Mobiilikokemus haltuun – huomioi aie ja konteksti

google-mobile-image-2016

Jotta voisit palvella asiakastasi entistä paremmin mobiilissa, sinun tulee ymmärtää haun aie ja asiakkaan konteksti. Tiedätkö, miksi ja missä asiakkaasi lähestyy brändiäsi tai verkkopalveluasi?

Haku on aina ilmaus aikeesta

Usein kartoitettaessa hakusanoja hakusanamainontaa tai hakukoneoptimointia varten asiaa mietitään ”millä sanoilla haluamme näkyä?” -lähtökohdasta. Minusta asiaa tulisi ajatella päinvastoin ja kysyä, “minkälaisia asiakkaidemme ongelmia voimme ratkaista?”. Painopiste tulisi siirtää siitä mitä me haluamme siihen, miten käyttäjää voidaan palvella paremmin. Vaikka tämä voi vaikuttaa semantiikalta, parhaassa tapauksessa se on askel kohti asiakaslähtöisyyttä ja yrityksen sisäisten siilojen vähentämistä.

Haun takana oleva aie on aina ollut tärkeä ymmärtää hakukonemarkkinoinnissa, mutta mobiilikäytön kasvun myötä siitä on tullut entistä tärkeämpää. Mobiililaitteemme on aina käden ulottuvilla, ja ongelmien ratkaisussa ”googlailu” on usein ensimmäinen toimenpide. Mieti, milloin voitte todella tarjota parhaimman ratkaisun tarpeeseen ja luopua muusta!

Käyttäjän konteksti

Kun vielä pari vuotta sitten enemmistö ha’uista tehtiin pöytäkoneella tai kannettavalla, voitiin olettaa että käyttäjä oli useimmiten sisätiloissa, ison näytön äärellä. Googlen mukaan vuonna 2015 mobiilihaut ylitti desktophaut, joten nykyään ei voi enää olettaa, että verkkopalveluiden käyttö tapahtuu optimaalisissa olosuhteissa vaan käyttö tapahtuu kaikkialla – bussissa, kaupassa, baarissa ja kaduilla. Verkkopalveluasi voidaan käyttää tilanteissa, joissa on huono valaistus, taustamelua, liikennettä ja muita ihmisiä. Astu siis asiakkaasi kenkiin ja kokeille, miten tiedonhaku onnistuu esimerkiksi seuraavan kaltaisissa arkisissa tilanteissa:

  • Saako tuotekuvista selville, ovatko talvisaappaat tumman ruskeat, mustat tai tumman siniset, vaikka laitteen näytön valoteho on minimissä?
  • Saako reseptistä helposti selville, miten kauan ruuan valmistuksessa menee ja toimiiko se ostoslistana kaupassa?
  • Saako täydessä bussissa selville, mitä mainostatte mainosvideossanne, vaikka sitä katsoisi äänettömänä?
  • Pystyykö linkkejä klikkaamaan ilman harhaklikkejä vähän isommillakin näpeillä?
  • Eihän näytölle avaudu mainoksia, joiden sulkemiseen tarkoitettu rasti on mobiililaitteella aivan pikkiriikkinen?

Asettamalla käyttäjä keskiöön ja syventymällä haun takana olevaan aikeeseen ja kontekstiin parannat asiakaskokemusta ja kehität kilpailuetuasi. Tiedätkö, missä ja miten verkkopalveluitasi käytetään? Ovatko mobiilikävijät teille ”ongelma”? Ota yhteyttä, niin autamme ottamaan mobiilikävijät haltuun!

Artikkelin kuva lainattu Think with Google -infograafista.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *