Janne Tuominen 14.6.2021

Mitä on ohjelmallinen ostaminen ja miten se toimii?

Ohjelmallinen ostaminen (englanniksi Programmatic Buying tai Programmatic Advertising) on digitaalisen mainostilan ostamista ja myymistä automatisoidusti. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että bannereita, natiivimainoksia ja videonäyttöjä ei enää osteta mediamyyjien välityksellä, vaan kaikki mainostilan osto käydään erilaisten markkinapaikkojen (esimerkiksi Adform) kautta.

Ohjelmallinen ostaminen on tuonut monenlaisia hyötyjä mainostajille, ja tehnyt display-mainonnasta tehokasta ja toimivaa. Ohjelmallisen ostamisen avulla voit muun muassa:

• Saada mainoksesi näkyviin suosituimpien medioiden parhaille mainospaikoille
  • Kohdentaa mainoksesi juuri oikealle yleisölle oikeaan aikaan ja oikeassa ympäristössä
  • Optimoida mainoskampanjoitasi reaaliajassa
  • Nähdä selkeästi, mihin mainosrahasi menevät, sillä hinnoittelu on läpinäkyvämpää
  • Keskittyä syvemmin mainoskampanjan suunnitteluun ja luoviin ratkaisuihin, sillä ostamisprosessiin ei kulu turhaan aikaa

Miten ohjelmallinen ostaminen toimii?

Ohjelmallisen ostamisen ytimessä on RTB eli Real Time Bidding. Mainostilasta kilpaillaan muiden mainostajien kanssa huutokaupalla, joka tapahtuu 100 millisekunnin aikana. Voit myös halutessasi ostaa mainospaikkoja perinteisellä menetelmällä sopimalla tietyn hinnan esimerkiksi mainosnäytöistä sivuston ylläpitäjän kanssa.
Mainostilaa ostetaan erilaisten DSP (Demand Side Platform) -järjestelmien kautta, joista voit helposti valita kenelle, missä ja milloin haluat kampanjasi toteuttaa.

Minkälaisia mahdollisuuksia ohjelmallinen ostaminen tarjoaa?

Yksi ohjelmallisen mainonnan parhaista ominaisuuksista on ostamistavan tuomat mahdollisuudet. Voit helposti suunnitella ja toteuttaa kampanjoita, jotka vastaavat juuri sinun yrityksesi tarpeita. Voit käyttää ohjelmallista ostamista brändäykseen, uudelleentargetointiin ja paljon muuhun. Voit kohdentaa mainoksesi helposti yrityksesi potentiaalisille asiakkaille esimerkiksi sijainnin tai kiinnostuksen kohteisiin perustuen. Sinun ei suinkaan tarvitse toteuttaa kampanjaasi ainoastaan bannereilla, vaan ohjelmallista ostamista voit hyödyntää myös video- ja äänimuodossa.

Jatkuvasti karttuva data antaa sinulle mahdollisuudet optimoida kampanjoitasi reaaliajassa ja keskittyä siihen, mikä oikeasti toimii. Jos esimerkiksi huomaat, ettei jokin banneri tuota toivottua konversiota tai klikkejä, voit vaihtaa ne näppärästi uusiin, vaikka heti. Voit myös helposti kohdentaa uudelleenkohdennuskampanjan (retargeting) sivustollasi jo vierailleisiin potentiaalisiin asiakkaisiin ja houkutella heitä takaisin sivustollesi.

Kuten aiemmin mainittiin, lähes kaikki suosituimmat mediat Suomessa (ja ulkomailla) tarjoavat mainospaikkojaan nykyisin ohjelmallisesti. Voit tavoittaa yleisösi aamukahvin ääressä Helsingin Sanomien uutisten lomassa, työmatkalla Spotifyn kautta, kotisohvalla Ruutua katsellessa tai YouTube-videoiden in-streamissa. Mainospaikkamahdollisuudet eivät todellakaan rajoitu vain näihin, vaan mahdollisia sivustoja ja applikaatioita on lukematon määrä.

Miten aloitan ohjelmallisen ostamisen?

Ohjelmallinen ostaminen sopii osaksi markkinointistrategiaa monenlaisille yrityksille. Autamme mielellämme sinua suunnittelemaan ja toteuttamaan markkinointiasi ohjelmallisesti. Mikäli kiinnostuit, ota yhteyttä ja sovitaan tapaaminen, jossa voimme yhdessä käydä läpi yrityksesi tavoitteet ja mahdollisuudet ohjelmallisen ostamisen hyödyntämiseen. Katso myös Ohjelmallinen ostaminen -palvelukuvaus.

Janne Tuominen

Products and Services Lead

Janne on toiminut digimarkkinoinnin parissa eri tehtävissä vuodesta 2013 lähtien ja osaamista löytyykin usealta osa-alueelta. Janne aloitti uransa Google Adsin parissa ja on sen jälkeen siirtynyt monien vaiheiden kautta tekemään ohjelmallista ostamista. Myös esimerkiksi somemarkkinointi, verkkoanalytiikka ja datanhallinta on tullut aikaisemman työuran aikana tutuksi.

Laita verkkoliiketoimintasi kasvuun

Varaa nyt tehokas lietsontasessio