Somen sisältösuunnitelma helpottaa tekemistä ja säästää aikaa

sisältösuunnitelma

Sosiaalisessa mediassa oleminen ei enää riitä. Siellä on oltava suunnitelmallisesti ja oikein.

Yritysten suurin kompastuskivi sosiaalisen median kannalta on se, että joku päivittää kanavia jollain sisällöllä – joskus, kun kerkeää. Epäsäännöllisesti päivitetty Facebook-sivu vaihtelevilla sisällöillä ei luo kuvaa aktiivisesta yrityksestä. Myöskään pelkät olemassa olevat kanavat eivät tuo lisäarvoa yrityksellesi, ja usein suurimpana virheenä onkin olemassa oleva Facebook-sivu, jota päivitetään vain harvakseltaan, jos ollenkaan.

Sosiaalisen median sisällöt onkin hyvä suunnitella mahdollisimman tarkasti etukäteen. Pääset sisältösuunnitelmassa jo pitkälle vastaamalla näihin viiteen tärkeään kysymykseen – Mitä postataan? Milloin postataan? Kuinka usein? Minne postataan? Kuka postaa?

1. Mitä postataan? Luo yrityksellesi sisältösuunnitelma

Suunnittele sisältösi kohderyhmäsi huomioon ottaen. Mistä he ovat kiinnostuneita? Millaisista teemoista tai aiheista he puhuvat tällä hetkellä? On myös hyvä miettiä sitä, minkälaista tietoa voit nostaa esiin alastasi tai yrityksestäsi? Tai haluatko korostaa asiantuntijuuttasi? Sisältösuunnitelman avulla suunnittelet, millaista sisältöä tuotetaan ja mille kohderyhmälle. Suunnitelma myös helpottaa työkuormaasi, sillä kun se on tehty, ei sisältöjä tarvitse miettiä ja tuottaa päivittäin tai viikoittain. Se tuo myös jatkuvuutta sometekemiseen.

2. ja 3. Milloin postataan ja kuinka usein? Ajastustoiminto helpottaa julkaisua

Sisältösuunnitelmassa on hyvä määrittää, kuinka usein esimerkiksi viikon aikana postataan, ja mihin aikaan päivästä postaus julkaistaan. On hyvä muistaa myös se, että Facebookissa on mahdollista käyttää ajastustoimintoa, joka helpottaa postausten julkaisemista ja vältyt turhilta unohduksilta, jolloin tärkeä sisältö voi jäädä julkaisematta.

4. Minne postataan? Tee kanavavalinnat kohderyhmäsi perusteella

On hyvä määritellä ennalta kanavat, joissa yritys haluaa olla. Kaikissa kanavissa ei kuitenkaan tarvitse olla, vaan kanavavalinta täytyy tehdä perustuen siihen, mistä kohderyhmäsi löytyy. Tarkastele myös sitä, miten kohderyhmäsi viestii sosiaalisessa mediassa. Voit hyödyntää tietoa omissa sisällöissäsi ja tavoittaa kohderyhmäsi paremmin. Mikäli sometekemiseen ei ole käyttää paljon aikaa tai resursseja, on hyvä keskittyä ainoastaan muutamaan kanavaan ja päivittää niitä säännöllisesti.

5. Kuka postaa? Määritä julkaisusta, seurannasta ja raportoinnista vastaavat henkilöt

Kun sisältösuunnitelma on tehty, on hyvä määrittää henkilöt, jotka ovat vastuussa siitä, että sisällöt julkaistaan sosiaalisen median kanavissa. Selkeät roolit helpottavat tekemistä, eikä kenenkään tarvitse arvuutella kenen vastuulla mikäkin homma on. Huomioon on otettava myös postauksen jälkihoito – eli seuranta, joka voi sisältää community managementia sekä raportointia. Sillä, kun tehdään julkaisu, on myös valmistauduttava siihen, että se aiheuttaa keskustelua ja siihen on reagoitava.
Eli on tärkeä miettiä myös sitä, onko yrityksellä riittävästi aikaa tai osaavia työntekijöitä sosiaalisen median ylläpitoon ja seurantaan parhaalla mahdollisella tavalla. Mikäli tunnet tarvitsevasi sosiaalisen median sisältöjen tai strategian kanssa apua, ota yhteyttä Tulokseen ja laitetaan yhdessä somenne kuntoon!

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *