Tiedätkö miltä verkkosisältösi näyttää jaettaessa?

Sisältöjen jakamisen hallinta

Sisältömarkkinoinnin nimeen vannoo moni suomalainen liiketoiminta- ja markkinointijohtaja. Hienoa! Tuloksia varmasti tulee, kun homman hoitaa kunnolla. Osalta kuitenkin unohtuu yksi pieni, mutta tulosten kannalta tärkeä askel: sisältöjen jakamisen hallinta.

Laadukkaiden ja kiinnostavien sisältöjen tuottamiseen satsataan rahaa ja aikaa. Tuloksena onkin usein sekä kiinnostavaa että hyödyllistä sisältöä, tekstiä kuvaa ja videota, jota on ilo jakaa. Julkaistessa unohdetaan kuitenkin harmillisen usein miettiä ja määritellä, miten sisältöjä halutaan jaettavan.

Mitä sisältöjen jakamisen hallinta käytännössä tarkoittaa?

Esimerkki:

Kerrot väkijoukolle tarinan ja kehotat ihmisiä kertomaan tarinaa edelleen. Et kuitenkaan anna ihmisille tarinankerronnan tueksi mitään materiaalia tai vinkkejä, vaan annat heidän kertoa tarinan omalla tavallaan. −Arvaat varmaan, että tarina muuttuu matkalla. Jokainen tarinankertoja korostaa eri asioita ja tarinan myötä välittyvä viesti muuttuu.

Mieti, mitä olisi tapahtunut, jos olisit antanut ihmisille tarinan tekstinä, kuvia tai tarinan tärkeimmät kohdat listana? Tarina ja korostettavat asiat olisivat todennäköisesti pysyneet paremmin samoina.

Sisältömarkkinoinnin avulla haluamme jakaa yrityksemme viestejä laajalle yleisölle. Toki muoto ja sisältö on lukijan kannalta hyödyllistä ja kiinnostavaa, jotta sitä ylipäätänsä jaetaan. Haluan kuitenkin kysyä, oletteko te määritelleet, millaisella otsikolla, kuvauksella, linkeillä, kuvilla tai toimintakehotteilla varustettuna sisältönne jaetaan?

Kannattaisiko? −Kyllä, jos haluatte tuloksia.

Oikeanlainen, toimintaan ohjaava viesti johtaa todennäköisemmin liiketoiminnan kannalta kannattavaan tulokseen kuin jakajien itse määrittelemät viestit.

Alla vinkki, miten voit lähteä liikkeelle. Jos haluat kuulla lisää, laita minulle viestiä.

 

Sosiaalisen median jakojen hallinnan perussetti

Varmista, että kaikilla sisältösivuilla, joita haluat jaettavan on määritelty Open Graph tägit. Tarvittaessa voit ottaa asian esille verkkosivustosi ylläpitäjän kanssa. Jokaisen sisältösivun <head>-osioon pitää olla mahdollista määritellä vähintään seuraavat neljä perustietoa:

og:title – Sisältösi otsikko, sellaisena kuin haluat sitä jaettavan
og:type – Sisältösi tyyppi, esim. artikkeli, video jne.
og:image – Sisältösi mukana jaettavan kuvan URL eli verkko-osoite.
og:url – Verkko-osoite (URL), jossa alkuperäinen sisältö sijaitsee.

Ylläpitäjille löytyy lisätietoja tägeistä ja niiden määrittämisestä Open Graph -sivustolta.

Esimerkki: Blogipostaus Tuloksen blogissa.

Open Graphs esimerkki

Sivun lähdekoodista löytyvät määriteltyinä Open Graph -peruselementit:

<meta property=””og:title” content=”Vinkkejä kivijalalle – Lisää asiakkaita verkosta, ilmaiseksi!” />
<meta property=”og:type” content=”article”/>
<meta property=”og:image” content=”https://www.tulos.fi/wp-content/uploads/2015/05/map_importance-of-local-seo.jpg” />
<meta property=”og:url” content=”https://www.tulos.fi/artikkelit/vinkkeja-kivijalalle-lisaa-asiakkaita-verkosta-ilmaiseksi/” />

Lisäksi koodista löytyy myös lisäelementtejä mm.

<meta property=”og:description” content=”Lokaali seo, eli local seo on tärkeää kivijalkatoiminnalle. Lue, miten saat parannettua myymäläsi löydettävyyttä ja lisää asiakkaita Googlen kautta!” />

Open Graph -elementtien lisäksi voit määritellä Twitteriä varten erilliset Twitter Cards -tiedot, jolloin jaettavan sisällön mukana seuraa kuvaa, videota, tekstiä, linkkejä, toimintakehotteita tai mitä haluatkin.

Tässä esimerkkikuva, miten nuo Twitter Cards -tiedot näkyvät twiitatessa.

twitter cards esimerkki

 

Ja vielä lopuksi – panosta kuviin!

Ei tarvitse olla meedio ymmärtääkseen, että kuvilla on merkitystä. Panosta riittävän laadukkaisiin ja suuriin kuviin. Linkin takaa löydät tarkempaa tietoa siitä, mikä on optimaalinen kuvakoko missäkin kanavassa. Esimerkiksi Facebook suosittelee vähintään 1200 px x 630 px kokoisen kuvan käyttämistä. Pienempi kuva pikselöityy varsinkin korkearesoluutioisilla näytöillä ja kaikkein pienimpiä, alle 200 px x 200 px kuvia ei näytetä lainkaan.

Yksi kommentti

  1. Kannattaa myös muistaa, että esimerkiksi Facebook-kuvat skaalautuvat eri tavalla mobiililaitteissa. Tämän takia varsinkin kuvan päälle laitettavien tekstien kanssa kannattaa olla varovainen.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *