Mitä ostat, kun ostat hakukoneoptimointia?

Key Performance Indicator

Olimme syömässä markkinointitehtävissä olevan tuttuni kanssa, ja puhuimme muiden asioiden lisäksi hakukoneoptimoinnista – tuosta jokaisen lounaan timanttisesta keskustelunaiheesta! Ystäväni totesi hakukoneoptimoinnin olevan heillä ajanhukkaa, koska oma sivusto on niin pienessä roolissa osana markkinointia.

Kaverini työskenteli suositun kuluttajatuotteen parissa, brändi, joka eli ja hengitti sosiaalisessa mediassa.  Kommentti sai minut miettimään, mistä tässä hakukoneoptimoinnissa on oikeastaan kysymys? Ja mitä olen viime aikoina tehnyt saadakseni lauantaimakkaraa leivän päälle? Vastaus: aika vähän ”perinteistä” hakukoneoptimointia.

Samalla tulin jäsentäneeksi omaa tekemistä. Viime aikoina se on näyttänyt tältä:

  1. Ripaus hakukoneoptimointia
  2. Reippaasti löydettävyyttä
  3. Tuokkosellinen KPI-määrittelyitä

Tutustutaanpas tarkemmin.

Hakukoneoptimointi

On tätä perinteistä hard core -hakukoneoptimointiakin tehty. Eli olen parantanut verkkosivuston sijoituksia Googlen maksuttomissa hakutuloksissa sisällön, linkkien tai teknisten haasteiden taklaamisen avulla. Samalla olen auttanut yrityksiä tehokkaampaan AdWords-mainontaan. Mutta mitä se löydettävyys sitten tarkoittaa…

Löydettävyys

SEO osana muuta markkinointia

Löydettävyys on jo huomattavasti laajempi asia kuin hakukoneoptimointi. Löydettävyydellä tarkoitan, miten brändi kokonaisuudessaan näkyy digitaalisesti. Vaikkapa: Onko brändi aktiivinen somessa? Onko minulle tarjolla helppokäyttöinen ja kätevä mobiilisovellus, jolla voin tehdä suoraan ostoja? Onko sovellus optimoitu niin, että se löytyy helposti App Storesta (ns. ASO – App Store Optimization)? Saanko juuri minua innostavia uutiskirjeitä, jotka saavat minut yhä uudestaan brändin pariin?

Omalla työpöydällä löydettävyys on tarkoittanut myös esimerkiksi paikallishakuja: miten yrityksen palvelut löytyvät karttatuloksissa? Yhdellä franchising-periaatteella toimivan asiakkaani kohdalla karttatulokset mobiilissa on The Paikka, jossa bisnestä tehdään.

Löydettävyyteen lasken myös Youtube-kanavien optimoinnin. Samalla tavalla kuin nettisivustoja optimoidaan paremmin löydettäväksi Googlen hakutuloksissa, myös videoita optimoidaan löydettäväksi – niin Googlen videotuloksissa kuin Youtuben sisällä.

Löydettävyyden voisi siis kiteyttää: millainen on brändin koko digitaalinen läsnäolo?

KPI-määrittelyt

 

Key Performance Indicator

Tänä keväänä useampi hakukoneoptimointiprojekti on laajentunut KPI (Key Performance Indicator) -määrittelyiksi eli digitavoitteiden ja mittareiden asettamiseksi. Siis muidenkin kuin hakukoneoptimoinnin.

KPI-vääntö on osoittanut, että eniten aikaa vie tavoitteiden määrittely – ja erityisen paljon organisaation yhteinen hyväksyntä keskeisille tavoitteille. Mutta kun tavoitteet on saatu nakutettua kirjoihin ja kansiin, digimittarit ovat kuin itsestään tipahdelleet kohdilleen. Joissain tapauksissa tosin analytiikka on vielä pitänyt korjata, mutta se onkin jo toinen tarina.

Mitä siis ostat, kun ostat hakukoneoptimointia? Projekti saattaa alkaa SEOlla, mutta pian saatat tulla ostaneeksi markkinoinnin tavoitteiden määrittelyä, analytiikkaa ja monien muidenkin kanavien optimointia kuin maksutonta hakukonenäkyvyyttä. Ja tämä on pelkästään hyvä asia.

Palatakseni alkuperäiseen ystäväni tokaisuun. Kannattaa se oma saittikin optimoida kuntoon. Liiketoiminnalle tärkeimmillä hauilla.

 

 

 

 

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *