Konversio-optimoinnin trendit 2012

Tervehdys!

Jälleen on vierähtänyt kokonainen vuosi ja on aika tarkastella mitä tärkeitä huomioita on tehty työn tuoksinassa.

Konversio-optimointi on räjähdysmäisesti kasvava ala, ja sen sisällä riittää ilmiöitä ihmeteltäväksi.

Konversio-optimointia
Konversio-optimoinnilla tuotto nousuun!

Tässä muutamia Tuloksen omiin testeihin ja huomioihin perustuvia pointteja:

  • Unohtakaa ne karusellit – case toisensa jälkeen on osoittanut, että viime aikoina suosituksi tulleet kuva-sliderit ja karusellit ovat äärimmäisen kehnoja konversion ja kävijän aktivoinninkin kannalta. Voivat näyttää hienolta, mutta ei niitä kukaan klikkaa. Ne mielletään mainonnaksi, joka on syytä ohittaa.
  • Muista käyttäjän ohjaaminen – vaikka verkkokauppa on tullut suomalaisille jo tutuksi, ei kannata olettaa että ostoprosessi sujuu automaattisesti. Asiakkaan sanallinen ja visuaalinen ohjaaminen nostaa AINA koko kaupan konversiota! (10-15% lisäys ei ole epätavallista)
  • Palaavan asiakkaan vaaliminen – Suomessa ylivoimaisesti suurin parannuskohde on kanta-asiakkuuden sekä ylipäätään palaavan asiakkaan huomiominen. Tiedetään, että uuden asiakkaan hankkiminen maksaa kuuluisasti n. 7 kertaa enemmän kuin vanhalle myyminen, ja silti se unohtuu. Asiakasrekisterit hyötykäyttöön!
  • Ostoskorin palauttaminen – oletko koskaan ajatellut, miksi ostamaan jo ryhtynyt jättääkin ostoskorin kesken verkkokaupan “hihnalle”? Syitä on lukuisia: tuli puhelu, piti lähteä kauppaan, oli huono hetki, piti vertailla. Vinkki: voit saada jopa 30% lisää myyntiä kun aktiivisesti autat asiakkaitasi saamaan haluamansa!
  • Video toimii… hyvin tehtynä – tänä vuonna nähtiin testejä, joissa testattiin laskeutumissivun tehoa videon kera. Tuloksista nähtiin “yllättäen” että puolihuolimattomasti tehty video laski konversiota, ja huolella tehty taidokkaasti kommunikoiva video nostaa konversiota jopa kymmeniä prosentteja.
  • Muista jatkuvuus! Nyt kun tulee ottaa tabletien ja mobiilin tarpeet huomioon ja maksuputkenkin voi ostaa kokonaisuudessaan ulkoistettuna, helposti syntyy tilanteita jossa jatko-optimointi ei olekaan mahdollista. Muista siis aina, että joustavuus tarkoittaa jatkossakin tuottavuutta!

Ja muista… edes Amazon.com ei olisi voitollinen yritys jos he eivät jatkuvasti kehittäisi koko myyntikoneensa kaikkia aspekteja taukoamatta.

Tämä on hyvä muistaa seuraavan kerran kun näet jossain alan foorumilla ininää siitä, että verkkokauppa ei kannata Suomessa. Kyllä kannattaa kun sitoutuu luomaan keskivertoa selvästi paremman myyntikoneen!

Verkkomyynnin tuottavuuteen ei ole olemassa oikopolkuja, mutta lähimmäksi sitä päästään konversiota optimoimalla.

Hyvää ja tuottoisaa Uutta Vuotta!

PS. Tässä vielä yksi vinkki siihen, miksi markkinoijia maailmalla kiinnostaa lisääntyvä tablet-laitteiden käyttö: konversion hinta per ostos on kaikken alhaisin eli sillä ostetaan kaikkein mieluiten.

Konversion hinta
Konversion hinta laitetyypeittäin

5 kommenttia

  1. Kiitos hyvästä ja tiiviistä listasta.

    Täysin samaa mieltä karusellin kanssa: mitkään omista tuloksistani eivät myöskään tue sen käyttöä – päin vastoin. Viimeksi tänään lataamani heatmapit näyttävät, että ihmiset klikkaavat lähes kaikkialle muualle paitsi sinne.

    Näistä karusellituloksista olisi kiva muute löytää jotain lisädataa. Onkohan missään julkaistu testejä tms. johon voisi linkittää?

  2. Moi Ilkka – eiköhän tuo kuvaus mennyt aika nappiin. ;) Ja hyvä kokooma-artikkeli noista karuselleista muutenkin. Näinhän se menee…

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *