Se nyt vain on tyhmää maksaa liikaa Googlelle

Tiedon etsiminen on suomessa googlaamista ja hakukonemainontaan ja -optimointiin viitataan Google-markkinointina. Jossain muistan lukeneeni että viime vuonna Google itse ilmoitti, että 89 % suomalaisten hauista tehdään Googlessa, ja 96 % internetin käyttäjistä käyttää Googlea säännöllisesti.

Jos itse arvioisin Googlen markkinaosuutta Suomessa väittäisin, että sen markkinaosuus on vähintäänkin 95 %. Tämä arvio perustuu omien, kollegoiden sekä asiakkaidemme verkkopalveluiden statistiikkaan. Microsoftin eli msn.fi:in markkinaosuus lienee 2-3 % välillä. Yahoo ja kotimaisten hakemistoyhtiöiden, Eniron ja Fonectan hakukoneet jakavat loput.

Hakukonemarkkinoinnin kannalta nämä luvut tarkoittavat mm sitä, että usein panostaminen ns Google-markkinointiin riittää. Suosittelen kuitenkin miettimään muitakin vaihtoehtoja. Voit esimerkiksi säästä hakusanamainonnan kustannuksissa jos kilpailijasi eivät ole vielä löytäneet muita hakukoneita. Muun muassa matkailussa ja pikavipeissä Googlen klikkihinnat ovat välillä turhan korkealla, eikä kärkisijoilla mainostaminen välttämättä ole kustannustehokasta markkinointia. Se nyt vain on tyhmää maksaa liikaa tai miten se Gigantin mainoslause nyt meni!

Toinen usein vielä parempi vaihtoehto säästää hakukonemarkkinoinnin kustannuksissa on siirtää budjettia hakusanamainonnasta hakukoneoptimointiin. Tällä toimenpiteellä voidaan usein saavuttaa merkittäviäkin säästöjä. Tästä aiheesta enemmän seuraavassa postauksessani.

Yksi kommentti

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *