Sähköpostimarkkinoija, tiedätkö oman Sender Score -arvosi?

Sender scoren muodostuminen

Toimitettavuus on valtavassa roolissa sähköpostimarkkinoinnissa. Jos markkinoijan lähettämä viesti ei koskaan saavuta vastaanottajan sähköpostilaatikkoa, vaan juuttuu sähköpostiohjelman filttereihin tai joutuu roskapostisuodattimen poistamaksi, ei viestin ulkonäöllä tai sisällöllä ole enää minkäänlaista merkitystä, kun asiakkaan ei ole mahdollista edes nähdä viestiä.

Sähköpostin toimitettavuuteen vaikuttavat monet erilaiset asiat, kuten osoitteiston kunto sekä viestien autentikoinnit. Lisää tästä tärkeästä aiheesta löytyy kollegani Jarnon mielenkiintoisesta kirjoituksesta ”Hukkaatko sähköpostimarkkinointisi tehot?”, kannattaa ehdottomasti lukea.

Sender Score kertoo maineesta

Yksi tekijöistä, jonka tilanne on helppo tarkistaa myös itse, on lähetyksiin käytetyn sähköpostipalvelimen Sender Score eli maine. Sender Score muodostuu useista osa-alueista, muun muassa roskaposti-ilmoituksista, onko lähettäjä kokonaan estetty tai lisätty luotettuihin lähettäjiin sekä siitä, miten viestin vastaanottaja on toiminut saamansa viestin kanssa.

Sender Scoren arvo voi olla mitä tahansa 0 ja sadan väliltä, mitä korkeampi, sitä parempi maine käyttämälläsi sähköpostipalvelimella on ja sitä parempi toimitettavuus lähetetyillä viesteillä on.

Tarkista oma Sender Scoresi

Sender Score on Return Pathin ilmainen palvelu ja arvo on todella helppo tarkistaa itse. Palvelu löytyy osoitteesta https://senderscore.org ja sitä voi käyttää rekisteröitymättä. Rekisteröitymällä saa käyttöönsä tarkemman raportin tuloksista ja esimerkiksi siitä, mitkä muut lähettäjät käyttävät samaa IP-osoitetta. Rekisteröityminen on ilmaista, eli mikäli tarkemmat tiedot kiinnostavat, se kannattaa.

Palveluun syötetään se IP-osoite tai palvelin, jonka maineen haluat tarkistaa. Olen tässä esimerkissä käyttänyt Tuloksen uutiskirjeitä lähettävää IP-osoitetta. IP-osoitteen saa tietoonsa esimerkiksi kurkkaamalla sähköpostin lähdekoodia, joka löytyy usein nimellä Näytä lähdekoodi, View source tai Show original ja IP-osoite löytyy esim. Received-kohdasta.

IP-osoitteen löytäminen taitaakin olla tässä se vaikein osuus, sillä osoitteen löytämisen ja syöttämisen jälkeen ei tarvitse muuta kuin painaa View report -nappia ja ta-daa, tulokset ovat siinä.

Näin tulkitset Sender Score -arvoja

No mitä näistä tuloksista sitten pitäisi lukea?

Tärkein ja yksinkertaisin luku on kuvassa vihreässä laatikossa ensimmäisenä eli palvelimen Sender Score -arvo. Tuloksen käyttämän Mailchimpin palvelimen Sender Score näyttäisi tätä kirjoitettaessa olevan 92 ja kuvaajasta nähdään, että arvo on pyörinyt viimeisen kuukauden ajan 85 ja 99 välillä.

Tulos Sender Score

Tästä alla olevasta kuvaajasta käy ilmi, miksi Sender Score -arvo on niin tärkeä. Mikäli arvo on yli 91, noin 95 % lähetetyistä viesteistä pääsee vastaanottajan sähköpostilaatikkoon, mutta mikäli arvo putoaa alle 60:n, vain noin viidesosa viesteistä tavoittaa vastaanottajansa. Tähän päälle tulevat luonnollisesti myös palautukset eli toimimattomiin osoitteisiin lähetetyt viestit, joten jos yrityksessänne ihmetellään sähköpostimarkkinoinnin huonoja avaus- ja klikkiprosentteja, voi syy viestien sisällön sijaan löytyä niiden toimitettavuudesta.

Sender score ja toimitettavuus.

Apua, Sender Scoreni on huono!

Mitä sitten voi tehdä, jos oma Sender Score -arvo on yllättävän huono? Silloin kannattaa ottaa yhteyttä joko sähköpostimarkkinointityökalunsa ylläpitäjään tai meihin täällä Tuloksella. Autamme mielellämme selvittämään, miten arvon saisi nousemaan, viestit perille tilaajien sähköpostilaatikoihin ja kassakoneet laulamaan.

Artikkelikuva havainnollistaa, miten Sender Score muodostuu. Lähde

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *