Loikkaa uutiskynnyksen yli – näin kirjoitat hyvän lehdistötiedotteen!

Medioiden toimitukset saavat kymmeniä, jopa satoja lehdistötiedotteita päivittäin. Tiedotteet avataan sähköpostista nopeasti ja päätös julkaisusta tehdään usein vain pikaisen vilkaisun perusteella. Haluatko tietää miten erotut tekstilläsi toimitusten sähköpostitulvasta, ja minkälainen tiedote ylittää uutiskynnyksen? Jatka lukemista!

Hyvän tiedotteen resepti on yksinkertainen, mutta itse kirjoittaminen vaatii jonkun verran aikaa ja ajatustyötä. Mallikkaan tiedotteen ainesosat ovat ajankohtainen aihe, naseva otsikko ja hyvä sisältö.  Haittaa ei myöskään ole tekstin oikeaoppisuudesta tai selkeästä ja hyvin jäsennellystä rakenteesta. Lisäksi hakukoneystävällinen lehdistötiedottaminen maksimoi tekstisi hyödyn verkossa.

Kourallinen vinkkejä hyvää lehdistötiedotetta varten

Minkälainen on toimittajan näkökulmasta hyvä lehdistötiedote? Olen koonnut alle kymmenen hyvää vinkkiä, jotka olen itse vuosien varrella toimittajana ja tiedottajana toimiessani todennut hyödyllisiksi.  Lista ei varmasti ole kaikenkattava, mutta tarjoaa kuitenkin hyvät eväät tuloksellisen tiedottamisen tekemistä varten.

1)      Omaperäinen otsikko

Otsikoi tiedotteesi nasevasti ja mielenkiintoisesti. Hyvällä otsikolla saat vastaanottajan kiinnostumaan viestistäsi ja avaamaan sen. Maltti on kuitenkin valttia myös otsikoinnissa ja kannattaa pitää huolta siitä, että se mitä lupaat otsikossa, toteutuu myös asiasisällössä.

2)      Kuuma aihe

Hyvän tiedotteen aihe on ajankohtainen tai se käsittelee vanhaa aihetta tuoreesta näkökulmasta. Hyvä uutinen ei välttämättä ole sellainen, jossa kerrotaan koiran purreen ihmistä, mutta uutiskynnyksen todennäköisesti ylittää tiedote, jossa kerrotaan ihmisen purreen koiraa.

3)      Looginen rakenne

Tiedotteen tärkein asia kannattaa aina tuoda esiin heti tiedotteen alussa. Hyväkin tiedote voi joutua suoraan ö-mappiin, jos toimittaja joutuu kaivamaan pointtia tekstin lopusta. Tiedotteen tärkeimmät asiat kannattaa korostaa esimerkiksi lihavoimalla, jolloin lukijan on helpompi hahmottaa asiakokonaisuus. Tiedotteesta kannattaa myös tehdä sen verran lyhyt, ettei ingressiä tai väliotsikoita tarvita.

4)      Hyvä kommentti

Tiedotteeseen kannattaa aina sisällyttää hyvä kommentti tai lausunto tiedotettavasta aiheesta. Hyvä asiantuntijakommentti elävöittää tiedotetekstiä ja helpottaa usein uutiskynnyksen ylittämistä.

5)      Napakka pituus

Yleinen harhaluulo on, että tiedotteen tulisi olla A4-sivun mittainen. Totuus kuitenkin on, että toimittajat arvostavat napakasti kerrottua asiaa ilman jaaritteluja ja täytekappaleita. Useiden toimittajien mielestä tiedotteelle optimaalinen pituus on noin puoli sivua tekstiä, täyttä asiaa.

6)      Unohda mainoshenkisyys

Liiallinen mainoshenkisyys kannattaa unohtaa tiedotetta kirjoittaessa. Jätä siis ylisanat, superlatiivit sekä liiallinen hehkutus pois tekstistäsi. Hyvä tiedote on informatiivinen, selkeä ja uskottava. Tiedote toimii yleensä raakamateriaalina varsinaista juttua varten, mutta silloin tällöin olen nähnyt tiedotetekstin julkaistavan uutisena sellaisenaan.

7)      Optimoi lähetysajankohta

Tiedotteen lähettämisaika voi olla ratkaisevassa roolissa tiedotteen läpimenoa ajatellen. Paras ajankohta lähettää tiedote, esimerkiksi uutistoimitukseen, on aamupäivällä ja huonoin puolestaan perjantai-iltapäivällä.

8)      Kohdista tiedotteesi järkevästi

Tiedotetta lähettäessä kannattaa uhrata hetki oikean kohderyhmän miettimiseen. Taloustoimittajaa tuskin kiinnostaa tieto uuden yökerhon avajaisista tai viihdetoimittajaa tieto sovusta Metalliliiton laajassa työmarkkinakiistassa. Väärinkohdennetut viestit tuppaavat usein ärsyttämään vastaanottajaa ja jatkuvasti räiskittyinä edesauttavat lähettäjän ”pääsemistä” mustalle listalle.

9)      Hyvät mediasuhteet kunniaan

Kukaan ei pysty täysin hallitsemaan sitä, mitä lopullisessa tiedotteestasi kirjoitetussa jutussa kerrotaan.  Hyvät toimittajasuhteet nousevatkin tässä vaiheessa arvoon arvaamattomaan. Luottotoimittajia on hyvä aina silloin tällöin viedä lounaalle ja kiittää hyvästä yhteistyöstä. Läpimenneet tiedotteet kannattaa huomioida vaikkapa lähettämällä jutun kirjoittaneelle toimittajalle kukkia kiitoskortin kera.

10)   Ota tiedotteestasi koko hyöty irti!

Sokerina pohjalla: muista hyödyntää lehdistötiedotteesi myös verkossa. Optimoimalla tiedotteesi hakukoneystävällisiksi saat arvokkaita linkkejä ja kehität sivujesi löydettävyyttä hakukoneissa. Hakukoneoptimoidun lehdistötiedotteen avulla saat paitsi uutta liikennettä sivustollesi mutta hallitset myös yrityksesi mainetta verkossa. Lue aiheesta Suvin postaus: Hyödynnätkö lehdistötiedotteesi verkossa?

Haluatko tehdä tuloksellista ja hakukoneoptimoitua lehdistötiedottamista? Ota yhteyttä!

 

2 kommenttia

  1. Otsikko suututti (katso kuvat)!

    Näitä ohjeita on hyvä harjoitella ihan työpaikan sisäisissä sähköposteissakin. Itselläni on byrokraattigeeni ja sorrun liikoihin lisäyksiin ja täydennyksiin, että virheellisiin tulkintoihin ei jäisi mahdollisuutta. Lopputulos on liian pitkät ja liikaa yksityiskohtia sisältävät sähköpostit, joista sain juuri palaverissa palautetta, että ne menevät helposti yli hilseen ja jätetään lukematta. Lyhyesti, ytimekkäästi ja vain olennaisesta kirjoittaminen vaatii paljon harjoittelua ja itsetutkiskelua :-)

  2. Kiitos kommentistasi Janne! Totta turiset ja hyvä, jos ohjeistani on hyötyä myös jokapäiväisessä sähköpostiviestinnässä. Tsemppiä byrokraattigeenin karistamiseen! :) Jenni

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *