Näin teet tuloksellista sähköpostimarkkinointia

tuloksellinen sähköpostimarkkinointi

Kerron tässä blogissa sähköpostimarkkinoinnin parhaista ja tehokkaimmista tavoista tuottaa lisäarvoa. Suhtaudun sähköpostimarkkinointiin hyvin intohimoisesti ja uskon että voimme tehdä sitä vielä paremmin. Lue 5 ensimmäistä vinkkiäni siitä, kuinka onnistut sähköpostimarkkinoinnissa.

Testaa nopeasti, epäonnistu nopeasti ja sopeudu nopeasti

Sähköpostimarkkinoinnissa on tapahtumassa paljon muutoksia ja nopeasti. Se mikä toimi eilen, ei välttämättä toimi enää tänään. Sitä, mitä muut tekevät, ei välttämättä kannata jäljitellä. Markkinoijat, jotka ymmärtävät sähköpostimarkkinoinnin olevan parhaimmillaan asiakkaan palvelemista ja auttamista, tulevat jatkossakin menestymään. Pyri siis olemaan asiakkaallesi hyödyksi myös sähköpostimarkkinoinnissa.

Spämmi nakertaa sähköpostimarkkinoinnin tehoa

Sähköpostimarkkinoinnin suurin yksittäinen uhka on edelleen spämmiksi luokiteltavat viestit (eli viestit, joita vastaanottajat eivät ole pyytäneet). Näitä viestejä lähetetään maapallolla noin 60 miljardia kappaletta per päivä, eli noin 9 kertaa enemmän kuin maapallolla on ihmisiä. Niinpä!

Tämä tietenkin johtuu siitä, että kanava on edelleen kustannustehokkain kanava, jonka markkinoijat tuntevat. Se, että karkeasti laskien vain yksi kymmenestä viestistä saavuttaa vastaanottajansa, ei liene kenenkään mielestä erityisen tehokasta. Kannattaisiko siis pysähtyä ja miettiä uutta tapaa toimia?

Kohdentamisen kannattavuus

Uskon vahvasti siihen, että kohdennettu ja persoonallinen viestintä tuo parhaat tulokset. Saman viestin lähettäminen kaikille vastaanottajille keskimääräisen vastaanottajan mukaan (jota ei ole oikeasti olemassakaan) on vähenemässä, koska saavutetut tulokset ovat alkaneet heikentyä.

Vastaanottajat ovat kyllästyneet liian yleisiin viesteihin, jotka eivät puhuttele heitä. Tästä johtuen sähköpostimarkkinointi on muuttumassa paljon vaikeammaksi kuin ennen. Uskon, että ne toimijat, jotka ymmärtävät arvostaa omia vastaanottajiaan ja kohdentavat viestintäänsä, tulevat jatkossakin menestymään.

Viisi tärkeintä vinkkiäni tulokselliseen sähköpostimarkkinointiin

  1. Pidä huolta osoitelistastasi ja päivitä sitä jatkuvasti
    Uusia vastaanottajia voit kerätä esim. kotisivuiltasi ja Facebookin kautta. Siivoa pois sellaisten henkilöiden osoitteet, jotka eivät ole koskaan avanneet viestejäsi. Tällä vinkillä pidät huolta, ettet kohtaa hankaluuksia toimitettavuuden kanssa.
  2. Kuuntele asiakkaitasi!
    Kysy, minkälaista viestintää he toivovat. Toisin, kuin välillä väitetään, kaikki eivät halua saada persoonallista viestintää. Silti henkilöt jotka haluavat sitä saada, antavat mielellään itsestään lisätietoja esim. kyselyjen avulla, jolloin he saavat myös heille paremmin kohdistettua viestintää ja tarjouksia.
  3. Valitse sellainen sähköpostimarkkinointityökalu, jolla varmistat, että, viestisi menevät inboxin puolelle
    Huom! Tämä ei ole itsestäänselvyys. Hyvä vinkki on kysyä softan toimittajalta mm. heidän suhtautumisestaan ostettuihin postituslistoihin. Mikäli ostetut listat eivät ole heille ongelma, eivät he välitä viestien toimittamisesta inboxin puolelle.
  4. Testaa, testaa ja testaa.
    Tämä on kliseinen fraasi, mutta niin totta. Eihän meistä kukaan voi oikeasti tietää mitä vastaanottajamme ajattelevat ja haluavat meiltä, jollemme testaa ja kysy. Obama näytti presidentinvaalikampanjassaan 2012, millaisia tuloksia testaamalla voi saada.
  5. Yhdistä ja tee päätökset web-analytiikkaan nojaten.
    Näin et arvaile ja tee tärkeitä päätöksiä ”mutulla” vaan faktalla.

Toivon, että voimme yhdessä tehdä parempaa sähköpostimarkkinointia ja kehittää tätä niin rakasta lastamme. Mikäli sinulla on hyviä tai huonoja kokemuksia sähköpostimarkkinoinnista, kuulisin mielelläni tarinasi.

Tästä pääset vielä tutustumaan Tuloksen sähköpostimarkkinoinnin seminaarin materiaaliin.

Yksi kommentti

  1. Yksi semmoinen mitä tässä ei oteta huomioon, ettei kannata liimautua pelkästään yhteen työkaluun, koska eri sähköpostityökaluista yksinkertaisesti viestit menee vaan perille eri tyypeille.

    Puhun siis data segmentationista ja sen hyödyntämisestä siten että käytetään esimerkiksi 10 eri työkalua eri osoiteryhmiin. Millään työkalulla kun sä et pääse lävitse kaikkiin osotteisiin.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *