Somejättiläiset jyräävät

somebrändi

Yritysten markkinointipäättäjät ovat unohtaneet kuinka Guinnesin maailmanennätyskirja ja Michelin-tähti saivat alkunsa.

Katsoin sosiaalisen median gurun (ja käytän tätä termiä varsin harvoin) Gary Vaynerchuckin vlogia. Hän kertasi autoalan päättäjille taustoja, miksi Guinness panimoyhtiö ja Michelin rengasvalmistaja menivät mukaan sisältöbisnekseen – jo 1900-luvun alussa.

Guinnesin maailmanennätyskirja syntyi juomavalmistajan oivalluksesta saada paikallisissa pubeissa istuville asiakkaille keskustelunaihetta oman brändinsä ympärillä. Tästä sai alkunsa Guinnesin maailmanennätyskirja; triviaa täynnä oleva keskustelunaihepankki. Michelin puolestaan halusi saada asiakkaansa ajelemaan viikonloppuisin enemmän, jotta renkaat kuluisivat nopeammin saaden aikaan uusintaostoja. Ratkaisu: maaseudun parhaat ravintolat -suosituskirja.

Monilla suurilla sometähdillä on moninkertaisesti enemmän seuraajia kuin ns. perinteisillä tähdillä ja konkreettisina tuloksina tämä näkyy oheistuotteiden myynneissä. Vaikuttajamarkkinointiin vasta heräämässä olevat brändit uhkaavat jäädä jalkoihin, kun uudet sometähdet ryhtyvät toden teolla perustamaan omia brändejään.

Se, joka on lähimpänä asiakasta, voittaa.

Perinteinen brändi vs. somebrändi. Ei; on vain brändejä, jotka joko ovat kuluttajille relevantteja tai sitten on niitä, jotka eivät ole. Se, joka on lähimpänä asiakasta, voittaa. Ja asiakkaat ovat sosiaalisessa mediassa ja verkossa ylipäänsä.

Olethan sinä jo vahvasti läsnä siellä, missä asiakkaasi ovat? Me voimme auttaa. Ota siis rohkeasti yhteyttä, yhteys@tulos.fi tai 09 611 112.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *