Ruuan ostaminen verkosta ei kiinnosta

Supermarketin valikoimaa.

Ruuan verkkokaupan kannattamattomuutta on luonnehdittu muna/kana ongelmaksi: puuttuuko kysyntä sen takia, ettei ole tarjontaa, vai tarjonta sen takia, ettei ole kysyntää. On monta syytä, miksi kauppareissu kiinnostaa asiakkaita enemmän kuin tilaaminen netistä.

Kirjoitin viimeksi siitä, miksi ruuan verkkokauppa ei kauppiaan näkökulmasta kannata. Tähän postaukseen listasin löytämäni väitteet siitä, miksei kuluttajia kiinnosta ostaa ruokaa verkosta. Oletko samaa mieltä näistä väittämistä? Kerro oma näkemyksesi kommenteissa tai kumoa väittämät!

Esteitä kannattavuudelle asiakkaiden puolelta

Syy siihen, miksi suomalaiset eivät ole innostuneet tilaamaan ruokaa netistä tiivistyy siihen, että nykyinen palvelun toimivuus ja asiointipolku eivät vastaa kuluttajien tarpeisiin ja odotuksiin. Vuonna 2016 tehdyn tutkimuksen mukaan kaksi viidestä kyselyyn vastanneista suhtautui kuitenkin myönteisesti ruuan ja päivittäistavaroiden verkko-ostamiseen.

Lähikaupassa käynti sujuu riittävän nopeasti

Kattava myymäläverkosto vaikuttaa paitsi kauppiaiden kustannuksiin myös siihen, että kuluttajia ei ruuan ostaminen verkosta kiinnosta, kun asiointi lähikaupassa sujuu sukkelasti. Esimerkiksi S-ryhmän kauppoja on 284:ssä Suomen 295 kunnasta, ja matkaa kauppaan on keskimäärin seitsemän kilometriä.

Kaupassa käynti on kivaa

Kauppareissu voi olla tärkeä arjen hengähdyshetki, tai jopa sosiaalinen tapahtuma. Pienellä paikkakunnalla kaupassa saattaa tavata tuttuja helpostikin. Lisäksi kaupasta haetaan inspiraatiota, ja siellä voi olla mahdollisuus maistaa uutuuksia tai huomata tarjouksia. Verkko-ostosten teko ei siis ole vielä millään tavalla aitoon kauppareissuun verrattava elämys!

Ennakkoluuloisuus tuoreudesta ja laadusta

Asiakkaiden koetaan suhtautuvan ennakkoluuloisesti siihen, valitsisivatko keräilijät heidän ostoskassiinsa ne tuoreimmat ja laadukkaimmat tuotteet. Moni haluaa nähdä ja valita vihannekset ja hedelmät itse. Tuotteiden parasta ennen -päiväysten halutaan olla mahdollisimman kaukana. Tämä on kyselytutkimuksen mukaan tärkein syy siihen, miksi ruuan verkkokauppa ei kiinnosta asiakkaita Yhdysvalloissa: 51 prosenttia kyselyyn vastaajista haluaa nähdä ja valikoida itse ostoksensa.

Toimitusajat ovat liian pitkiä

Verkkokaupasta tilatessa toimitusta tai noutoa ei saa aina samalle päivälle tai se voi edellyttää lisämaksua. Ruuan tilaaminen netistä vaatii siis pitkäjännitteisempää ruokatarpeiden suunnittelua. Edellä mainitussa yhdysvaltalaisessa kyselytutkimuksessa 42 prosenttia vastaajista halusi ostoksensa saman tien. Viime keväänä kun tilasin ruuan keräilyä paikallisesta supermarketista, keräilyaikoja oli usein vapaana vasta ylihuomiselle: jos halusin noutaa ruokaa viikoksi perjantaina, keskiviikkona piti kyetä suunnittelemaan, mitä syödään yhdeksän päivän kuluttua.

Valikoima ei vastaa odotuksia

Tavaroiden verkkokaupassa on totuttu jo siihen, että valikoima voi olla huomattavasti laajempi kuin kivijalkaliikkeessä. Ruuan kohdalla onkin toisin: verkkokaupan valikoima voi olla pienempi kuin lähimmässä supermarketissa. Miikka Leinonen arvioi valikoimia marmeladi-indeksillä, eikä yksikään kotimaisista ruuan verkkokaupoista tarjonnut yhtä laajaa valikoimaa kuin brittiläinen Sainsbury’s. Oma kokemukseni on pikemminkin päinvastainen: olen tilannut sovelluksen kautta jotakin, mitä kaupassa ei olekaan ollut, ja tuote on korvattu vastaavalla tai jätetty kokonaan pois. Kauppakassi on aina vähän yllätyksellinen.

Tilauksen tekeminen on vaikeaa

Asiakkaita askarruttaa, osaisivatko he edes tehdä tilausta. Mobiilisovellukset ovat hankalakäyttöisiä, ja monella verkko-ostoksiin tottumattomalla, esimerkiksi ikääntyneellä käyttäjällä, voi tulla mieleen jopa se, viekö sovellus rahat vahingossa tai uskaltaako luottokortin numeron antaa sovellukseen. Ostoskorin lopullinen hinta hämmentää, kun ei voi etukäteen tietää, montako grammaa vaikkapa viisi banaania painaa.

Keräily ja kotiinkuljetus tulevat liian kalliiksi

Se, ettei netistä tilaaminen kiinnosta, kertoo myös suomalaisten ostovoimasta ja ruuan hinnasta suhteessa tuloihin. Monelle pieni- ja keskituloiselle keräilyn ja kotiinkuljetuksen lisähinta ruokakassin päälle on täysin ylivoimainen este.

Omalle työlle tai vapaa-ajalle ei lasketa kovin paljon arvoa

Vaikka kauppareissuun menisi vain vartti, on se kuitenkin pois vapaa-ajasta. Ostosten keräily maksaa noin 6–12 euroa kaupasta riippuen. Oma keräilytyö ja kaupassa käytetyn vapaa-ajan vaihtoehtoiskustannus arvioidaan ilmeisesti edullisemmaksi.

Muutossignaaleja on ilmassa

Selvitettyäni ruuan verkkokaupan esteitä kauppiaiden ja asiakkaiden näkökulmista löysin myös signaaleja tulevaisuuden kehityksestä. Myymälöiden jääminen tyhjilleen ja kuljetusten halpeneminen eivät ole ihan lähitulevaisuuden asia, mutta ruuan myyntiä voisi ehkä tehostaa verkkokauppojen asiakaskokemusta parantamalla. Pohdin tätä ruuan verkkokauppaa käsittelevässä kolmannessa postauksessa.

2 kommenttia

  1. Kaupassa käynti on kivaa, mutta silti olisin Hyvin Aktiivinen ruoan netistä tilaaja jos vaan se olisi edullista ja kotiinkuljetus ei maksaisi merkittävästi. Jos joku pystyis tän järjestämään niin voisin heti tehdä useamman vuoden sopimuksen. Kaupassa käyntiin menee aivan liikaa hukkaan aikaan. Siksi käyn Lidlissä koska Lidlit ovat pienempiä ja aikaa menee vähmemän kuin valtavaan prismaan yms. Tiedän tasan tarkkaan mitä kaupasta ostan ja harvoin teen heräteostoksia. Siksi voisin yli 90% ostoksistani ostaa netistä kotiin kuljetettuna esim siten et ne tuotaisiin kerran viikossa. Heräteostoksia silloin tällöin sitten.

  2. Ja tarvitseeko sen kotiinkuljetuksen ja nettitilauksen olla kalliimpaa? Jos siis tekisi vaikkapa 5 vuoden sopimuksen kerralla. Kauppa saa siinä lukittua asiakkaan pidemmäksi aikaa. Tekisin milloin vain. Jos siis myös sovittaisiin siitä, että hinnat pysyy about samalla tasolla ja kotiinkuljetus on vähäinen lisäkulu.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *