Seitsemän keinoa tehostaa sisältömarkkinointia

Sisältömarkkinoinnin tehostaminen

Sisältömarkkinointia voi tehdä joko ad hocina tai suunnitellusti. Jaan seitsemän vinkkiä, miten saat sisältömarkkinoinnilla parempia tuloksia ja tuotat parempia sisältöjä edullisemmin.

Sisältömarkkinointia voi ja kannattaa tehostaa. Tehostaminen ei tarkoita tylsistyttämistä, vaan järkeviä työtapoja ja lukijan eli asiakkaan huomioimista. Jaan kaksi perus- ja viisi jatkovinkkiä. Mikäli sekä sisältöstrategia että -suunnitelma löytyvät jo, hyppää suoraan kolmanteen vinkkiin. Mikäli molemmat vielä puuttuvat, suosittelen laittamaan ne kuntoon, jotta saat parhaimman hyödyn jatkosta.

1. Sisältöstrategia

Sisältömarkkinointia ei voi tehdä, elleivät perusasiat ole selvillä. Kirjaa ylös ainakin:

  • Kenelle aiot sisältöä tuottaa?
  • Miksi?
  • Mihin ongelmaan tarjoat apua?
  • Missä ja miten aiot viestiä sisällöistäsi?
  • Miten mittaat onnistumista?
  • Kuka kaikesta vastaa?

Asiakasymmärrys on ratkaisevaa sisältömarkkinointisi onnistumisessa.

2. Sisältösuunnitelma

Siinä missä sisältöstrategia antaa pelisäännöt sisältömarkkinoinnin tekemiseen, on sisältösuunnitelma sisällöntuotantoa ohjaava työkalu. Siinä on määritelty:

  • mitä sisältöjä tuotetaan
  • millä aikataululla
  • kuka tuottaa ja
  • miten ne jaetaan.

Sisältösuunnitelman julkaisukalenterin avulla sisällöntuotantoon saadaan haluttu rytmi, koordinointiin ei kulu turhaa energiaa ja lopputuloksena on selkeitä kokonaisuuksia. Uusien sisältöjen julkaisuajankohdista voidaan myös viestiä etukäteen. Näin lukijat osaavat jo odottaa uusia sisältöjä.

*** *** ***

Nämä vinkit lienevät olleen jo tuttuja. Halusin ottaa ne mukaan, sillä moni ei ole vielä ymmärtänyt niiden tärkeyttä sujuvan sisältömarkkinoinnin kannalta. Seuraavana vinkkejä, miten tehostaa jo nyt hyvin toimivaa sisältömarkkinointiprosessia.

3. Pidä yllä idealistaa sisällöistä

Tapoja löytää lukijoita kiinnostavia sisältöideoita

Laadukkaan sisältölistan avulla pystyt helposti päivittämään sisältösuunnitelmaa ja rakentamaan kokonaisuuksia. Samalla tiedät jo, että sisällöillesi tulee olemaan kysyntää. Tässä muutama tapa, miten löydät lukijoita kiinnostavia sisältöideoita:

  • Googlaa: miten/mitä/miksi + avainsana, nähdäksesi millaisia kysymyksiä ihmiset kysyvät
  • Mieti, mitä sinulta yleensä kysytään? Listaa nämä asiat ylös.
  • Hyödynnä sivuston analytiikkaa:
    • Katso, mitä sivustoltasi haetaan. Suosituimpien aloitussivujen teemat ja sisäisen haun avainsanat.
    • Suosituimmat sisällöt – Todennäköisesti täydentävä sisältökin kiinnostaa.
  • Sesongit ja loma-ajat – Ideoi, millaiset sisällöt kiinnostaisivat ja olisivat hyödyllisiä.
  • Trendit – Ihmiset kuluttavat mielellään trendeihin liittyvää sisältöä. Sosiaalisen median työkalut ja Google Trends kertovat, mistä maailmalla puhutaan.
  • Ajankohtaiset asiat – Näihin on yleensä reagoitava nopeasti. Varmista, että pystyt tarvittaessa irrottamaan nopeasti resursseja ajankohtaisen sisällön tuotantoon.

4. Hyödynnä megasisällöt tehokkaasti

Megasisältö tarkoittaa laadukasta sisältöä, joka on pilkottavissa pienempiin osiin ja jaettavissa eri muotoisina sisältöinä. Esimerkiksi: jos sinulla on käsissäsi tutkimusraportti, ei sinun kannata tyytyä lataamaan sitä sellaisenaan verkkoon. Sen sijaan voit esimerkiksi:

  • tehdä tuloksista infograafin
  • tiedottaa tuloksista medialle
  • nostaa blogien muodossa esille tutkimuksesta nousevat tärkeimmät huomiot ja jatkaa keskustelua
  • muokata tutkimuksen tulokset kalvosetiksi ja tarjota sitä ladattavaksi sähköpostia vastaan
  • twiitata yksittäisiä tutkimustuloksia
  • julkaista tulokset yksi kerrallaan ja ottaa jokaiseen julkaisuun mukaan käytännön esimerkin
  • jne.

Tapoja hyödyntää tällaisia laajoja infopaketteja on useita. Mikäli megasisällön julkaisee kerralla, on se raskas pureksittavaksi, eikä kohderyhmä välttämättä ehdi tai jaksa lukea sitä läpi.

Megasisältöjen, kuten tutkimusraporttien, tuotanto vaatii yleensä investointeja eli rahaa. Kannattaa varmistaa investoinnin kannattavuus miettimällä, miten megasisällöstä saadaan mahdollisimman monipuolista sisältöä omille kohderyhmille.

5. Muista sisältöjen käyttäjäystävällisyys

Ihmisen keskittymiskyky (attention span) on vain noin 8 sekuntia – lyhyempi kuin kultakalalla. Suunnittele sisältösi niin, että saat kiinnostuksen herätettyä ensimmäisten 8 sekunnin aikana. Videon osalta aika on jopa lyhyempi. Ensimmäisten 2 sekunnin aikana täytyy ansaita seuraavat 20 sekuntia, joiden aikana voi ansaita seuraavat kaksi minuuttia ja niin edelleen.

Tiedätkö, poistuvatko henkilöt välittömästi sivustoltasi tai joutuvatko he klikkaamaan monta kertaa sisältöjä jakaessaan? Entä onko jakamassasi sisällössä linkkejä, jotka johtavat sivustollesi? Ohjaatko kävijää eteenpäin?

Sisällöt pitää tehdä helposti kulutettaviksi ja jaettaviksi laitteella kuin laitteella. Samalla pystyt vaikuttamaan siihen, miltä verkkosisältösi näyttää jaettaessa. Pieni toimenpide, jolla saat suuren hyödyn. Lisävinkkejä saat aiemmasta jutustani ”Tiedätkö, miltä verkkosisältösi näyttää jaettaessa?”

6. Markkinoi omaa sisältöäsi

Omien sisältöjen markkinointi

Nykyisin noin 90 prosenttia sisältömarkkinointibudjetista menee sisällöntuotantoon ja vain 10 prosenttia sisällön markkinointiin. Sisältöjä tuotetaan ja jaetaan valtavat määrät. Jotta sisältösi tavoittaisi haluamasi kohderyhmän, kannattaa markkinointiin panostaa enemmän, jopa puolet budjetista. Oikea suhde löytyy testaamalla ja mittaamalla tuloksia verkkoanalytiikan avulla.

Rakenna  sisältöjen markkinointisuunnitelma osaksi sisältösuunnitelmaasi: jaa itse sisältösi, pyydä kollegoita jakamaan sisältösi, osallistu keskusteluihin, mainosta sisältöjäsi ja kerro niistä uutiskirjeissä. Varaa budjetista rahaa mainontaan sekä resursseja jakamiseen ja keskusteluun sosiaalisessa mediassa.

Selvitä, milloin kohderyhmäsi on läsnä verkossa ja katso analytiikasta, milloin sisältö kannattaa julkaista ja jakaa. Huomioi kuitenkin, että kohderyhmän paras julkaisuaika (peak time), ei välttämättä aina ole sinulle paras julkaisu- ja jakoaika. Silloin kanavissa on ruuhkaa, kun kaikki haluavat hyödyntää parhaan julkaisuajan. Aloita yleisesti parhaista julkaisuajoista, seuraa omien julkaisujen tuloksia ja optimoi ajankohtia sen mukaan.

7. Hyödynnä vanha, arvokas sisältö

Usko minua, et tarvitse jatkuvasti uutta sisältöä! Olen kuullut, miten yrityksissä painiskellaan jatkuvasti uuden sisällön tuotannon paineen kanssa. Se on turhaa. Sisältömarkkinointia käynnistettäessä toki täytyy keskittyä tuottamaan sisältöä, kun vanhaa ei ole. Mikäli sisältömarkkinointia tehdään suunnitelmallisesti, kannattaa aloittaa nopeasti myös jo olemassa olevan sisällön hyödyntäminen esimerkiksi seuraavasti:

  • Sisältökokonaisuuksia rakennettaessa on luontevaa linkittää osaset toisiinsa ja ohjata näin lukijaa eteenpäin.
  • Tutki analytiikasta, mikä on suosittua sisältöä. Tuota täydentävää sisältöä, ja linkitä uusi sisältö vanhaan. Näin saat uutta kiinnostavaa sisältöä ja samalla vanhan sisällön arvo kasvaa.
  • Vanhasta sisällöstä saattaa jo löytyä vastaus asiakkaiden toistuviin kysymyksiin. Tällöin ei tarvitse tuottaa uutta, vaan riittää vanhan uudelleenjakaminen.
  • Tuotettuasi samasta teemasta useita sisältöjä, kannattaa ne koota yhteen ja jakaa ”kattavana kokonaisuutena”. Näin saat vanhoista sisällöistä helposti uuden kokonaisuuden ja  lukijalle arvokkaan paketin.
  • Sähköpostimarkkinoinnissa näet analytiikasta, mitä vastaanottajat ovat lukeneet ja mitä eivät. Ne jutut, mitä ei ole luettu, kannattaa jakaa uudelleen testaten samalla uutta otsikkoa. Sisältöhän on kuitenkin vastaanottajille uutta.

*** *** ***

Nämä kolme kirjoitusta sisälsivät terveisiä hakukoneoptimoinnin ja sosiaalisen median seminaarista Pubconista, Las Vegasista. Tutustu myös edellisiin kahteen osaan:

1. Enää ei riitä, että tuottaa hyvää sisältöä, menestyäkseen täytyy tuottaa 10 kertaa parempaa sisältöä kuin kilpailijat.

2. Sosiaalinen media täytyy saada tuottamaan, jotta sinne ollaan valmiita investoimaan. Lue, miten hyödyntää sosiaalista mediaa myyntikanavana.

 

 

Yksi kommentti

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *