Näkymättömät verkkostrategiat

Tuoreen Verkkokauppatilaston mukaan verkkokauppa kasvoi vuonna 2013 yli 10,5 miljardiin euroon. Verkkokaupan kasvu ei yltänyt aiempien vuosien kasvulukemiin, mutta 8,7 %:n kasvu on silti erinomainen suoritus vuonna, jolloin vähittäiskaupan myynti kokonaisuudessaan vähintäänkin takerteli.
Ei ole ehkä sattumaa, että kelpo kasvusta huolimatta suomalainen keskustelu verkkokaupasta päätyy usein samanlaiseen lopputulokseen kuin keskustelu kotimaisesta huippu-urheilusta: suomalaiset tekevät liian vähän, saavuttavat liian vähän ja ylipäätään suomalaisiakin on maailmassa liian vähän. Viisi vuotta ja viisi miljardia sitten tehdyt johtopäätökset eivät ole juuri muuttuneet: ”Verkkokauppaeurot valuvat ulkomaille”.
Vaikka yhä useamman verkkokaupan kilpailijat tulevat ulkomailta, kansallisen itseruoskinnan sijasta löytyy kannustavia tilastoja myös niille, jotka edelleen miettivät verkkomyynnin aloittamista. Kun yli 70 % suomalaisista on jo tehnyt verkko-ostoksia, järkevät perusteet lykätä myynnin aloittamista verkossa alkavat olla vähissä. Asiakkaat ovat siellä jo.
Toimialasta riippumatta verkkokauppa alkaa kuitenkin siinä määrin vakiintunutta toimintaa, että menestyminen vaatii entistä pidemmälle suunniteltua strategiaa. Asetelma vaatii yhä useammalta markkinoijalta oman yleisö- ja ostajasuhteen perinpohjaista pohdintaa. Miten saan verkkoasiakkaan pysymään asiakkaana myös jatkossa, kun kilpaileva tarjonta on aina vain yhden klikkauksen päässä?
Asiakkaan palveluun eivät riitä enää säännölliset kampanjapyrähdykset, joiden jättämä muistijälki katoaa parissa tunnissa. Entistä enemmän kyse on yleisösuhteen pitkäjänteisestä rakentamisesta. Kuinka säilytät säännöllisen ja merkityksellisen yhteyden yleisöön, joka palveluita ja tuotteita ostaa? Se ei synny pelkästään kattiloita paukuttelemalla.
Tuloksen palveluista markkinoijalle löytyy entistä enemmän ratkaisuja, joilla viesti pystytään suuntaamaan tarkalla kohdistuksella omalle ydinryhmälle, tuotteista ja palveluista aidosti kiinnostuneille asiakkaille. Erityisesti tehokas uudelleenmarkkinointi tavoittaa kävijät silloin, kun selaimen käyttäjä lähtee vaeltamaan muualle verkkoon. Otatko uudelleenmarkkinoinnin hyödyt huomioon kaikissa käyttämissäsi kanavissa?
Oikeasti vaarallisinta suomalaisille toimijoille on jäädä täysin näkymättömäksi. Pimeydestä on vaikea ostaa. Pimeyteen on vaikea myydä. Hyvin palveleville kaupoille tässä ei ole mitään uutta, vaikka toimintaympäristönä on verkko. Jos myyt makkaraa, käykö tuote paremmin kaupaksi huutamalla kilohintoja parvekkeelta kerran kuukaudessa vai avaamalla joka päivä auki olevan kojun keskelle puistoa, ihmisten keskelle?
Suomalainen verkkokauppa kasvaa, kun asiakas tuntee kauppiaansa ja kokee tulevansa huomatuksi. Yleisösuhteesta on pidettävä kiinni ja sen rakentaminen on jatkuvaa työtä, myös hakukonenäkyvyydelle tärkeiden sosiaalisten signaalien vuoksi.

Laita verkkoliiketoimintasi kasvuun

Varaa nyt tehokas lietsontasessio