Testasimme: Näin voisit maksaa mainonnastasi 78 % vähemmän

Maksaako enemmän vai vähemmän

Hakukonejätti Googlen mainosalustassa on sisäänrakennettuna mekaniikka, jolla laadukasta ja osuvaa mainontaa tekevät palkitaan. Hyvät mainostajat voivat maksaa liikenteestä vähemmän ja saada parempia mainossijainteja, ainakin teoriassa. Enemmän vähemmällä. Toimiiko tämä käytännössä?

Alkuun lyhyt selostus siitä, mistä puhutaan. Googlen arvostus mainontaasi kohtaan näkyy mainostilissä oletuksena piilossa olevasta muuttujasta, jonka arvo vaihtelee välillä 1 – 10, nimeltään Quality Score, tai kotimaisittain laatupiste. Laatupisteet ovat vuosien saatossa saaneet lähes mystisen maineen ja niiden merkityksellisyyttä epäilee moni.

Googlen mukaan se on kuitenkin yksi mainonnan hintaan vaikuttava tekijä, eli hyvinkin tärkeä mittari. Olemme pakkomielteisiä markkinoinnin tuottavuuden parantajia ja tässä haiskahtaa hyvä tuotto. Eli nyt selvitetään miten iso juttu laatupisteet todellisuudessa ovat liiketoiminnallisesti.

Testaamalla selviää

Saadaksemme selville laatupisteiden bisnesarvon teimme hyvin kontrolloidun testin ja mittasimme sen aiheuttamat muutokset erityisesti kahdessa piirteessä:

  • Keskimääräinen klikkihinta (CPC), eli miten paljon liikenteestä joudutaan Googlelle maksamaan, ja
  • Näyttökertojen osuus (Impression Share), eli miten tehokkaasti mainostaja vastaa markkinakysyntään. (Tämä määritelmä on mielestäni helpoiten ymmärrettävä mutta jos haluaa epäselvemmän ja hieman teknisemmän määritelmän, sekin löytyy)

Testikohde oli yksi avainsana, jolla oli ollut jo pitkään laatupiste 5, ei siis erityisen hyvä. Avainsanaa lähdettiin optimoimaan kädet mudassa ja sitä mukaa kuin laatupisteet verrattain nopeasti kohosivat lähemmäs 10:tä, sitä vakuuttavampaa data oli. Kilpailutilanne avainsanalla oli vakio testiä ennen, sen aikana ja sen jälkeen.

AdWords laatupisteet ja niiden merkitys

 

Mitä kuvaajasta nähdään? Se ei ota kantaa liikenteen määrään, joka sekin parani. Liikenteen laatu on yhtä hyvää kuin aiemmin, mutta merkittävin muutos on hinnassa, joka romahti hekumalliset 78 prosenttia! Oranssi viiva näyttää, että laatupisteen parannuksesta eteenpäin pystyttiin haalimaan jatkuvasti 100 % kysynnästä kun aiemmin mittari heitteli viikosta toiseen (vaikka liikenteestä maksettiin enemmän). Myös mainoksen sijainti kilpailijoihin verrattuna parani selvästi.

Eli totta tosiaan enemmän vähemmällä. High-five!

Onko laatupisteillä väliä? On, jos liikenteen hinnalla ja markkinakysyntään vastaamisella on väliä. Laatupisteet ovat hyvinkin läheisesti tekemisissä markkinoinnin tuottosuhteen kanssa.

Voiko testin opit skaalata? Tietenkin. Se vaatii vain raakaa työtä. Mitä suurempi mediainvestointi, sitä massiivisempi parannus. Jos puhutaan tuhansien eurojen kuukausibudjetista, puhutaan jo make-or-break -eroista. Which one will it be for you?

 


 

Haluatko, että selvitämme digimainontasi nykytilan ja tehostamispotentiaalin?

Jos yrityksesi on pörssiyritys tai käyttää AdWords-mainontaan yli 5 000 euroa kuukaudessa, auditoimme tilanteesi maksutta.

  • Kerromme, miten lisäät myyntiä samalla mainosbudjetilla.
  • Näytämme, miten pärjäät tärkeimpiä kilpailijoitasi vastaan.

Täältä löydät lisätietoja Tuloksen AdWords-auditoinnista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *