Miten meni ja miten tästä eteenpäin?

Miten meni ja miten tästä eteenpäin?

Vuosi 2017 lähestyy loppuaan ja 2018 kurkistelee jo aivan nurkan takana. On siis aika taas vilkaista hieman, miten vuosi meni noin niin kuin omasta mielestä sekä mitähän se tuleva vuosi tuokaan tullessaan digitaalisen markkinoinnin ja asiakaskokemuksen maailmassa. Voit myös verrata yhteenvetoja viime vuoden ennustuksiimme.

Asiakaskokemus, Suvi Johansson

”Vuosi 2017 toi älykkään asiakaskokemuksen jo askelta lähemmäs, monet yritykset hyödyntävät jo dataa ja automaatioita asiakaskokemuksen kehittämiseen.

Datan ja designin yhdistäminen tulee olemaan vuoden 2018 trendejä. Myös ”ihmiselementti” korostuu, kun kilpailu kovenee. Enää ei riitä, että on julkaissut jonkinlaisen digipalvelun, vaan palvelun pitää vastata asiakkaan tarpeisiin paremmin kuin kilpailjoiden vastaavat tekevät. Lisäksi asiakaskokemus änkeää vihdoin myös kulmahuoneisiin, erilaisten asiakaskokemusta mittaavien mittaristojen kautta. Johdon agendalla ovat ensi vuonna digitaalisuus, robotiikka ja asiakaskokemus.”

 

Hakusanamainonta ja sosiaalinen media, Sofie Segercrantz

sofie ”Etenkin B2C-aloilla mobiili toi vuonna 2017 leijonaosan liikenteestä, ja mobiilikonversiotkin ovat olleet rajussa kasvussa, kun ostaminen kännykän kautta on helpottunut ja arkipäiväistynyt. Mobiilin myötä vuosi 2017 on myös ollut attribuutiomallinnuksen vuosi, kun kysymykset kuten “Miten mitata asiakaspolkua ja eri laitteiden välistä liikumista?” ja ”Mitkä kanavat osallistuivat konversioon ja missä vaiheessa?” nousivat entistä enemmän esiin. Mobiili unohtuu ikävä kyllä edelleen usein suunnitteluvaiheessa, kun sekä mainosbannerit ja -videot että sivustot edelleen suunnitellaan ensisijaisesti isoimmille näytöille. Vuonna 2017 Google toi AdWordsiin uusia toiminnallisuuksia jotka vahvasti nojaavat koneoppimiseen.

Some- ja hakumainonnassa videosisällöt ja koneoppiminen ovat trendejä jotka voimistuvat vuonna 2018. Videomainonta monipuolistuu entisestään ja perinteisen 30 sekunnin vaakatasovideon rinnalle nousee entistä vahvemmin sekä lyhyet, vain 5-10 sekunnin pituiset videot että pystysuoraan kuvatut videot, jotka ovat suunniteltu mobiilia some-mainontaa varten. Myös koneälyä hyödyntävät automaatiot lisäntyvät eri alustojen optimointityökaluissa.”

 

Ohjelmallinen ostaminen, Aleksandr Simukovic

Aleksandr Simukovi When I think about the future of programmatic, growth is the first thing that comes to my mind. There will be more of programmatic, it will be more transparent, data will play a bigger role and it certainly will have more formats entering new screens such as Programmatic TV and Digital-out-of-Home.Based on our experience at Tulos Helsinki there’s a constantly increasing demand for programmatic in the Finnish market. Advertisers that haven’t historically used programmatic in their mix are eager to start with it, as those who have experience tend to level it up by adding more creative formats, using data-heavy strategies.

I am certain that more and more B2B companies will explore the use of programmatic in Account-Based Marketing next year. Also, chat banners and short videos seem to be among the hottest trends now. In Finland, a large amount of impressions is traded through deals and we will continue growing its share in 2018 as it’s proven to deliver great performance while giving us more control delivering relevant advertising on brand safe environments.”

 

Hakukoneoptimointi, Simo Orpana

”Googlen tulossivu kehittyi vuonna 2017 ennustuksen mukaiseen suuntaan, eli käyttäjä saa tulossivulta entistä enemmän tietoa. Maksettujen ja orgaanisten tulosten väliin tuleva inforuutu ilmestyi alkuvuodesta suomenkielisiin hakuihin ja sen käyttö yleistyi pitkin vuotta. Marraskuun lopussa metakuvausten merkkimäärä nousi suurella määrällä hakutermejä 160:sta noin kolmeensataan. Vaikka mobile first -indeksiä saadaan vielä odottaa, mobiili- ja desktop-tulokset erkanivat loppuvuodesta yhä enemmän toisistaan.

Vuonna 2018 mobiilikäyttö saa entistä isomman painoarvon ja saamme viimeinkin todistaa mobile first -päivitystä. Puhehaut lisääntyvät myös suomenkielisissä hauissa puhetunnistuksen kehittymisen ja älykaiutinten yleistymisen kautta. Entistä useampi käyttäjä löytää etsimänsä tiedon Googlen tulossivulta klikkaamatta ainuttakaan hakutulosta. Käyttäjäystävälliset sivut tulevat parantamaan sijoituksiaan heikommin toimivien kustannuksella.

 

Markkinoinnin automaatio ja optimointi, Eeva Honkala

Eeva Honkala Vuosi 2017 ei tuonut suurta valaistumista GDPR:n vaikutusten osalta vaan osittain edelleen yrityksissä ollaan odottavalla mielellä: moni yritys on kuitenkin kiinnittänyt paljon huomiota mm. käyttämiensä työkalujen käyttöehtoihin ja oman asiakastietojen käsittelynsä dokumentointiin. Käyttäjälle moni näistä muutoksista on kuitenkin vielä ollut huomaamattomia. Asiakaskokemus on noussut yrityksissä keskiöön, ja yhä enemmän markkinointitoimenpiteitä suunnitellaan optimoitu asiakaskokemus mielessä. Yhä useampi yritys siirtyi myös manuaalisista uutiskirjeistä kohti automatisoitua asiakasviestintää.

Vuonna 2018 markkinoinnin automaatio laajenee B2B-myynnin liidien jalostustyökalusta laajemman yleisön hyödynnettäväksi: siitä tulee oleellinen osa sisältömarkkinoinnin jakelua, viestintää, sekä asiakassuhteen rakennusta. Perinteistä sähköpostimarkkinointiin pohjaavaa automaatiota yhdistetään enenevissä määrin  ohjelmallisen ostamisen kautta tehtyyn mainontaan. GDPR:n voimaantulo tulee vaikuttamaan siihen, että asiakkaiden tietojen käyttö muuttuu läpinäkyvämmäksi ja ostopostilistojen hyödyntämisestä siirrytään yhä enemmän oman rekisterin käyttöön. Digitaalinen älykkyys nousee kilpailutekijäksi ja osaavat yritykset ottavat etumatkaa niihin yirtyksiin nähden, jotka eivät osaa hyödyntää digitaalisuuden ja teknologian tarjoamia mahdollisuuksia.

 

Strateginen suunnittelu, Joonas Imeläinen

”Vuonna 2018 markkinoinnilla tullaan kommunikoimaan entistä enemmän konkreettisia tekoja, joita yritykset tekevät. Ei pelkkiä sanoja ja sokerikuorrutettuja viestejä, vaan aitoja tekoja, jotka tuntuvat kuluttajien elämässä. Voittajia tulevat olemaan ne, jotka onnistuvat kaupallistamaan teot. Tältä vuodelta hyvä esimerkki on Ålandsbankenin Itämerikortti.”

 

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *