Miltä näyttää SEO vuonna 2018?

Tehokkaassa SEO-strategiassa ei välttämättä enää toimi se, mikä toi hyvät sijoitukset vielä muutama vuosi sitten. Vuosi 2018 vaikuttakin hakukoneoptimoinnin kannalta hyvin mielenkiintoiselta.

Vietin reilu kuukausi sitten kolme päivää New Yorkissa yhdestä SEO- ja SEM-alan isoimmista konferensseista, SMX Eastissa. Alan kovimmat ammattilaiset kertoivat millaiset jutut tänään ja tulevaisuudessa toimivat hakukoneoptimoinnissa. Otetaan siis katsaus seminaarin annista sekä alalla käydystä keskustelusta SEO-trendeistä ensi vuonna.

Millaista SEO on armon vuonna 2018?

1. Asiakas ensin – tarjoa paras asiakaskokemus

Tämä on tietenkin ollut hakukoneoptimoinnin perusajatus jo ihan lähtökohtaisesti – tarjota paras vastaus hakijan tarpeeseen. Mutta käyttäjäkokemus tulee korostumaan vuonna 2018. Google on entistä enemmän korostanut käyttäjälähtöisyyttä ja toivoo sivustojen tarjoavan hyvän käyttökokemuksen. Sivuston käytettävyys parantaa kävijöiden sitoutumisen astetta ja antaa signaalia Googlelle niistä sivustoista, jotka ovat hyödyllisiä käyttäjille. Hakukoneliikenteen määrän kasvattaminen ei auta, ellei sivustosi konvertoi ja tuota lojaaleja asiakkaita.

Tarkkaile siis sivustosi nopeutta, luettavuutta ja navigaatiorakennetta sekä kävijöiden käyttäytymistä. Jos sivustollasi vietetty aika hakukoneista tultaessa kestää vain muutamia kymmeniä sekunteja, sivustosi sisältö ei todennäköisesti palvele hakijaa.

Sisällön merkitys siis kasvaa. Sisältöä täytyy olla riittävästi ja sen määrä kasvaa, mutta etenkin sisällön relevanttius korostuu. Googlea ei voi enää huijata luulemaan, että sivuillasi on hyvää sisältöä, ellei näin ole oikeasti. Joskus voi pärjätä vähemmälläkin määrällä (riippuen toimialasta), jos sisällön sanoma on muuten arvokasta.

Muista myös mobiilikokemus. Mobiilin hakukoneoptimointia ei voi enää laiminlyödä.

Ajattele siis aina ensisijaisesti käyttäjää , älä hakukoneoptimointia, organisaatiokaaviotasi tai muuta ylhäältä annettua mutua, jonka pohjalle sivustosi rakennat. Ja muista, että käyttäjät ovat yksinkertaisia – he haluavat löytää etsimänsä nopeasti, eivät koittaa ymmärtää yritysjargoniasi tai mahdollisesti sekavaa tuotepalettiasi, jonka sisällöstä et välttämättä ole itsekään varma.

2. Äänihaut ja digitaaliset assistentit

Googlen mukaan jo 20% hauista on äänihakuja ja hakujen määrä kasvaa jatkuvasti. 55% teineistä käyttää hakuja jo päivittäin. Äänihakujen kasvaminen tarkoittaa pitkän hännän hakujen painottumista sekä luonnollisen kielen käyttämistä, joka sopii äänihauissa käytettävään normaaliin puhetyyliin.

Äänihakuja käytetään etenkin mobiilissa haettaessa nopeita ja osuvia vastauksia. Tämän takia on entistä tärkeämpää ymmärtää käyttäjän hakuintentiota, jotta sivustosi vastaa käyttäjän tarpeeseen oikealla tavalla.

3. Nopeus on valttia

Jos joskus huvituit siitä, kun SEO-konsulttisi käski parantamaan sivustosi nopeutta parilla hassulla sekunnilla, ei kannata naureskella enää. Asia on melko yksiselitteinen – nopeimmat sivustot voittavat. Nopeus on sijoituksiin vaikuttavan tekijän lisäksi tärkeä asiakaskokemuksen kannalta. Törmäsin juuri kotiunelmia tarjoavaan visuaalisesti aivan täydelliseen sivustoon. Mutta kun sivuston latautumista odotellessa alkoivat lähinnä laina-asiat hikoiluttaa unelmien jahtaamisen sijaan, ei kokemus ollut varmasti haluttu.

Google odottaa sivun latautuvan kolmessa sekunnissa. Huh! Voit testata Googlen omalla nopeustestillä, miten sivustosi suoriutuu. Yleensä tulokset eivät ole kaunista katseltavaa, mutta työkalu antaa myös konkreettisia vinkkejä sivuston nopeuden parantamiseen.

4. Muutokset hakukonetulosnäkymässä

Infolaatikko (tai nollasijoitus), paikalliset tulokset, kysymykset ja vastaukset, muut hakijoiden esittämät kysymykset aiheeseen liittyen, kuvat… Hakukoneoptimoinnissa perinteiseksi ykköstulokseksi ajateltu sijoitus saattaa olla jossain tilanteessa vasta puolessa välissä sivua, kun eri Googlen hakijakokemusta parantavat ominaisuudet raivaavat sijaa perinteisiltä hakukonetuloksilta. Tämä tarkoittaa sivuston sisällön rakentamista sellaiseksi, että sen mahdollisuudet näkyä näissä Googlen tarjoamissa ”snippeteissä” paranee.

Esimerkiksi listat, taulukot ja graafit toimivat näissä. Googlen infolaatikkoon nouseva tulos vastaa yleensä yksiselitteisesti ”mitä” tai ”miten” –tyyppiseen kysymykseen. Mitä houkuttelevammin vastaat sivustollasi hakijan mielessä pyöriviin – usein aika perustason – kysymyksiin, sitä todennäköisemmin saat sivustosi infolaatikkoon. Infolaatikon klikkausprosentti voi olla jopa 32,3% ja tietenkin – mitä enemmän liikennettä saat sivustollesi, sitä enemmän potentiaali haluttuihin konversioihin kasvaa.

5. Laadukkaat linkit

Toivon, ettei kukaan enää lähde ostamaan Intiasta linkkejä sivustolleen tai käytä muuten kyseenalaisia arvoa tuottamattomia keinoja. Se ei nimittäin (edelleenkään) kannata. Linkkien merkitys sivustoilla hakukoneoptimoinnin suhteen on kehittynyt laadun suhteen vieläkin tärkeämmäksi – nyt linkkien laatu on kaiken A & O. Linkkien lisääminen ei auta, elleivät linkit luo arvoa ja auta sinua kasvattamaan mainettasi halutussa kohderyhmässä. Jatkossa myös ”linkittömät” linkit voivat toimia sivuston maineen kasvattajana – jos brändi mainitaan usein verkossa, antaa se hakukoneille tietyn signaalin sivuston maineesta.

Pyri saamaan linkkejä toimialallesi relevanteilta sivustoilta ja toki mitä suositumpi sivusto toimialasi suhteen on, sitä parempi. Pyri luomaan suhteita ja kehitä pitkällä tähtäimellä tärkeitä linkkejä. Linkkiprofiilin luonteva kokonaisuus on parempi kuin pelkästään yksittäiset menestyksekkäät linkit. Brändinhallintaa, brändinhallintaa.

6. Muut sijoituksiin vaikuttavat tekijät

SEMRushin ja SearchMetricsin toteuttamien laajojen hakukonetulostutkimusten mukaan myös seuraavilla asioilla on ollut vaikutusta niillä sivustoilla, jotka sijoittuvat hyvin hakukonetuloksissa:

  • Sivusto on https-salattu – tällaiset sivustot sijoittuvat yleensä paremmin
  • Titlessä ei välttämättä ole avainsanaa – tätä kannattaa testailla
  • Toimialakohtaisuus – eri tekijät ovat merkityksellisiä SEOn kannalta toimialasta riippuen. Kannattaa seurata millaisia hyvin sijoittuvien kilpailijoiden sivustot ovat, mm. kuvien ja tekstin määrä, videot, linkkien määrä jne.
  • Sivun liikenteen määrä korkeavolyymisilla avainsanoilla
  • Sivustoon sitoutuminen (vierailtujen sivujen määrä käynnin aikana sekä matalampi poistumisprosentti)
  • Mobiilin merkitys – hyvin toimivat mobiilisivut ovat elintärkeitä sivustolle

Näitä asioita muokkaamalla saatat parantaa sivustosi sijoitusta parilla pykälällä.

Eli mitä tämä tarkoittaa sivustoni kannalta?

Suuri osa perinteisistä SEO-tekniikoista toki toimii vielä, mutta nämä artikkelissa läpikäydyt trendit vaikuttavat entistä enemmän hakutulosten optimoinnissa ja sivuston sijoituksissa, ja on tärkeää huomioida jo nyt. SEO ei siis edelleenkään ole kuollut, mutta mikään ei ole parempi paikka piilottaa ruumista kuin hakukonetulosten kakkossivu.

Loppuun vielä eräs näkemys siitä, millaiset sivut tulevat pärjäämään tulevaisuudessa:

SEO vuonna 2018

Muistathan tarjota asiakkaillesi samaa mahtavuuden fiilistä sivuillasi!

Lähteet:

Search Engine Watch
Search Engine Land
SEMRush
Searchmetrics

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *