Ruokaa netistä sujuvammin – vauhdittavatko nämä signaalit ruuan verkkokauppaa?

Hylätyt ostoskärryt. Kuva: Kai Oberhauser/Unsplash.

Ruuan verkkokauppaa käsittelevissä kahdessa aikaisemmassa postauksessa keräsin syitä sille, miksi ruuan verkkokauppa ei kannata Suomessa, ja miksi asiakkaat eivät ole siitä riittävän kiinnostuneita. Yritin etsiä myös signaaleja siitä, miten tilanne voisi muuttua.

Monet kaverit – tietysti oma kuplani – kertovat mieluusti tilaavansa ruokaa netistä tai suunnittelevansa sen aloittamista. Pyrin löytämään myös muita kuin tuttumutuun perustuvia syitä sille, miksi haluan uskoa ruuan verkkokaupan lyövän läpi myös Suomessa ja tänne sopivan toimintamallin muuttuvan kannattavaksi.

Yhdysvalloissa on arvioitu, että päivittäistavaroiden verkkokauppa olisi 20 prosenttia päivittäistavarakaupasta vuoteen 2025 mennessä. Muutos lähtisi tuon raportin perusteella liikkeelle nuoremmista, verkko-ostoksien tekemiseen tottuneista ikäluokista, ja muutos koskisi nopeimmin kuiva-aineita ja muita pitkään säilyviä elintarvikkeita. Tänä vuonna ruuan verkkokaupan odotetaan kasvavan Yhdysvalloissa reippaasti.

Ruuan verkkokauppaa vauhdittavia tekijöitä

Ruuan kotiinkuljetus ravintolasta toimii

Pizzaa on tilattu kotiinkuljetuksella jo pitkään, nyttemmin isommissa kaupungeissa myös muuta ruokaa. Jos valmis ateria tulee tilattua Woltilla, niin miksei sitten ruokaa kaupasta? No, kaupasta se ei tule nyt heti eikä syömävalmiina.

Ravintolaruuan kotiinkuljetus on mielestäni joka tapauksessa myönteinen signaali kuluttajien käyttäytymisen muutoksesta, vaikka päivittäistavarakaupasta tilaaminen vielä mietityttäisikin monia. Jos jossain määrin edes harkitaan ruuan tilaamista kotiin ja joillakin se on jo tullu tavaksi, vastaava kokeilunhalu voi johtaa tilaamaan ruokaostoksetkin kotiin.

Pakko voi olla paras motivaattori

Amazon kokeilee ruuan verkkokauppaa Pariisissa ja huhuja liikkuu, että Amazon jalkautuisi myös Pohjoismaihin. Jos kukaan suomalainen toimija ei saa ruuan verkkokauppaa kannattavaksi, tuleeko joku isompi kansainvälinen toimija, joka sen saa aikaan? Sanna Pekkonen arvioi, että se voisi olla juuri Amazon. Kilpailutilanteen luomassa paineessa saman päivän toimitukset olisivat arkipäivää eivätkä lisämaksullista herkkua ja verkkokaupan valikoima olisi laaja.

Verkkokaupan käyttökokemus kehittyy

Jos ruuan verkkokauppatilaus hoituisi ilman ämpyilyä kännykällä kotisohvalta, tulisiko se tehtyä useammin? Oman kokemukseni mukaan mobiilisovellusten käyttökokemus ei tällä hetkellä ole riittävän hyvällä tasolla.

Tietokoneella selaillessa Alepan Kauppakassissa on tuotekuvauksia, muiden ostamia tuotteita, suosituksia ja ehdotuksia resepteistä esimerkiksi porkkanoiden kohdalla, joten se on aivan täysverinen verkkokauppa.

Porkkanoita Alepan verkkokaupassa.
Porkkanat esitellään houkuttelevana tuotteena Foodie.fi-sivustolla Alepan verkkokaupan desktop-näkymässä. Klikkaa kuvaa nähdäksesi suuremman version.

Foodie-sovellus, jota olen käyttänyt ruokatilauksen tekemisessä S-ryhmään, tarjoaa yksinkertaisempia näkymiä:

  • joistain tuotteista puuttuu tuotekuva
  • myyviä tuotekuvauksia ei ole kaikissa tuotteissa
  • useimmiten tuotekuvaukset keskittyvät vain ravitsemustietoihin ja ainesosiin
  • muiden suosituksista tai yhteensopivista tuotteista ei tarjota listauksia, vain vastaavista tuotteista
  • kaupan sisäiset mainospaikat puuttuvat
  • tuotteista ei linkitetä palvelun resepteihin eikä päinvastoin, mutta reseptin raaka-aineet tosin on mahdollista lisätä ostoslistalle

K-ryhmän ruokatilausten mobiilisovellus K-Ruoka tarjoaa vähän runsaamman käyttökokemuksen. Resepti-ideoita ja tarjouksia tulee heti näkyviin, mutta marketin tuotteiden selaamisen aloittaminen on minusta aika monimutkaisen polun päässä.

Foodie-sovelluksen aloitusnäkymä.
Heti asiaan. Ruokatilauksen S-ryhmän kauppaan voi tehdä Foodie-sovelluksella. Kuvakaappauksessa sen aloitusnäkymä. Klikkaa kuvaa nähdäksesi suuremman version.
K-ruoka-sovelluksen aloitusnäkymä.
Reseptivinkit keskiössä. Ruokatilauksen K-ryhmän kauppaan voi tehdä K-ruoka-sovelluksella. Kuvakaappauksessa sen aloitusnäkymä. Klikkaa kuvaa nähdäksesi suuremman version.

Yhteistä molemmissa sovelluksissa on, että ostosten teko on hakuun perustuvaa. Niin se on kaupassakin, mutta valikoiman silmäily siellä on yksinkertaisempaa, kuin satoja tuotteita sisältävien kategorioiden selaaminen.

Sovelluksella shoppaillessa on aika pitkälti tiedettävä, mitä etsii. Onneksi sovellusten hakutoiminnot vaikuttavat toimivan melko hyvin – tai sitten olen vain ajatellut, että jos tuote ei haulla löydy, sitä ei ole. Tilanne muistuttaa hakukoneoptimoinnin alkuvuosia: yksi hakusana, ja sitä vastaava tuotesivu. Pitkään luulin, että Prisman verkkokaupasta ei saa Talkmuru-muroja, mutta en vain osannut kirjoittaa tuotteen nimeä hakuun sopivalla tavalla.

Koska tuotekategorioiden selailu uuvuttaa (onko todella oltava 280 lajia pastaa?) ja se on tärkein tehtävä ostoksia tehdessä, uutuuksia tai tarjouksia ei tule nähneeksi vahingossa, kuten kaupassa kävellessä voisi käydä. Lisäksi sovelluksen kautta ei tiedä etukäteen, onko tuote loppu, ja jos on loppu, tuleeko lisää huomenna vai syksymmällä. Pienillä täydennyksillä ostaminen olisi helpompaa ja mukavampaa.

Keskiostos on verkossa viisinkertainen

Ruokaverkkokaupan keskiostos on kahdessa Citymarketissa ollut testivuoden aikana viisinkertainen kivijalkakaupassa käyntiin verrattuna. Se on ymmärrettävää, kun verkosta ruokaa ostavat ovat 75 prosenttisesti lapsiperheitä, ja tavoitteena on todennäköisesti tehdä koko viikon ostokset kerralla, kun taas kivijalkakaupassa keskiostosta laskevat yksittäisen jäätelön ostajat. Isommat ostoskorit voisivat antaa pontta verkkokaupan kehittämiseen.

Uskon, että sovellusten ostamista vauhdittavilla ominaisuuksilla keskiostosta voisi vielä kasvattaa. Kun olen koonnut omaa ostoslistaani, olen kokenut olevani hakutoiminnon edessä vähän tyhjin käsin, kun valikoimasta ei näy vaikkapa suosittujen tuotteiden esimerkkejä. Mitä pitikään ostaa? Heräteostokset jäävät kokonaan väliin, mikä tietysti voi olla hyvä asia. Mutta jos kävisimme tekemässä viikon ruokaostokset marketissa verkkokaupan sijaan, olen varma, että keskiostoksemme olisi suurempi.

Miikka Leinonen ihmetteli, mihin tarvitaan muiden asiakkaiden suosituksia ruuan verkkokaupassa. Haaveilen suosituksista, ehdotuksista ja ideoista verkkokauppasovelluksen lisäksi kivijalkaliikkeessäkin: tapani tehdä ostoksia on sen verran hajamielinen, että ilahtuisin esimerkiksi teevalikoiman äärellä siitä, jos näkisin, mitä muut ovat ostaneet, jolloin tavallinen musta tee voisi löytyä paljon nopeammin, tai esimerkiksi spagetin tuotesivulla vinkistä, että muistithan ostaa jauhelihaa tai soijarouhetta kastikkeen tekoa varten.

Vinkki voi olla niinkin yksinkertainen kuin se, että näen melkein vahingossa, mitä muut ovat ostaneet yhdessä tämän tuotteen kanssa, ja saan siitä ahaa-elämyksen muistin virkistykseksi. Hajamielisen ostosten tekijän lisäksi tällaiset vihjeet ja ideat voisivat saada keskiostosta ylöspäin myös muilla.

Ajatusmallit muuttuvat mammapalstoilla

Facebookin ryhmissä, joissa keskustelut koskevat pääasiassa lasten- ja kodinhoitoa, puhutaan säännöllisesti ruuan tilaamisesta netistä. Keskusteluissa ovat päivittäistavarakaupan jättien lisäksi vilahdelleet yhä useammin hävikkiruokaa edullisesti myyvät Matsmart ja Fiksuruoka.

Uudenlaiset tavat hoitaa kuiva-aineiden ja hyvin säilyvien elintarvikkeiden hankinta netin kautta ovat saaneet jalansijaa. Monelle lisämotiivi näyttää olevan se, että hinnat ovat huippuedulliset ja samalla vähennetään ruokahävikkiä. Ajatusmallit ovat murroksessa: aiemmat netistä ostamisen esteet eli tarve saada itse katsoa tuotteita ja valita ne mahdollisimman kaukana olevalla päiväyksellä ovat näiden kauppojen kohdalla poistuneet.

Päivittäisostosten teko muuttuu vauhdilla

Ruuan verkkokaupan sujuvoittaminen ei varmasti onnistu käden käänteessä, mutta toivon, että helppo tilaus ja kohtuuhintainen kotiinkuljetus olisivat arkipäivää pian ja fyysinen kaupassa kiertely olisi mahdollista jättää väliin, jos siitä ei tykkää.

Miten elämä muuttuu, jos ruuan verkkokauppakin toimii kitkatta? Keskustelut sosiaalisessa mediassa kertovat siitä, että kun netistä tilaaminen on riittävän helppoa ja nopeaa, kaiken tilaaminen netistä on uusi normaali. Alkaa tuntua pöhkömmältä kulkea kaupungilla kaupasta toiseen ostamassa tarvitsemansa asiat.

On mielenkiintoista nähdä, miten kivijalkaliikkeet tulevaisuudessa muuttuvat vastaamaan pääosin verkossa ostokset tekevien asiakkaiden tarpeisiin. Tuleeko niistä elämyksellisiä paikkoja, joissa voi maistella uutuksia, tutustua ruuan tuottajiin ja inspiroitua ruuanlaittoon vai kutistuvatko ne netistä tilatun ostoskassin noutopisteiksi?

Edellä viitatussa artikkelissa ruuan verkkokaupan kehitysvauhdista Yhdysvalloissa puhuttiin myös siitä, että päivittäistavaraostosten tekemisen siirtyminen verkkoon tulee tapahtumaan nopeammin kuin minkään muun tuoteryhmän kohdalla aikaisemmin.

Verkkokauppasovellusten palvelumuotoilua ja keskiostoksen kasvattamisen keinoja on kiva pohtia samalla, kun tekee omia ruokaostoksia. Mitä arvelet, mikä nopeuttaa kehitystä, ja mihin suuntaan?

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *