Ruuan verkkokauppa Suomessa

Ruuan verkkokaupan kysyntä muuttui ryminällä parissa viikossa.

On ollut mielenkiintoista päästä seuraamaan, miten ruuan verkkokauppa on viime päivinä muuttunut niche-jutusta koko kansan (tai ainakin Uudenmaan) palveluksi: ajat kotiinkuljetuksille Helsingin alueella ovat pahimmillaan parin viikon päähän ja SOK siirtää ravintolahenkilökuntaa kauppoihin tukemaan kysynnän kasvua sekä avaa Herkku Food Marketin verkkokaupan ajateltua aiemmin.

Ruuan verkkokauppa on kehittynyt hitaasti

Vielä vuonna 2018 ruuan verkkokauppa oli sen verran pienen piirin suosiossa, että Helsingin Sanomat kutsui sitä “nappi-kaupaksi”. Sen aikainen kollegani intoutui jopa kirjottamaan kolmen blogipostauksen juttusarjaa aiheesta, jossa paneuduttiin ruuan verkkokaupan haasteisiin ja kehityskohteisiin. “Myynti on vielä pientä, mutta kasvuvauhti kova”, summasi Yle asiaa noin vuosi sitten ja mainitsi samassa jutussa, että vain 0,4 % ruuan myynnistä tapahtuu verkossa.

Ruuan verkkokaupan pääasiallisina kasvuesteinä on pidetty kuluttajien haluttomuutta maksaa keräily- ja kuljetuspalveluista sekä kuluttajakäyttäytymisen hidasta kehittymistä. Myös kaupoilta vaadittavat korkeat investoinnit ovat aiemmin hidastaneet muutosta.

Poikkeustilanne on muuttanut kysyntää ja palveluja

Viime viikolla kuluttajakäyttäytyminen muuttui radikaalisti, kun ruokakauppojen ja mahdollisten virustartuntojen välttämisestä tuli tärkeämpää kuin täydellisen avokadon valitsemisesta tai 10–15 euron kuljetusmaksussa säästämisestä. Kysyntä, ja sitä myöten myös haut, kasvoivat viime viikkoina reilusti.

Poikkeustilanne vaati myös luovia ratkaisuja, ja niin syntyi Menevä Murkina -ruokakuljetuspalvelu, jota me Tuloksella kehitimme yhdessä K-Citymarketin kauppiaiden, Menevä-taksipalvelun ja Ukko.fi-kevytyrittäjyysypalvelun kanssa.

Jään mielenkiinnolla seuraamaan ruuan verkkokaupan seuraavia askeleita ja mitä tapahtuu, kun korona on selätetty ja arki koittaa uudestaan. Kun ensiaskel on otettu “pakosta” erikoistilanteessa, jääkö tilaaminen tavaksi vai palaavatko kuluttajat takaisin marketteihin ja kivijalkakauppoihin kesään menessä. Millainen rooli ja markkinaosuus ruuan verkkokaupalla tulee olemaan Suomessa tulevaisuudessa?

2 kommenttia

  1. Kiitos Sofie, että jatkoit tästä aiheesta! Mun on tehny mieli jatkaa kirjoittamista tästä, kun oon nyt tilannut pidemmän aikaa ruokaa kotiin ja vertaillut S- ja K-ryhmän sovelluksia. Uskomattomia, alkeellisia ongelmia molemmissa edelleen, K-Ruoka vetää hiukan pidemmän korren. Nyt toivottavasti lähtee todella rokkaamaan tämä vähän niin kuin pakon edessä. Toisaalta pakon edessä asiakkaatkin sulattaa helpommin käytettävyysongelmia.

  2. Hei Suvi, kiitos kommentista. Nyt pitäisi ainakin olla tarpeeksi käyttäjiä jotta sekä käyttäjäpalautteen keruu että uusien ominaisuuksien AB-testaus onnistuisi. Uskon että jos käyttäjät kokevat verkkokaupan käytön tarpeeksi helpoksi niin ruuan verkkokaupalla on enemmän asiakkaita myös tämän kriisin jälkeen. Mielenkiintoista nähdä mihin suuntaan kaupat kehittyvät, ja jääkö verkkokaupan käyttö omalta osin päälle myös kriisin jälkeen :)

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *