Sisältömarkkinointia johdetaan esimerkillä

Näyttämällä esimerkkiä saat muunkin henkilöstön innostumaan sisällöntuotannosta ja jakamisesta.

Aika, jolloin yrityksen markkinoinnilla, viestinnällä ja henkilöstöhallinnolla oli varaa toimia irrallaan toisistaan, on takana päin. Osa suomalaisistakin yrityksistä on jo yhdistänyt toimintoja ja luonut yhteisiä toimintatapoja.

Digitalisoituminen ja sosiaalinen media ovat mahdollistaneet sen, että me kaikki,  yrityksen asiakkaat, media ja niin nykyiset kuin potentiaalisetkin työntekijät, pystymme jatkuvasti seuraamaan yritykseen liittyvää keskustelua ja osallistumaan siihen. Onko sinun yrityksessäsi mietitty tästä seuraavia mahdollisuuksia ja uhkia? Mahdollisuuksia on valtavasti, ja talousjohtajan näkökulmasta upeinta lienee, että osa on lähes ilmaisia. Uhkiakin toki leijuu, mutta usko tai älä – suurin uhka on olla menemättä mukaan ja jättää keskustelu ulkopuolisten haltuun.

Ota koko henkilöstö mukaan

Voimallisimmin saat viestisi maailmalle, kun saat innostettua koko henkilöstön mukaan sisällön tuottamiseen, tai ainakin jakamiseen. Yksittäisillä henkilöillä saattaa olla huomattavasti yritystä laajemmat verkostot. Jos perusasiat, kuten johtaminen, ovat kunnossa, ei henkilöstön innostamisen pitäisi olla vaikeaa. Helpoimmin innostat esimerkin kautta.

Jotta saat koko henkilöstö mukaan, tarvitset sosiaaliseen viestintään kannustavaa johtamista. Nähdäkseni HR voisi ottaa tässä vahvemmin roolia johdon ja esimiesten sparraajana. Markkinointi puolestaan toteutti aiemmin myyntiä tukevia kampanjoita, ja viestintä keskittyi kertomaan yrityksen asioista omistajien ja median suuntaan. Nyt myös omistajat ja media ovat ympäröivissä kanavissa, joten yhteistyötä on pakko tehdä, jotta viestit eivät olisi ristiriitaisia.

Johda muita, mutta älä unohda itseäsi

Olen kuullut kovin monen yritysjohtajan kertovan, kuinka heidän kohderyhmänsä ovat yritysten johto ja päättäjät. Kun keskustelu kääntyy sisällöntuotantoon, jakamiseen ja verkkokeskusteluihin osallistumiseen, ulkoistetaan se kuitenkin muille – ehkä ensimmäiseksi markkinoinnille. Jo maalaisjärjelläkin voit päätellä, että eihän tällainen yhtälö vaan enää toimi.

Otetaan muutama esimerkki, miksi ei:

  • Kenen verkostossa on eniten yritysjohtoon (kohderyhmä) kuuluvia henkilöitä?  – Todennäköisesti toimitusjohtajan ja muun johdon.
  • Kuka vastaa tällä hetkellä sisällöntuotannosta ja sen jakamisesta? – Markkinointi, ehkä viestintä ja mahdollisesti asiantuntijat.
  • Kuvittele itsesi yrityksen toimitusjohtajaksi, joka kaipaa apua liiketoiminnan kehittämiseen eli haluaisi yrityksen tuottavan enemmän rahaa tulevaisuudessa. Kenen kanssa haluaisit keskustella? Kenen kokemuksiin tai näkemyksiin voisit parhaiten samaistua?
    – Olisiko se markkinointi, viestintä, tietohallinto vai voisiko olla toinen toimitusjohtaja?

Todennäköisesti sinunkin yrityksesi tuottaa aivan mainiota sisältöä, jota luetaan, jaetaan ja kommentoidaan asiakaskunnan keskuudessa. Haluan kuitenkin heittää ilmaan pari kysymystä:

  • Voisiko yhteydenottojen, saatujen tarjouspyyntöjen ja tehtyjen kauppojen määrä ja rahallinen arvo olla suurempi, jos myös johto olisi prosessissa mukana?
  • Voisiko yritys saada osaavampaa työvoimaa ja olisiko työnantajakuva positiivisempi, jos johto johtaisi myös verkossa?

Esimerkiksi Marimekon toimitusjohtaja Mika Ihamuotila (@MikaIhamuotila) jaHaltin toimitusjohtaja Jukka-Pekka Vuori (@JukkaPekkaVuori) jakavat tasaisesti yritykseen liittyviä uutisia Twitterissä. Vuoden 2014 päättäjänainen Anne Brunila (@AnneBrunila) nostaa aktiivisesti esille laajempia yhteiskunnallisia teemoja ja osallistuu keskusteluun. ”Johtaminen on viestintää”, totesi Helsingin apulaiskaupunginjohtaja Pekka Sauri (@pekkasauri) äskettäin haastattelussaan. Samaa asiaa edistää myös Kauppakamarin Digitaalinen polku -hanke.

Poiminta @MikaIhamuotila Twitter-feedistä.

Vinkkejäni sisältömarkkinoinnin johtamiseen

  • Ota mukaan ihmisiä eri toiminnoista, kun lähdet rakentamaan sisältöstrategiaa, yleisiä linjoja verkkopresenssille tai kehittämään johtamista. Näin saat sitoutettua laajemman joukon ja todennäköisesti saat suuremman vaikuttavuuden.
  • Älä unohda johtoa! Viesti johdolle numeroin. Puhu rahasta. Kerro tavoitettavuudesta, sitoutuneisuuden asteesta, liidien määristä, trendeistä ja näytä numeroin ja esimerkein, millainen merkitys johdon mukanaololla olisi. Hyödynnä analytiikkatietoa, henkilöiden verkostojen kokoa ja poimi esimerkkejä muista organisaatioista.
  • Lempivinkkini:

Anna lupa mokata ja eväät korjata moka!

Johtaja, joka on jo ansainnut kannuksensa perinteisessä ympäristössä, voi kaikesta osaamisesta ja kokemuksesta huolimatta kokea pelottavaksi astumisen digitaaliseen ympäristöön. Tarjoa henkilökohtaista tukea ja koulutusta, ilman ”kasvojen menettämisen” pelkoa. Muista, että esimerkin näyttäminen toimii myös ”johdettaessa” hierarkiassa alhaalta ylöspäin.

Unohda digijohtaminen – keskity johtamiseen!

Verkkokollegani Jani Lilja (@liljan) kirjoitti jokin aika sitten LinkedIn-blogissaan ”Some on kuollut”, kuinka enää ei ole somea ja verkkosivustoja, vaan vain verkko, jossa julkaistaan, jaetaan ja keskustellaan.

Itse uskon, että digitalisoitumisen arkipäiväistyminen johtaa siihen, ettei enää ole erikseen johtamista offline ja online, vaan ne sulautuvat yhteen moderniksi johtamiseksi. Silloin ei kukaan enää naura pääministerille, joka kommunikoi kollegojensa ja median lisäksi suoraan kansalaisten kanssa Twitterin ja bloginsa välityksellä, päinvastoin.

Olisiko sinulle tullut mieleen lähettää Jyrki Kataiselle pääministeriaikana sähköpostia? – Stubbille twiittejä tuntuu viuhuvan lukuisia, päivittäin.

*  *  *

PS. Jos haluat kuulla lisää ajatuksiani sisältömarkkinoinnista, tervetuloa maksuttomaan miniseminaariin 7.10. Muutamia paikkoja on vielä vapaana.

2 kommenttia

  1. Hyvä esiintulo Terhi! Asiakkaan puolelta katsottuna olet juurikin asian ytimessä ja niin monen päättäjän arjen ajatuksessa. Markkinointi ja viestintä voivat johtaa, ohjailla, innostaa, sparrailla ja stilisoida eri kanaviin meneviä sisältöjä MUTTA ilman substanssiosaajien mukaan saamista mielellään organisaation eri tasoilta, sisältö jää pintapuoliseksi.

  2. Kiitos Mia! Asiantuntijat täytyy ilman muuta saada mukaan, jos sisällöstä halutaan saada syvällisempää. Pintapuolinen sisältö ei kanna pitkälle.
    Sisältömarkkinoinnissa on käytännössä kyse asiakkaan auttamisesta ja asiakaspalvelusta verkossa. Kun asiasta aletaan puhua näin eri termeillä, huomataan nopeasti, että se kuuluu osaksi kaikkia yrityksen toimintoja. Kukaan ei voi piiloutua tekosyiden taakse ja kokonaisuutta pitää johtaa, jotta saadaan tuloksia.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *