Lopeta siilojen purkaminen

siilojen purkaminen

Siilojen purkaminen johtaa lähes poikkeuksetta uusiin siiloihin. Saat käsiisi lähes mahdottoman urakan, johon tulet todennäköisesti uhraamaan äärettömän määrän resursseja. Aloita sen sijaan verkostojen rakentaminen organisaatiosi siilojen välille!

Miksi siiloja ylipäätään rakennetaan?

Jotta organisaatiot voivat ratkaista haastaviakin ongelmia, tarvitaan niiden ympärille erikoisosaajia, jotka ovat hyviä työssään. Haasteiden ympärille alkaa muodostua luonnollisestikin tiimejä, jotka toimivat itsenäisesti tai johdetusti. Eli siiloja. Kun tiimejä rakennetaan, on luonnollista, että tiimit alkavat rakentamaan sisäistä kulttuuria. Tiimin jäsenet alkavat tutustumaan toisiinsa, rakentamaan omia työtapojaan ja omaa identiteettiään tiiminä. Näitä kaikkia tarvitaankin rakentaakseen toimivia tiimejä.

Mitä sitten tulisi tehdä, jotta siiloutunut organisaatio toimisi?

Sen sijaan että yrität purkaa siiloja, ala rakentamaan verkostoa siilojen välille. Avain onnistumiseen, ei siis ole siilojen purkaminen, vaan kommunikointi siilojen välillä.

Kommunikaation nopeuttaminen, yhteyksien rakentaminen tiimien välille ja tiedon tuominen kaikkien näkyville ja läpinäkyväksi on parasta mitä siiloutumiselle voidaan tehdä. Uudelleenorganisointia kannattaa suosia, jos se hyödyttää organisaatiota muista syistä, mutta sillä yksinään harvoin pääsee siiloutumisesta eroon. Se siirtää usein siilot vain eri muotoihin. Rakenna siis omat siilosi huipputiimeiksi, jotka hioutuvat ja toimivat yhdessä, mutta tee kaikkesi estääksesi tiimejäsi eristäytymästä.

Markkinointi myös siiloutuu hyvin helposti. Se tapahtuu helposti, koska markkinointi ei puhu aina samaa kieltä muun organisaation kanssa. Termistö muuttuu helposti jargoniksi, lukuja voi olla vaikea kääntää suoraan liiketoiminnaksi ja lopputulokset eivät ole aina kaikkien nähtävillä, varsinkin jos puhutaan B2B markkinoinnista tai tarkoille yleisöille kohdennetusta markkinoinnista.

Kolme ajatusta miten voit estää markkinointiasi siiloutumasta yrityksessäsi:

  1. Törmäytä markkinointitiimiäsi useammin muiden yksiköiden kanssa, kuten myynti, tuotekehitys, asiakaspalvelu.
  2. Tuo markkinoinnin data, tieto ja ymmärrys koko organisaatiolle läpinäkyväksi. Kun muut ymmärtävät mitä teette, on heidän helpompi tehdä yhteistyötä kanssanne.
  3. Ota käyttöön sisäistä viestintää nopeuttavia työkaluja ja ota niihin mukaan myös muiden tiimien vetäjiä / jäseniä.

Me autamme sinua tekemään markkinoinnistasi näkyvämpää yrityksessäsi ja yhdistämään koko organisaation osaamista markkinoinnin hyödynnettäväksi. Ota yhteyttä jos kiinnostuit!

joonas.imelainen@tulos.fi

+358407631809

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *