Koronakriisin seurauksena syntyy uusi ruokakuljetuspalvelu

Poikkeuksellinen tilanne synnytti alle viikossa Menevän Murkinan, jonka tavoitteena on luoda sata uutta työpaikkaa – palvelu avataan tänään maanantaina 23.3. klo 12:00.

Helsinki, 23.3.2020 – Pandemian leviämistä ehkäisevien toimenpiteiden seurauksena monen toimialan ja tuhansien yrittäjien kassavirta on ehtynyt hetkessä lähes olemattomiin. Taloudellisten vahinkojen minimointi vaatii yhteistyötä, joka ylittää perinteiset reviirit. Neljän eri toimialan yhteistyönä on syntynyt lyhyessä ajassa uusi ruokakuljetuspalvelu, jolla helpotetaan monen eristyksiin joutuneen kansalaisen selviytymistä.

Taksipalvelu Menevä, kevytyrittäjäpalvelu Ukko.fi ja digitoimisto Tulos Helsinki sekä K-Citymarket Klaukkalan ja K-Market Perkkaan ja Reimarlan kauppiaat kehittivät yhdessä tänään avattavan Menevä Murkina -ruokakuljetuspalvelun, joka tarjoaa töitä asiakaskadosta kärsiville kevytyrittäjille sekä ajomäärien romahdettua heikkoon tilanteeseen joutuneille taksinkuljettajille. K-Citymarketit tarjoavat tuotteet, kevytyrittäjät keräilyn ja taksit kuljettavat tilauksen perille.

Ihmiset kirjoittelevat sosiaaliseen mediaan turhautuneita viestejä, kun eivät saa ruokaa tilattua. Haasteena on ollut välivarastointiongelmat. Isot taksifirmat ovat lähteneet jo auttamaan kuljetuksissa, mutta se koskee pääosin myymälöitä, joissa on keräily- ja noutopistepalvelut – käytännössä verkkokauppa. Se ei tässä tilanteessa riitä mihinkään”

sanoo Menevän myynti- ja markkinointijohtaja Arto Peisa.

Asiakaskadosta huolestunut Peisa halusi hyödyntää yhtiönkäyttämätöntä kuljetuskalustoa. Yhdessä digitoimisto Tulos Helsingin luovan johtajan Sampo Karpon kanssa Peisa kehitti palvelun, jolla autetaan kauppoja toimittamaan ihmisille ruokaa.

”Kun vallitseva tilanne ja riskiryhmien suojelu vähensi liikkumista, ymmärsimme yhdistää eri palvelut poikkeuksellisessa tilanteessa uudella tavalla. Jo ennen palvelun avaamista syntyi lähes 10 uutta työllistymismahdollisuutta. Tavoitteemme on luoda 100 uutta työpaikkaa ensimmäisen kuukauden aikana”

sanoo Karpo.

Kauppiaat mukana kehitystyössä, Ukko.fi auttaa löytämään kevytyrittäjät

Karpo sai pilottivaiheessa mukaan Klaukkalan K-Citymarketin kauppiaan Tomi Huuhon sekä Perkkaan ja Reimarlan K-marketien kauppiaan Marika Rekilän.

Yksittäiset kauppiaat eivät pysty tarjoamaan tilaus- ja keräilytoimintoja. Auttavan kätensä ojensi Ukko.fi, joka tarjoaa kevytyrittäjien laskutuspalveluita. Ukko.fi halusi auttaa kevytyrittäjiä ja tukea palvelua, joka luo työllistymismahdollisuuksia erityisesti kriisistä eniten kärsiville palvelutoimialoille.

”Ukko.fi etsii alueittain sopivia kevytyrittäjiä, joilla on hygieniapassi ja kokemusta asiakaspalveluympäristöstä, esimerkiksi ravintola-alalta. Me tarjoamme kevytyrittäjille työprojektin, jossa heidän työtehtävänsä on keräillä myymälöissä asiakkaiden tilaamat ostokset Menevän kuljettajien noudettaviksi”

kertoo Peisa.

Menevä vastaa ruokakuljetuksista ja niiden vaatiman maksuliikenteen sekä palvelukanavan tuottamisesta ja pyörittämisestä. Palveluun osallistuvat kauppiaat tarjoavat tiloistaan paikan noutopisteelle sekä selvittävät omalta osaltaan maksuliikenteen vaatimukset ja niiden ratkaisumallit myymäläkohtaisesti.

Ruokaa voi tilata myös ilman nettiä

Ostosten tilaus tapahtuu Menevän palvelukanavan kautta. Ikäihmisiä miellyttänee se, että tilaukset voi tehdä jopa puhelimitse, jolloin nettiyhteyttä ei tarvita. Maksu suoritetaan maksupäätteellä tilaajan kotiovella tai karanteenitapauksessa kontaktitta laskulla.

”Palvelu on syntynyt nopeasti, koska tunnistimme tarpeen monella rintamalla: ikäihmisten täytyy saada ruokaa kotiin kuljetettuna ja kevytyrittäjien sekä taksinkuljettajien ahdinkoa on pystyttävä pienentämään. Ei ollut aikaa suunnitella kaikkea kuukausikaupalla, kuten vastaavissa projekteissa on usein tapana”

Karpo sanoo.

Karpon mukaan Suomessa ei olisi huolen häivää, jos kaikki toimisivat yhtä ennakkoluulottomasti kuin Menevä Murkinan kehittäjät.

”Menevä Murkina -palvelu voidaan avata vuorokaudessa myymälätyypistä riippumatta lähes koko maassa. Olemme jo saaneet lukuisia yhteydenottoja kauppiailta eri puolilta Suomea. Kyse on suorasta hybridivaikuttamisesta talouden kipupisteissä. Kun konsepti on hyvin mietitty ja kentällä on toimintakykyinen orkesteri, niin verkon oivaltava käyttö paikallisista toimenpiteistä aina koko maan kattaviin ratkaisuihin takaa vakaat tilausvirrat heti ensi hetkestä lähtien”

Karpo päättää.

Yhteystiedot:

Sampo Karpo sampo.karpo@tulos.fi 050 598 22995

Arto Peisa arto@meneva.fi 050 300 8987

Tomi Huuho 050 045 9477

Marika Rekilä marika.rekila@k-market.com 040 069 8818

Henri Korpela henri.korpela@ukko.fi 050 360 7765

Tulos Helsinki
Tulos Helsinki on digitaalisena syntynyt, strategiseksi kasvanut konsulttitoimisto, joka lietsoo asiakkaitaan kasvamaan ja kansainvälistymään. Tuloksen 35 asiantuntijaa auttavat yhtiön asiakkaita kohti menestystä rakentamalla heille digitaalisen markkinoinnin ykkösketjuja. www.tulos.fi

 

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *