Sisältösuunnittelulla nostetta netissä

Hakukonelöydettävät sisällöt, osa 4.

Laadukas sisältö on Googlen mieleen, sen olemme huomanneet viime päivien sisältöfarmien saamasta kohtelusta: lue esimerkiksi Google hyökkää sisältöfarmien kimppuun (Tivi.fi).

Sisältösuunnittelu on keskeinen tekijä hakukonelöydettävyydessä. Hyvällä sisältösuunnittelulla ja toteutuksella saadaan esimerkiksi:

  • Paras näkyvyys yrityksen tuotteille ja palveluille Googlen hauissa.
  • Vähennetään asiakaspalvelun kuormitusta siten, että asiakkaiden tietohakuihin vastataan sisällöillä.
  • Hallitaan mainetta ja varaudutaan kriiseihin verkossa.

Tässä on avattu muutaman konkreettisen esimerkin avulla sisältöjen suunnittelun etuja:

1. Hyvällä sisältösuunnittelulla löydetään sellaisia avainsanoja, joita sivusto ei nykyisellään kata tai käyttää huonosti hyödykseen.

Esimerkki 1:
Hotellisivusto X markkinoi eri kaupungeissa sijaitsevia hotelleja. Sivua oli aiemmin optimoitu yleisillä avainsanoilla, kuten hotellivaraus, halvat hotellit ja niin edelleen. Tarkan avainsanatutkimuksen ja sisältösuunnitelman avulla huomattiin, että itseasiassa eniten hyötyä tulee, kun optimoidaan yhdistelmällä hotelli/t + kaupunki x.

2. Sisältösuunnitelma auttaa tuottamaan optimoituja sisältöjä tavoitteellisesti.

Google pitää päivittyvästä sivusta. Ja jos sisältösuunnitelmaan kirjataan tuotettavaksi x määrää sivua kuukaudessa, tehdään sisältötyötä silloin sopivan tasaisella tahdilla. Lähtökohtana on myös aina kävijän näkökulma – turhia sisältöjä ei kävijä kuluta. Tavoitteiden pitää olla siis määrällisiä ja laadullisia.

Esimerkki 2:
Asiakas X lisäsi ohjeiden mukaisesti tuotteisiin ja informatiivisiin hakuihin liittyviä sisältöjä 1-3 sivua kuukaudessa, reilun puolen vuoden ajan. Hakukonenäkyvyyden tuoma liikenne on kasvanut 145 prosenttia.

3. Sisältösuunnittelu pitää ulottaa yrityksen brändiin asti.

Jos googlaat yrityksesi tai brändituotteesi nimellä, etkä ole ensimmäisenä, on jotain pielessä. (Tämä on mainos: Ota silloin yhteys meihin.) Katso myös mitä tuloksia hakulistauksessa seuraavilla sijoilla on? Kenties hakutuloksissa on myös jotain negatiivista, herjaavaa, virheellistäkin tietoa…? Hakutuloslistauksen muihin sivustoihin et voi vaikuttaa, mutta omaan sivustoosi voit.

Esimerkki 3:
Erään asiakkaan kanssa huomattiin, ettei yritys ole ensimmäisenä hauissa keskeisellä yrityksen brändituotteella vaan paikan vei toinen verkkosivusto. Tiettyjen toimenpiteiden jälkeen yritys on ottanut haltuun sille kuuluvan paikan.

Jätä alle kommenttisi tästä postauksesta tai toiveesi seuraavasta aiheesta!

Lue sarjan aiemmat osat:
Hyödynnätkö lehdistötiedotteesi verkossa?
Sponsoroidun sisältösivuston hyödyt yrityksellesi
Sisältöä liukuhihnalta: sisältösivustot
Aloituspostaus: Hakukoneoptimointi on viestintää

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *