Mainoslaajennukset tehokäyttöön – kokonaisuus ratkaisee

hakumarkkinointi-Tulos Helsinki

Tunnetko jo lukuisat AdWordsin mainoslaajennukset? Osaatko tehdä niiden avulla kustannustehokasta mainontaa? Älä eksy mainoslaajennusviidakkoon – tässä kirjoituksessa kerron, miten saat niistä kaikki tehot irti!

Moni muistaa, kuinka AdWords-mainos koostui vain otsikosta, kahdesta rivistä leipätekstiä ja näkyvästä url-osoitteesta. Viimeistään syksyllä 2013 mainoslaajennuksien arvo ymmärrettiin, kun Google ilmoitti muuttavansa mainoshuutokauppansa laskukaavaa. Muutoksen jälkeen mainoslaajennusten merkitys oli selvä: niiden käyttö alkoi vaikuttamaan suotuisasti sijoituksiin ja napsautushintoihin. Mainoslaajennukset ovat parhaimmillaan win-win-win-tilanne:

  • saat rikastettua mainostasi lisätiedoilla
  • saat suuremman tilan hakutulossivulta ja
  • saat laskettua klikkihintaa.

Esimerkki mainoslaajennuksista käytännössä

Mainoslaajennuksia on Suomessa kahdeksan erilaista ja jokaisella on oma käyttötarkoituksensa. Tässä kirjoituksessa käyn läpi neljä tavallisinta laajennusta, sekä mainoslaajennusten uusin tulokas: “jäsennellyt katkelmat”. Jätän tästä kirjoituksesta pois sovellus-, arvostelu- ja automaattiset laajennukset, koska niitä käytetään Suomessa huomattavasti vähemmän kuin tässä esiteltyjä mainoslaajennuksia. Tässä esimerkissä näet osan AdWordsin mainoslaajennuksista käytännössä:
AdWords-mainos-esimerkki

 

 

 

 

Laajennukset on nimetty seuraavasti (suluissa englanninkieliset nimet):

  1. Sivustolinkit (sitelink extension)
  2. Huomioteksti (callout extension)
  3. Puhelu- ja sijaintilaajennukset (location extensions, call extensions)
  4. Jäsennellyt katkelmat (structured snippets)

Seuraavaksi kuvailen nämä laajennukset ja kerron, miten ja mihin tarkoitukseen mikäkin laajennus sopii, ja miten sitä ei mielestäni kannata käyttää.

1. Sivustolinkit

Sivustolinkkilaajennus auttaa hakijaa löytämään etsimiään asioita lisäämällä linkkejä mainoksen alapuolelle.

Suosittelen: Sivustolinkit ovat erinomaisia, kun mainostat tarjous- tai alennuskampanjaa tai kun haluat saada lisähuomiota kausi- tai uutuustuotteelle. Sivustolinkeille on myös mahdollisuus kirjoittaa kahden rivin mittainen kuvaus ja suosittelen aina hyödyntämään tätä mahdollisuutta!

Tyrmään tämän: En suosittele että käytät sivustolinkkejä sellaisen asian mainostamiseen, jolla ei ole varta vasten tehtyä, myyvää laskeutumissivua.

2. Huomioteksti

Huomiotekstilaajennus tuo mainokseen lisärivin tekstiä, jonka avulla hakijat saavat lisätietoja tarjonnastasi tai palvelustasi.

Suosittelen: Huomiolaajennukset toimivat parhaiten korostettaessa yrityksesi, verkkopalvelusi tai tuotteesi erityisiä ominaisuuksia kuten esimerkiksi ilmaista toimitusta, 1–3 päivän toimitusaikaa tai kolmen vuoden takuuta. Ole konkreettinen!

Tyrmään tämän: Usein huomioteksteihin sorrutaan kirjoittamaan joko itsestäänselvyyksiä tai subjektiivisia etuja. Näin päädytään mainostamaan esimerkiksi “toimivaa verkkopalvelua”, ”laajaa valikoimaa” tai ”hyvää laatua”!

3. Sijainti- ja puhelulaajennukset

Sijaintilaajennus näyttää hakijalle hänelle lähimmän kivijalan osoitetta mainoksen yhteydessä. Puhelulaajennus tuo mainokseen näkyviin valitsemasi puhelinnumeron ja mobiilimainoksessa “soitto”-napin, jota klikkaamalla hakija pystyy soittamaan valittuun numeroon. 

Suosittelen: Sijaintilaajennukset ovat erityisen tärkeitä silloin, kun palvelusi tai tuotteesi myynti tapahtuu ensisijaisesti kivijalassa. Googlen Consumer Barometer 2015 -tutkimuksen mukaan suomalaisten useimmin etsimiä tietoja paikallisista palveluista ovat kivijalkamyymälän sijainti tai aukioloaika. Sijaintilaajennuksilla varmistat, että paikallinen hakija löytää lähimmälle toimipisteelle.
Vastaavasti puhelulaajennuksella voit auttaa hakijaa soittamaan suoraan asiakaspalveluun sen sijaan, että hänen tarvitsisi etsiä numeroa sivustolta erikseen.

Tyrmään tämän: Mikäli palvelet asiakasta ainoastaan verkossa, älä käytä näitä laajennuksia.

4. Uutuus: jäsennellyt katkelmat

Jäsennellyt katkelmat -laajennuksella voit kuvailla tuotteesi tai palvelusi ominaisuuksia yksityiskohtaisemmin jo mainoksessa.

Suosittelen: Google julkaisi noin kuukausi sitten uuden laajennuksen nimeltä jäsennellyt katkelmat (structured snippets). Tämä laajennus on jo globaalisti mainostajien käytössä, mutta vain englanniksi. Jäsennellyillä katkelmilla voit korostaa verkkopalvelusi ominaisuuksia tai tuote- ja palveluvalikoimaa. Luodessasi jäsennellyn katkelman valitset ensiksi valikosta sopivan otsikon ja sitten kirjoitat siihen sopivia attribuutteja, esimerkiksi “Destinations: Paris, Berlin & London” tai “Amenities: Free Wifi, Indoor Pool & Smoke-free Rooms”.

Tyrmään tämän: Koska jäsennellyissä katkelmissa otsikko on ja sisältö tulee olla englanniksi, on syytä edetä varoen, jos mainoksesi ovat muuten suomenkielisiä.

Vinkki: tarkista kokonaisvaikutelma

Katso aina, miltä oma mainoskokonaisuutesi näyttää hakijan silmissä, eli käytä AdWordsin Ad Preview -työkalua. Tällöin saat paremman kokonaiskuvan siitä, mitä hakija näkee Googlen hakutulossivuilla. Muista myös katsoa, miltä mainokset näyttävät tabletilla ja mobiilissa.

Ad Preview -työkalua voi muuten lokakuun jälkeen käyttää vain AdWordsiin kirjatuneena, jolloin Google lupaa tarjoilla entistä tarkempia ja hyödyllisempiä tuloksia mainosten esikatseluun.

Millaisia kokemuksia sinulla on AdWordsin mainoslaajennusten käytöstä? – Jaa vinkkisi tämän kirjoituksen kommenttiosiossa!

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *