Miten yhdistät sisältöstrategian ja hakukoneoptimoinnin?

Google Suomi - Tulos Helsinki

Sisältöstrategia, sisältömarkkinointi ja mitä näitä nimiä nyt on – viestinnässä ja markkinoinnissa on jo jonkin aikaa hypetetty asiaa, jossa ei ole mitään uutta. Myös hakukoneoptimoinnissa hyvä sisältö on tärkeämpää kuin koskaan. Mutta miten yhdistät sisältöstrategian ja hakukoneoptimoinnin?

Viestinnässä on aina mietitty kohderyhmiä ja viestejä, joten vanhalle asialle on keksitty uusi nimi. Sisältöstrategia on aina ollut viestinnän ammattilaisten työkalu, jolla organisaatiot melskaavat turuilla ja toreilla: Mistä asiakkaani tai kohderyhmäni on kiinnostunut eli kenelle viestimme? Mistä asiasta? Milloin? Mikä olisi paras muoto?

Myös hakukoneoptimoinnissa hyvän sisällön merkitys lisääntyy koko ajan. Entistä parempaan jatkuvasti päivittyvään ja jaettavaan sisältöön kannustavat jo viimeisimmät Googlen päivityksetkin, kuten Hummingbird-päivitys syksyllä 2013 ja nyt kesän korvalla tullut Panda-päivitys.

Mutta miten yhdistät sisältöstrategian ja hakukoneoptimoinnin? Vastaus: hyödynnä optimointia varten tehtävää avainsanatutkimusta. Avainsanatutkimuksessa tutkit keskeiset avainsanat ja hakutermit, joilla tehdään organisaatiosi kannalta keskeisiä hakuja.

Näin teet avainsanatutkimuksen

Tutkimuksen voi tehdä eri tavoin, mutta tässä on yksi hyvä. Tee iso listaus avainsanoista ja ota siihen mukaan:

  • Hakusanamainonnan sanat, jos teet Adwords-mainontaa
  • Oman organisaatiosi analytiikka-ohjelmasta saatavat avainsanat
  • Omalla ja kilpailijoiden verkkosivustoilla käytettävät palveluiden keskeiset termit
  • Googlen automaattiset hakutermiehdotukset
  • Uudet hakusanaideat Googlen Keyword Plannerista
  • Lisäksi voit hyödyntää esimerkiksi Ubersuggest-avainsanatyökalua.

Hae näin saadulle isolle hakutermilistaukselle kuukausittaiset hakumäärät Keyword Plannerilla ja organisaatiosi sekä kilpailijoittesi nykyiset hakutulossijoittumiset. Tähän on tarjolla eri työkaluja, kuten esimerkiksi Advanced Web Ranking.

Lopputuloksena sinulla on iso lista hakutermejä hakumäärineen ja hakutulossijoittumisineen. Tämän jälkeen tulevat ne tärkeät kysymykset:

  • Mille suosituille hakutermeille sinun kannattaa suunnitella lisää sisältöä?
  • Millä suosituilla termeillä hakutulossijoitukset ovat jo hyviä eli millä jatkosakin kannattaa erottautua kilpailijoista?
  • Puuttuuko sivustoltasi jotain sellaista sisältöä, jota haetaan paljon?
  • Millä suosituilla termeillä kilpailijat näkyvät? Pitäisikö teidänkin näkyä?
  • Millä alueella haette (liike)toiminnan kasvua eli mitkä termit ovat tärkeimpiä?

Sisältöstrategia ja avainsanatutkimus kulkevat käsi kädessä

Viimeistään tässä vaiheessa kannattaa ottaa mukaan sisältöstrategia. Sen avulla voit miettiä suurempia kokonaisuuksia:

  • Millaisia yhteneväisiä hakuja ja tiedontarpeita löydät avainsanatutkimuksesta eri kohderyhmille?
  • Miten jaottelisit hakuja verkkosivujesi käyttäjäpersoonien mukaan?
  • Onko sisältöteemoissa huomioitu hakujen kautta tulevat tiedontarpeet?
  • Miten teet sisällöstäsi niin houkuttelevaa eri kohderyhmille, että sitä jaetaan ja se innostaa keskusteluun? Miten linkität some-näkyvyyden takaisin omaan verkkosivustoosi?

Kun hyödynnät yllä olevia kysymyksiä, voit jaotella verkkosivustosi sisältöä loogisiin kokonaisuuksiin: sellaisiin, jotka vastaavat niin sisältöstrategian tavoitteita kuin hakukoneiden kautta tulevien vierailijoiden tiedontarpeita.

Taannoin sain asiakkaalta heidän verkkoviestintästrategiansa. Se oli jaoteltu yksinkertaisesti:

  • Kohderyhmä
  • Tavoite
  • Sisältöteema
  • Kanava

Yksinkertaisuus on kaunista. Avainsanatutkimuksen jälkeen minun oli helppo yhdistää löydetyt hakutermit eri kohderyhmiin ja sisältöteemoihin.

Lopputuloksena on paitsi yksittäiset hyvin optimoidut sivut, jotka löytyvät hakukoneen kautta, myös eri kohderyhmille hyvät laskeutumissivut. Ja hyvä suunnitelma, mitä sisältöä pitää tehdä seuraavaksi.

 

Mikko Yli-Erkkilä
Tulos Helsinki

 

* * * * * *

P.S. Järjestämme maksuttoman Sisältöstrategia myynnin ja brändin tukena -seminaarin tiistaina 7.10.2014 klo 9:15 – 10:30, jossa kerromme aiheesta enemmän.

 

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *