Toni Voutilainen 8.5.2015

Rikastutatko Googlea vai omaa yritystäsi? Auditointi paljastaa hukkainvestoinnin

Google tulee tänä vuonna tahkoamaan mainospalveluillaan kassaansa yli 60 miljardia. Onhan hakujätti toki miljardinsa ansainnut luomalla yhden historian tehokkaimmista myyntikanavista. Onko kuitenkin mahdollista, että osa tästä hurjasta summasta on täysin hukkaan investoitua rahaa? Todistettavasti on. Vaikka hukkainvestoinnin osuus olisi vain prosentin luokkaa, puhutaan jo kuudesta sadasta miljoonasta.

Google-mainonnan jokseenkin petollinen puoli on siinä, että kuka tahansa voi luoda jonkinlaisen mainoskampanjan ja saada sen pyörimään vartissa. Helppoa kuin heinän teko siis! Ja vaikka asetukset ja kohdennustavat eivät olisikaan tuttuja, niin Google onneksi kertoo opasteissaan mitkä ovat ”parhaita” ja ”ihanteellisimpia” valintoja.

Googlellahan on kuitenkin ensisijaisesti mainostajan etu mielessä, eikö vain? Sarkasmi sikseen, mutta on ratkaisevan tärkeää ymmärtää, että valistumattomuus ja vastuun ulkoistus väärään paikkaan käy kalliiksi. Paitsi että investointi valuu hukkaan, myös vaihtoehtoiskustannus nousee sietämättömästi joka päivä.

Kirjassa In the Plex: How Google Thinks, Works and Shapes Our Lives kerrotaan, kuinka aikoinaan Googlen toinen perustaja Larry Page oli ajatellut yhdeksi monetisointimalliksi hyvin yksinkertaista tapaa: Mainostaja antaa Googlelle luottokorttinsa ja mainostettavan sivuston osoitteen – sitten Google hoitaa loput. Sen sijaan, että mainostajan tarvitsisi vaivalloisesti valita millä hauilla mainoksia näytetään ja mihin hintaan, Google päättäisi näistä. Toivottavasti sait pelkästä ajatuksesta kylmiä väreitä.

Pagen fantasia ei ole todellisuutta, mutta on mielenkiintoista havaita tämän olevan nimenomaan se suunta, johon Google on vuosi vuoden perään kehittymässä. Mitä tämä tarkoittaa mainostajalle? Nyt on entistä kriittisempää olla ajan tasalla keinoista pitää kontrolli itsellään niin pitkälle kuin mahdollista, tai ainakin tietää millä tavoin se pidetään optimaalisena. Viime kädessä kyse on mainonnan kannattavuudesta.

Tiedätkö miten varmistat, ettet itse osallistu pelkästään Googlen kassankasvatustalkoisiin, vaan saat investoinnillesi hyvän tuoton?

Tiedä ja reagoi

Itse olemme havainneet järjestelmälliset auditoinnit kullanarvoisiksi. Mainostili otetaan yhden tai useamman kokeneen asiantuntijan läheiseen tarkasteluun, jossa käydään läpi kymmenittäin eri muuttujia, jotka vaikuttavat mainonnan tuottavuuteen ja jotka pisteytetään kriittisyyden perusteella. Kaikki tilin asetuksista aina optimointitoimenpiteisiin kaivetaan auringonvaloon ja analysoidaan.

Tuloksella tehdään jatkuvasti auditointeja sisäisestikin, koska vaikka tiliä hoitaakin ansioitunut asiantuntija, ajan kuluessa jokainen sokeutuu jossain määrin omaan työnjälkeensä. Tästä ei pääse yli eikä ympäri, mutta auditointi on siihen tehokas lääke.

Mistä tiedät milloin auditointeja pitäisi tehdä? Suosittelen auditointia kvartaaleittain tai puolivuosittain, investoinnin suuruudesta riippuen. Hyödyllinen ajankohta on myös aina kun mainontaa hallinnoiva taho vaihtuu. Auditointi on tärkeää, jos yksikin näistä asioista toteutuu kohdallasi

  • Yrityksesi investoi hakusanamainontaan merkittäviä summia kuukausittain
  • Mainontaa hallinnoidaan itse, mutta haluat saada uutta perspektiiviä ja varmistaa, että uusimpia työkaluja hyödynnetään
  • Haluat varmuuden siitä, tekeekö yhteistyökumppanisi mainontaa ammattitaidolla ja sinun etujesi mukaisesti

Edustatko kotimaista pörssiyritystä joka investoi Googleen yli 5000 euroa joka kuukausi? Autamme sinua ymmärtämään miten mainontasi todella toimii. Saat ymmärryksen nykytilasta kymmenen kilometrin perspektiivistä sekä ruohonjuuritasolta. Ei enää epävarmuutta jätätkö markkinaosuuksia kilpailijoille ja toisaalta rikastutatko tietämättäsi Googlea saamatta täyttä potentiaalista hyötyä. Auditointiin sisältyy löydösten esittely kasvokkain. Hyvät yöunet tulevat bonuksena.

Saat käyttöösi Suomen kovimpia asiantuntijoita – maksutta. 

Vain muutama esimerkki auditointien sadosta:

  • Kotimainen pörssiyritys sai tietää investoivansa digikumppaninsa toimesta nelinumeroisia summia erään action-hahmon, online-pelien ja toimialansa ulkopuolella olevien tuotteiden ja palveluiden mainostamiseen. Samalla auditointi paljasti, että myyntipotentiaalista hyödynnettiin vain murto-osa muun muassa siksi, että kampanjointi ei tukenut asiakkaiden ostosykliä.
  • Merkittävän kotimaisen verkkokaupan tilillä oli liian laajojen avainsana-asetusten takia muun muassa investoitu nelinumeroinen summa TV-ohjelmien mainostamiseen, kun tarkoitus oli mainostaa myytäviä televisioita. Ei niin yllättävää, että näille investoinneille ei saatu minkäänlaista tuottoa.
  • Suuri matkailualan mainostaja sai tietää painottavansa niitä mainoksia, jotka tuottavat eniten klikkejä (=kilinää Googlen kassaan) sen sijaan, että mainoksia olisi testattu älykkäästi ja painotettu sen mukaan miten ne tuottavat hyötyä mainostajalle.

Toni Voutilainen

Senior Advisor

Toni on yksi Suomen kokeneimmista Google-mainonnan asiantuntijoista ja pioneeri sen testaamisessa, mittaamisessa ja valjastamisessa bisneksen kasvattamiseen. Menestystarinoita löytyy niin Suomen mittakaavassa kuin kansainvälisestikin. Työnkuvaan kuuluu myös kompetenssiosaamisen kehittäminen koko toimiston tasolla.

Laita verkkoliiketoimintasi kasvuun

Varaa nyt tehokas lietsontasessio