Mikä yhdistää viime vuosien puhutuimpia markkinointikampanjoita?

massamarkkinointi

Epic split, Hintasaarnaajat, Halpuutus, Hungerithm, Fearless girl, Opt outside, Monty’s christmas...

Nämä ovat kaikki olleet massamarkkinointia.

Massamarkkinoinnista keskustellaan kuin se olisi suuri paha, vanhanaikaista ja kallista. Suurin syy tähän on todennäköisesti se, että teknologia mahdollistaa nykyään valtavan tarkan ja hienostuneen kohdentamisen, joten sitä halutaan myös myydä asiakkaille. Toimistot, mediat ja konsultit eivät saa tarpeeksi rahaa ison viestin myymisestä isoille yleisöille, joten on pitänyt keksiä uusi tapa tehdä rahaa, joka samalla säästää mainostajan rahaa.

Itse ajattelen kohdennettavuutta hyvänä asiana, kunhan sen varjolla markkinoinnista ei yritetä leikata kuluja ja kutistaa markkinointia pieneksi. Kohdentamista voidaan hyödyntää erittäinkin onnistuneesti, kunhan sitä tehdään tarpeeksi suuren massan sisällä. Teknologia on kaikkien saatavilla, mutta vain harvat ymmärtävät käyttää sitä fiksusti.

Se, mikä kuitenkin erottaa nykyaikaisen massamarkkinoinnin vanhasta, on levitystapa. Ennen tapa oli vahvasti top down. Mainostaja keksi viestin, osti valtavasti mainostilaa ja syötti viestiä ihmisille. Tänä päivänä onnistuneimmat tekevät massamarkkinointia bottom up. He luovat paljon laadukasta sisältöä, maksavat jonkin verran sen levittämisestä, varmistavat, että tärkeät tahot kiinnostuvat sen levittämisestä ja antavat luonnollisen kiinnostuksen tehdä loput.

Toinen pointti vaikkapa näistä samoista kampanjoista. Kuinka monen kampanjan nimen kohdalla mietit jo valmiiksi mainostajaa? Jos se oli Hintasaarnaajien kohdalla Elisa, Epic splitin kohdalla Volvo trucks ja Halpuutuksen kohdalla S-ryhmä, niin väittäisin että he ovat onnistuneet toisessa todella tärkeässä asiassa. He ovat onnistuneet brändäämään markkinointinsa tunnistettavasti omakseen.

Tällöin kampanjoissa kohtaavat jo kaksi erittäin tärkeää muuttujaa, eli niillä on tarpeeksi silmäpareja ja ne tunnistetaan tietyn mainostajan markkinoinniksi. Joskus kampanjat onnistuvat vielä kolmannessa, kaikkein vaikeimmassa, eli onnistuvat ylittämään ihmisten huomion kynnyksen. Tällöin puhutaan jo todellisista onnistumisista, ja niitä nähdäänkin suhteellisen harvoin.

Itse olen ollut tekemässä yllämainituista kampanjoista yhtä, mutta mielellään lähtisin toteuttamaan kanssasi myös seuraavaa. Ota yhteyttä meihin Tuloksella ja jutellaan lisää.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *