Tämä on varoitus kaikille Googlen käyttäjille!

Sivuston optimointi eri päätelaitteille

Googlen kauhua herättänyt mobiilipäivitys julkaistaan 21.4.2015. Lue, mitä miten vältyt liikennekatastrofilta! 

Varoitan sekä Googlea hakukoneena käyttäviä yksilöitä, että hakukonenäkyvyydestä riippuvaisia tahoja.

Hyvä hakukoneen käyttäjä: Vaadi parempaa näkyvyyttä käyttämillesi tuotteille ja palveluille tämän kirjoituksen avulla. Googlen 21.4. tulevan päivityksen jälkeen et välttämättä enää löydä etsimääsi palvelua älypuhelimesi ensimmäiseltä hakutulossivulta.

Hyvä hakukonenäkyvyyttä tavoitteleva taho: Toivon, että kirjoitukseni auttaa sinua muistamaan, että digitaalinen toimintaympäristö muuttuu jatkuvasti. Digitaalisten palveluiden kehityksen aallonharjalla pysyminen on työlästä ja hyvin olennaista.

 

Mitä ihmeellistä 21/4-päivityksessä on?

Kirjoitin edellisessä blogikirjoituksessani Googlen 21/4 algoritmipäivityksestä, jonka julkaisuun on enää 12 yötä.

Päivitys vaikuttaa jopa 50:een prosenttiin hakutuloksista! Luku on niin merkittävä, että viimeistään tässä vaiheessa tulisi kaikkien verkkosivustojen ylläpitäjien tutista.

Miten Googlen 21/4-päivitys vaikuttaa sivustosi liikenteeseen?

Tarkista miten se vaikuttaa sivustoosi:

  1. Kirjaudu sivustosi käyttämään webanalytikkatyökaluun (Google Analytics, Snoobi tms.)
  2. Tarkasta mobiililiikenteen määrä (ks. kuva alla)
  3. Mikäli sivustosi ei ole mobiiliystävällinen, voit käytännössä sanoa hyvästit tälle osuudelle liikenteestä 21.4.2015 jälkeen.

Alla olevassa esimerkissä lähes 30 prosenttia sivuston liikenteestä on peräisin älypuhelimista. Liikenne = €, joten voimme todeta, että iso kasa euroja päätyy kilpailijan kassaan.

 

Mobiililiikenne 30 prosenttia verkkosivuston kokonaisliikenteestä

Mobiili = älypuhelin

On tärkeää ymmärtää, mitä mobiililla tarkoitetaan tässä kontekstissa. Mobiililla tarkoitetaan älypuhelimia. Tabletit niputetaan liikenteen lähteenä yhteen pöytäkoneiden ja kannettavien kanssa – ainakin toistaiseksi.

Miten saan mobiiliystävällisen sivuston?

Lupasin edellisessä kirjoituksessani auttaa kertomalla, mitä tekniseltä kumppanilta tulisi osata pyytää, jotta uudistus menisi kerralla maaliin:

Responsiivinen sivusto

Pyydä tekniseltä kumppaniltasi responsiivista toteutusta, kun haluat helposti ylläpidettävän sivuston. Responsiivinen sivu mukautuu eri päätelaitteiden koon mukaan, joten päivitykset sivuille tehdään vain kertaalleen. Responsiivinen toteutus on myös Googlen suositus.

  1. Nopeus – varmista, että sivusto latautuu tarpeeksi nopeasti.
  2. Videot ja kuvat – varmista, että videot ja kuvat latautuvat mobiililla.
  3. Design for fat fingers!
  4. Löydy myös paikallishauista – seikkaperäisemmät ohjeet löydät Mozin blogista.
  5. Sisältö – varmista, että leipäteksti on jaettu sopivan kokoisiin kappaleisiin, jotta älypuhelimella silmäily olisi helppoa.

 

Dynaaminen sivusto

Responsiivisen sivuston voi myös korvata dynaamisella sivustolla. Dynaaminen sivu, eli dynamic serving tarkoittaa sitä, että sivustolla näytetään koodin avulla eri sisällöt mobiili- ja desktop-käyttäjille.

Huomioithan yllä olevien lisäksi seuraavat seikat, mikäli valitset tämän vaihtoehdon:

  1. Työläämpi toteutus kuin responsiivinen sivusto
  2. Sivuston toimivuutta täytyy testata varovaisesti eri hakurobotti-agenteilla (user agent ”sniffing”). Tässä on vaarana, että Google rankaisee eri sisältöjen näyttämisestä eri käyttäjille tai user agent tulkitaan väärin.

Mobiiliversio

Erillinen mobiiliversio on täysin oma sivustonsa ja sillä on myös oma osoitteensa, esim. m.verkkotunnuksesi.fi.

Aiemmin mainittujen lisäksi, muista myös nämä:

  1. Tuplatarkista sisäiset linkitykset.
  2. Sisältöä ei löydy mobiiliversiosta à Ole tarkkana minne ohjaat käyttäjän, kun sisältö löytyy vain desktop-osoitteesta.
  3. Kerro Googlelle desktop-sivun lähdekoodissa, että sinulla on myös mobiiliversio ja mobiiliversiossa, mistä desktop-versio löytyy.

Mobiili = lokaali

Pääsin hiljattain kuulemaan digimaailman huippuja ClickZ Live -seminaarissa New Yorkissa. Paikallisia palveluita tarjoavien on yhä tärkeämpää tulla löydetyksi mobiililaitteilla. Seuraavassa blogikirjoituksessa annan muutamia vinkkejä, miten saat verkkosivusi näkyviin paikallishauissa.

Pysy kanavalla, seuraavassa kirjoituksessani tarkastellaan paikallishakujen lisäksi, mitä vaikutuksia 21/4 päivityksellä oli!

Kuva: Stocksnap

Yksi kommentti

  1. Loistava kirjoitus ja toivottavasti myös uppoaa
    maaliin.

    Tämän pitäisi olla itsestäänselvyys jokaiselle, joka tilaa työstää websivustoja.

    Toisaalta tietämättömyys tilaajalla ja toimittajan asiantunte,attomuus ja kyvyttömyys lienee melko yleistä tässä kontekstissa.

    yt. YönTimo

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *