Sinustako verkon tähtijournalisti? Katso helpot vinkit löydettävään sisältöön!

Paperisia lehtiä lopetetaan ja sisältö siirtyy verkkoon. Journalistien on pysyttävä mukana muutoksessa ja muokattava tekstinsä erilaiseen ympäristöön sopivaksi. Tosiasia on, että verkossa toimii erilainen sisältö kuin painetussa lehdessä. Katso näppärät vinkit siihen, miten saat jutuillesi enemmän lukijoita!

Monille journalisteille hakukoneoptimointi on melko tuntematon termi. Sen olemassaolosta tiedetään, mutta sen mahdollisuuksia ei osata täysin hyödyntää. Verkkokirjoittajat pitävät usein virheellisesti hakukoneoptimointia teknisenä juttuna, johon itsellä ei ole mahdollisuutta vaikuttaa viestinnän keinoin.

Kuusi vinkkiä helposti löydettävään sisältöön

Esittelen optimointiprosessin esimerkin avulla. Olet päättänyt kirjoittaa seuraavan artikkelisi ekologisista meikeistä. Lähde liikenteeseen miettimällä termille eri synonyymejä: ekomeikit, luomumeikit, luomukosmetiikka, luonnonmukainen kosmetiikka jne. Hakukonelöydettävyyden kannalta on erityisen tärkeää, mitä tarkkaa termiä päätät käyttää tekstissäsi.

1) Käytä ilmaista avainsanatyökalua

Ota avuksi ilmainen Google AdWords Keyword Tool ja tarkasta, mitkä ovat niitä termejä, joita ihmiset hakevat verkosta eniten. Työkalun lukemat antavat hyvää osviittaa hakumääristä.

Tässä tapauksessa em. hakusanoista luomukosmetiikka vetää pisimmän korren, sillä hakuja kuukausitasolla on 260 kappaletta. Luonnonmukainen kosmetiikka -hakusanalla hakuja tehdään 58 ja luomumeikit puolestaan saa 36 hakua. Ekomeikit ja ekologiset meikit termejä ei työkalun mukaan haeta juuri laisinkaan.

Tämän tiedon pohjalta päätät ottaa tärkeimmäksi artikkelin avainsanaksi luomukosmetiikka ja apusanaksi luonnonmukainen kosmetiikka.

Avainsanatyökalu auttaa taustatyössä.

2) Otsikoi löydettävästi

Käytä tärkeintä avainsanaasi, luomukosmetiikka, artikkelisi otsikossa. Toista sitä tekstisi alussa muutamaan kertaan luonnollisesti eri taivutusmuotoineen, ja muista mainita myös apusanasi luonnonmukainen kosmetiikka. Jos jutussasi on väliotsikoita, pyri toistamaan sanaa tai sanoja myös niissä.

3) Mieti sivun title huolellisesti

Sivun title on yksi tärkeimmistä hakukonelöydettävyyteen vaikuttavista tekijöistä. Usein titlen pystyy määrittämään julkaisujärjestelmään itse jutun julkaisun yhteydessä. Pyri kirjoittamaan jokaiselle artikkelisivulle oma uniikki title. Hyvän titlen kirjoitusohjeet löytyvät täältä. Tärkeintä on, että avainsanasi luomukosmetiikka on titlessä ensimmäisenä. Esimerkiksi näin:

Luomukosmetiikka on ekologinen vaihtoehto meikkaamiselle – katso vinkit!

4) Linkit auttavat löytymään

Linkit ovat hakukonelöydettävyyden tärkein tekijä. Juttusi julkaisun jälkeen kartoita omalta sivustoltasi aiemmin kirjoitettuja sisältöjä, joista kirjoittamaasi juttuun voisi saada linkkejä.

Sisäisten linkkien lisäksi etsi Googlesta muilta sivustoilta aiheeseen sopivia sisältöjä, esimerkiksi blogikirjoituksia, joista voisit saada linkkivoimaa. Tämän jälkeen lähetä sähköpostia tai soita kirjoittajalle ja pyydä lisäämään linkki juttuusi.

5) Jakamalla saat verkkomainetta

Sosiaalisen median signaalit, kuten esimerkiksi Facebookin jakamiset ja tykkäämiset vaikuttavat verkkolöydettävyyteen päivä päivältä yhä enemmän. Julkaisun jälkeen jaa artikkeliasi ja pyydä muita jakamaan kaikissa mahdollisissa sosiaalisen median kanavissa, kuten Facebookissa, Twitterissä, Google+:ssa jne.

6) Trendityökalu auttaa suunnittelussa

Lopuksi vielä vinkki, joka voi olla avuksi pidemmän aikavälin toimitusaikataulun suunnittelussa.

Googlen Insight For Search -työkalua kannattaa käyttää hyödyksi, kun haluat tietää milloin tiettyyn aiheeseen liittyvät haut aloitetaan verkossa. Jos haluat esimerkiksi tietää milloin ihmiset alkavat tehdä euroviisuihin liittyviä hakuja, saat työkalusta arvokasta suuntaa-antavaa tilastotietoa aiheesta. Tiedon pohjalta voit päätellä milloin aiheesta uutisoiminen kannattaa aloittaa.

On myös hyvä pitää mielessä, että Googleen indeksoituminen ei tapahdu hetkessä, joten juttujen kanssa on hyvä olla valmiudessa hyvissä ajoin.

Insight For Search kertoo euroviisujen Googlen hakutrendeistä.

Luovuus ja löydettävyys samaan tekstiin

Hakukoneoptimointi ja mielenkiintoinen, löydettävä sekä laadukas sisältö eivät sulje toisiaan pois, vaan ovat täysin yhdistettävissä samaan tekstiin. Tarvitset vain ripauksen enemmän taustatyötä, kekseliäisyyttä ja aikaa.

Ota kuusi vinkkiä hyötykäyttöön ja muista myös seurata sivuston analytiikasta niiden toimivuutta. Tulen myös mielelläni paikan päälle kouluttamaan ja kertomaan aiheesta lisää!

PS. Arvaa montako toimituksellisen sisällön tulosta tulee Googlen ensimmäiselle hakutulossivulle, kun haku tehdään sanalla luomukosmetiikka? Ei yhtään.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *