Miksi ostetut sähköpostiosoitteet tappavat sähköpostimarkkinointisi?

Sähköpostimarkkinointi

Suomessakin on vuosien varrella ollut paljon toimijoita, jotka myyvät sähköpostiosoitteita yritysten käyttöön. Suomessa tämä toiminta ei ole laitonta, mutta väitän, että erittäin tyhmää se on ollut alusta asti. Avaan tässä blogikirjoituksessa miksi.

Kuten aikaisemmassa kirjoituksessani Hukkaatko sähköpostimarkkinoinnin tehot? kirjoitinkin, en suosittele koskaan asiakkaitamme käyttämään ostettuja osoitelistoja.

1. Osoitteistojen ajantasaisuus on huono

Olen vuosien varrella törmännyt miltei kaikkiin suomalaisiin listaa myyviin toimijoihin ja vieläkään en ole kuullut yhdeltäkään toimijalta tarpeeksi kattavaa validointiprosessia, jolla varmistetaan myytävien osoitteistojen ajantasaisuus ja relevanttius.

Onko jokin näistä yrityksistä soittanut sinulle ja varmistanut sinulta vastuualasi liittyen sinun yritykseesi ja toimenkuvaasi? Minulle ei. Osaisitko sinä arvioida, mistä kaikista asioista vastaan Tulos Helsinki Oy:ssä tittelillä ”e-mail marketing, product manager”?

2. Viestien teho kärsii

Kun lähetetään viestejä henkilöille, jotka eivät ole pyytäneet tai tilanneet viestejä, on viestien tehot auttamattomasti kateissa. Tämä aiheuttaa myös vastaanottajissa närää lähettäjää kohtaan. En ole vielä koskaan nähnyt kampanjaa, joka toimisi paremmin ostopostilistalle kuin listalle, jonka henkilöiltä on kysytty lupa lähestyä sähköpostilla.

Kun tekee tarpeeksi lähetyksiä ostetuille osoitteistoille, alkaa lähettäjän maine pikkuhiljaa huononemaan. Tämä johtuu muun muassa siitä, että vastaanottajat kieltävät tai peruuttavat uutiskirjeen tai mikä vielä pahempaa, merkitsevät sen roskapostiksi. Kun ostopostilista on jo alun alkaen ollut vanhentunut, alkavat ajan myötä viestit osua spamtrappeihin ja sitä kautta joudut blacklistoille. Spamhausin sivuilta voi seurata lähettäjien blacklistauksia.

Sähköpostimarkkinoinnissa mahdotonta tehdä hyviä tuloksia kun viestit eivät mene perille ”inboxiin”. Monesti yrityksissä tässä kohtaa aloitetaan keskustelu siitä, että sähköpostimarkkinointi on kuollut tai sisältö ei ole riittävän hyvää… Vaikka koko ongelman syy on käytetyn osoitteiston huono laatu.

Tämä on erittäin tärkeää ymmärtää, mikäli olet aloittamassa tai olet jo tehnyt markkinoinnin automaatiota. Kun rakennat markkinoinnin automaatiota ja viestit eivät mene perille, tulee automaatiosta hyvin kallis investointi.

3. Kiellettyä monissa maissa ja työkaluissa

Monissa maissa ja sähköpostimarkkinointityökaluissa ostopostilistojen käyttö on täysin kiellettyä ja laitonta. Yksikään sähköpostimarkkinointyökalua myyvä yritys, joka välittää viestien toimitettavuudesta, ei anna käyttää ostettuja sähköpostiosoitteita tuotteessaan. Esim. Mailchimp, Campaign Monitor jne.

Saat lisätietoa eri maiden käytännöistä Wikipediasta.

Tässä vielä muutamien sähköpostimarkkinoinnin työkalujen kanta asiaan:

6 kommenttia

  1. Kiitos, Jarno.

    Olen hämmästellyt niin viestinnän tekijänä kuin kuluttaja-asiakkaana, miten yhä tänä päivänä yksikään yritys viitsii haalia tavalla tai toisella järkyttäviä määriä osoitteita, pyörittääkseen ”spämmilistoja”.

    Pyytämättä ja yllättäen saapuvien sähköpostien vaikuttavuus on heikolla tasolla. Avaamatta jää, menevät suoraan roskikseen. Vain kismitys poreilee pinnassa.

    1. Kiitos Milla kommentistasi.

      Uskon, että tässä on monia syitä miksi näin on toimittu. Yksi syy on varmasti se, että kanava on tuottanut kohtuuttoman hyvin, vaikka siihen ei olla panostettu ajatellen kestävää kehitystä.

      Onneksi asia on muuttumassa, koska jatkossa kaikkien toimijoiden, jotka lähettävät viestejä on ymmärrettävä huomattavasti paremmin yhteiset pelisäännöt joilla viestit saadaan perille ”inboxiin”.

      Sähköpostimarkkinointi on minulle täysin eri asia kuin ”spämmääminen”.

  2. Pohdin samaa blogausta lukiessa, mutta luulen tietäväni vastauksen. Kokemukseni ovat B2B maailmasta.

    Helppous.

    1) Tiedän tapauksia, joissa yrittäjä pyörittää yritystä ja kassan pohja ei ole peittynyt kertaakaan sitten 2001 jälkeen, mutta puhelimeen ei tartuta. Ei vaikka firman kassaan saisi rahaa tällä tavalla hyvinkin pian. Yhtään puhelua ei soiteta, koska pelätään että asiakas saattaa jopa vastata.

    2) Sähköpostilla tavoittaa helposti satoja tai jopa tuhansia potentiaalisia asiakkaita. Eikä ”unsubscribe” ole henkilökohtainen loukkaus. Aina voi laittaa uuden mailin.

    Olen Jarmon kanssa samaa mieltä ostettujen listojen tehottomuudesta. Henkilökohtainen kontakti voittaa aina.

    Mitä kaikkea saisikaan noiden kahden yhdistelmällä? Saattaisi käytössä olevien rajallisten resurssien tehot nousta ihan toisella tasolle.

    1. Kiitos Tero.

      Kuullostaa hyvin tutulta. Onko tosiaan niin, että suomalaiset yritykset eivät uskalla keskustella potentiaalisten asiakkaiden kanssa? Siinä tapauksessa meillä on käsissämme paljon suurempi ongelma kuin ostopostilistat. Uskon, että jokaisessa asiakaskontaktissa pitäisi kysyä yhteystietoja ja lupaa lähettää esim. lisätietoja.

      Tällä hetkellä mielestäni hyvin mielenkiintoinen toimintatapa on se, että yhtälö olisikin näin: email + aspa + seo + sem + cro + ana + kivijalka + messut yms. Uskon, että menestyäkseen yritysten on yhdistettävä nämä kanavat toimimaan ja oppimaan yhdessä.

  3. Ottaisin kantaa ostettujen listojen ja lain kantilta.

    Käytännössä kaikki Suomessa myytäväksi tarkoitetut B2B-listat perustuvat tavalla tai toisella yritys- ja yhteisötietojärjestelmän sisältämiin tietoihin.

    Näistä tiedoista olemme vastuussa me kaikki, joiden tietoja siellä on; siis jokainen suomalainen yritys itse omalta osaltaan.

    Kaikki eivät päivitä tietojaan silloin kun aihetta olisi.

    Jotkut ilmoittavat sähköpostiosoitteen, joka on henkilötieto (etunimi.sukunimi@jossain -muotoinen).

    Jotkut onnistuvat molemmissa.

    Virheellisten ja vanhentuneiden henkilötietojen minkäänlainen käsittely on henkilötietolain 9 § vastaista.

    Luonnollisten henkilöiden lähestyminen ei-toivotulla sähköisellä suoramarkkinoinnilla on tietoyhteiskuntakaaren 200 § vastaista. Asemavaltuutukseen (joka ei perustu lakitekstiin, vaan tulkintaan, joka perustuu hallituksen esitykseen asiasta, josta ei kuitenkaan tullut lakitekstiä) vetoaminen on turhaa, koska se on näiden osoitteiden osalta katkennut tietojen muuttuessa virheellisiksi ja vanhentuneiksi.

    Käytännössä kaikki suomalainen B2B-spammaaminen on lainvastaista näiden kahden pykälän nojalla, ja pelkkä ostetun listan hallussapito on nähdäkseni lainvastaista HeTiL 9 § nojalla.

    1. Hei Atro,

      Kiitos kommentistasi.

      Se on juuri näin kuin vastauksessasi kirjoitat.

      Rekisteriselosteessa olisi hyvä kertoa avoimesti ja rehellisesti näistä asioista.

      Sähköpostimarkkinoinnin ja markkinoinnin automaation kaksi erittäin suurta ongelmaa on ostetut sähköpostiosoitteet ja vanhentuneet sähköpostiosoitteet.

      Kun yritykset laittavat nämä kaksi asiaa kuntoon, tekevät siitä normaalin käytännön ja kouluttavat henkilökuntansa, on sen jälkeen hyvä alkaa harjoittelemaan ja testaamaan mikä omassa sähköpostimarkkinoinnissa ja markkinoinnin automaatiossa toimii ja mikä ei. Suosittelen jokaista yritystä tutkimaan ja putsaamaan omat osoitteistonsa vähintään kerran vuodessa. Me voimme auttaa tässä työssä, mikäli tämä tuntuu vaikealta. Järjestämme myös koko ajan enemmän koulutuksia tästä aiheesta ja minuun voi olla suoraan yhteydessä liittyen tähän asiaan.

      Huomattavasti parempia tuloksia saa varmasti kun ymmärtää liittää tähän työhön asiakaskokemuksen, asiakkaan ymmärtämisen ja muiden digitaalisten kanavien markkinoinnin ymmärryksen. Ja luonnollisesti ilman analytiikkaa ja sen hyödyntämistä tässä on todella vaikeaa onnistua.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *