Organisaatio-unelmia toisten tontilla

Organisaation digimuutoksesta haaveillen

Painavatko missatut eurot? Yrityksissä kiinnitetään useimmiten huomiota euroihin, joita on mahdollista saada viivan alle leikkaamalla nykyisistä kuluista. Mutta kuinka paljon kiinnitämme huomiota euroihin, jotka menevät tyystin ohi tehottoman tekemisen takia?

Otetaanpa kuvitteellinen firma Super-Fax Oy, jonka innokas työntekijä Leena on juuri palannut työpisteelleen viikkopalaverista. Kokouksesta jäänyttä voileipää mutustellessaan hän saa organisatorisen päiväunen. (Voit halutessasi kuvitella Leenan pään yläpuolelle ajatuskuplan sekä siirtymää kuvaavan harpun heläyksen.)

Super-Fax Oy:n myynti lähtisi nousuun, jos ylemmässä kerroksessa istuva Pertti älyäisi vihdoinkin laittaa viimeksi kolme vuotta sitten päivitetyn verkkosivuston ja sen liidikoneiston kuntoon. Näin osaavat myyntitykit saisivat buukattua laadukkaampia käyntejä. Tai naapuriosaston Saara vaihtaisi 90-luvulla hankitun romuttamolle valmiin CRM-järjestelmän, jotta sieltä saisi ulos järkevässä muodossa asiakaslistoja älykästä Facebook-mainontaa varten.

Seuraavaksi talousosaston tiimi saisi muuttaa budjetoinnin dynaamiseksi, jotta hyvin tuottavat kampanjat saisivat lisärahoitusta – se nyt vaan on tyhmää laittaa 10-kertaisella ROAS:lla pyörivä kampanja jäihin, koska viime syksynä hihasta heitetty budjetti on jo kulutettu loppuun. Uutta rahaa tätä tarkoitusta varten on saatavilla aikaisintaan ensi tammikuussa, uuden budjettivuoden alkaessa. Harmi vain, että asiakkaat haluaisivat ostaa tuotteita nyt.

Ja onhan meillä tuo verkkokaupan tekelekin, Leena huokaa hiljaa mielessään. Siitä olikin keskustelua puolisen vuotta sitten, kun joku oli uskaltautunut tutkimaan kaupan analytiikka ja todennut, että puolet potentiaalisista euroista valuu hukkaan epäselvästi toteutetun tilausvahvistussivun takia. Kenenköhän tontilla sen hoitaminen olisi, vai onkohan kenenkään, Leena miettii turhautuneena.

Ai niin, sitten pitäisi vielä olla yhteydessä siihen hörhöjä täynnä olevaan mainostoimistoon ja selittää heille, millaiset kampanjamateriaalit parhaiten toimivat Facebookissa. Viimeksihän sieltä tuli useamman viikon veivaamisen jälkeen sellaista pikkukivaa piiperrystä, joka oli kaiken lisäksi väärässä tiedostomuodossa.

Ehkä onkin helpompaa hoitaa vielä yksi rutiinimeili ja varmistaa sen jälkeen onko eilinen tilaus (ulkomaisesta) verkkokaupasta jo haettavissa ja painua sitten pakettiautomaatin kautta kotiin.

Kirpaisiko sydämestä, tunsitko piston vatsassa? Ota yhteyttä meihin ja kysy organisaation digivalmiuden parantamisesta!

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *