leadi, tiedoston lataus tai myynti. Palkkio voi olla kiinteä tai prosentuaalinen.

Tulospohjainen markkinointi on perinteisesti ollut affiliate-markkinointiyritysten tarjoamaa palvelua. Ajat ovat nyt muuttuneet ja myös muut toimijat, kuten me, voimme tarjota tulospohjaista markkinointia.

Tulospohjainen hakukoneoptimointi on siis pähkinäkuoressa sitä, että maksat hakukoneoptimoinnista eli markkinoinnistasi vain jos tavoitteesi toteutuu. Eikö kuulosta reilulta! Jos verkkopalvelun tavoite on esimerkiksi lisää kohdennettuja kävijöitä niin maksat tässä tapauksessa vain hakukoneiden luonnollisen (ei-maksetun) liikenteen kasvusta. Palkkio voi olla kiinteä, kiinteä per kävijä tai prosentuaalinen.

Tulospohjaisen markkinoinnin parhaita puolia on se, että laskutusmallia voidaan soveltaa niin, että se on kaikille osapuolille kannattava. Tulospohjainen markkinointi on siksi lähes aina win-win tilanne! Tulospohjainen markkinointi, oli se sitten hakusanamainontaa, hakukoneoptimointia tai jotain muuta, ei kuitenkaan sovi kaikille yrityksille.

P.S. Näin määrittelimme sanastoomme termin tulospohjainen markkinointi.

2 kommenttia

  1. Kävijöihin sidottu tulospohjaisuus soveltuu esim. suosituille lehtien verkkoversioille (Iltasanomat, hs.fi, mtv3.fi yms.), joiden mainostulot ovat sidoksissa TNS Metrixin näyttämiin lukuihin ja sivunlatausten määrään.

    Monille muille sivustoille juuri kävijöihin, käynteihin tai sivunlatauksiin sidottu tulospohjaisuus ei kuitenkaan sovellu hakukoneoptimoinnissa lainkaan.

    Yksi vanhimpia hakukoneoptimoinnin kusetuksia on nimittäin asiakkaalle hyödyttömien käyntien myyminen esim. huonon kohdistuksen tai vaikkapa väliaikaisten doorway-sivujen kautta.

  2. Samaa mieltä Arttun kanssa, kävijöistä ei ole hyötyä jos ei saada “conversionia”, elikä kävijöitä tekemään sen mitä halutaan.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *