Ketterää markkinointia Datalla ja Rakkaudella

Kuinka tehdä markkinointia, joka kiinnostaa asiakasta? Kuinka varmistaa, että panostukset tehdään siihen, mikä tuottaa parhaat markkinoinnin tulokset? Vastaus löytyy kovan datan ja asiakasymmärryksen liitosta.

Olen aina kertonut, että Moi on tehty Datalla ja Rakkaudella. Tämä teema kertoo meidän koko toimintatavasta.

Moi on virtuaalioperaattori, joka tuli kaupallisesti markkinoille toukokuussa 2016. Matkapuhelinoperaattorimarkkina on hyvin saturoitunut, ja markkinan jakaa käytännössä kolme suurta ja vahvaa toimijaa. Siksi oli erityisen mielenkiintoista alkaa rakentamaan uutta operaattoria – käytännössä markkinoinnin keinoin. Kun me puhumme rakkaudesta ja datasta, tarkoitamme mallia, jolla operatiivisesti johdamme kaupallista toimintaamme.

Kun me puhumme rakkaudesta ja datasta, tarkoitamme mallia, jolla operatiivisesti johdamme kaupallista toimintaamme.

Miten Moilla markkinoidaan?

Data on markkinoinnin analytiikkaa, parempaa kohdentamista, tuloksellista tekemistä. Tietoa, jota saamme, että voimme kehittää asiakasymmärrystämme. Ymmärrystä siitä, miksi asiakas päätyy
meille ja miten voimme paremmin kohdentaa viestiä ja mediaa. Tietoa siitä, mikä asiakasta kiinnostaa.

Meillä markkinointia tehdään tiiviissä yhteistyössä digitiimin kanssa. Me yhdessä seurataan, miten meidän tekemiset performoi. Näin osaamme tappaa väärän tekemisen ja panostaa oikeisiin
asioihin.

Data ei yksin riitä – kaiken ytimessä on yhdessä tekeminen ja luottamus sekä inhimillinen dialogi.

Jos markkinointi oli ennen kuin esseen tai väitöskirjan tekemistä, niin nykyään me olemme pikemminkin kuin toimittajia uutishuoneessa. On olemassa jokin aihe tai punainen lanka. Sen perusteella laitamme mainosversiot eetteriin, seuraamme ja reagoimme ympäristön antamaan ”palautteeseen”. Jotta pahimmat sudenkuopat vältetään ja markkinoinnista saadaan parhaat tehot
irti, täytyy budjetoinnin olla dynaamista. Näin markkinointibudjetti saadaan suunnattua niihin asioihin, jotka tuottavat parhaiten.

Data ei yksin riitä – kaiken ytimessä on yhdessä tekeminen ja luottamus sekä inhimillinen dialogi. Olemme kokeilleet mm. nimeltä mainitsemattoman maailman suurimpiin verkostoihin kuuluvan alustan tekoälyä mainonnassa, mutta splittitestissä saimme 37 % paremman tuloksen ihmisälyllä.

Rakenna ja ylläpidä asiakassuhdetta jatkuvasti

Markkinoinnin rytmi ja kampanjasyklit ovat muuttuneet teknologian myötä. Perinteisestä, kampanjaluontoisesta markkinointiviestinnästä on siirrytty jatkuvaan tekemiseen. Myyntiin täytyy
panostaa jatkuvasti ja pitkäjänteisesti. Suhteita ei rakenneta isoilla yksittäisillä tempauksilla, vaan jatkuvilla kohtaamisilla. Tämä pätee ihmissuhteissa, se pätee markkinoinnissa.

Suhteita ei rakenneta isoilla yksittäisillä tempauksilla, vaan jatkuvilla kohtaamisilla.

Hyödynnämme keräämäämme dataa ja siitä saatua oppia koko liiketoiminnan kehittämisessä. Ensisijaisen tärkeää on seurata asiakashankintakustannuksen (customer acquisition cost eli CAC)
kehitystä. Meidän keskeisimpiä mittareita ovat se, millä hinnalla saamme kiinnostuneita asiakkaita verkkokauppaamme, ja se, mikä on meidän konversioaste verkkokaupan myynnissä.
Aivan kaikkea ei silti voi ratkaista hyvällä markkinoinnilla, vaan asiaan kuuluu myös hyvä tuotteistus ja helppokäyttöisyys – se, että verkkokaupassa asiointi on
mahdollisimman yksinkertaista.

Ketteryismi

Ketteryydestä itsestään on tullut -ismi. Halutaan olla ketteriä, käytetään Scrumia, Agilea, Leania ja ”mitä niitä nyt oli” -periaatteita. Aikaisemmin ketteriä oltiin vain startup-yritysten myyntipuheissa. Nykyään ketteryydestä puhutaan myös pörssiyhtiöiden sijoittajaesityksissä.

Jos haluaa olla ketterä markkinoinnissa, näiden kahden periaatteen täytyy olla kunnossa:

  1. Yrityksen tavoitteiden ja vision tulee olla selkeitä jokaisella tasolla, että päätöksiä voidaan tehdä tiimeissä nopeasti. Operatiivisen päätöksenteon kyvykkyyksien pitää olla tiimeissä – ei johtoryhmässä tai hallituksessa.
  2. Yrityskulttuuri. Blaa-blaa-blaa. Kuulostaako konsulttijarnogilta? En haluaisi tästä ”sen enempää”, mutta sanon kuitenkin: yrityksen kulttuurin tekevät sen työntekijät, ihmiset. Eli palkataan tiimiin ja kumppaneiksi ihmisiä, jotka arvostavat ja ymmärtävät ketterän kulttuurin periaatteet. Ketteryys ja lean management eivät ole ”vapaata hörhöilyä”, vaan perustuvat itse asiassa tarkkaan ohjaukseen ja kommunikaatioon. Näistä käytännön esimerkkeinä päivittäiset ”dailyt”, joissa kerrotaan tekemiset, tai kahden viikon sprintit, joissa päätetään seuraavien viikkojen kehityskohteet.

Muutos ei tapahdu päivässä etenkään suurissa yrityksissä, vaan ihminen kerrallaan.

Lopuksi: Tuloksellisen markkinoinnin perusteesit

Meillä markkinointi toimii näillä periaatteilla:

  • Nopea toteutus ja live-testaaminen eri kohderyhmissä mainosverkostojen kautta
  • Datan analysointi ja kampanjoiden kehittäminen sen perusteella
  • Brändin vetovoiman lisääminen konversioasteen parantamiseksi
  • Luottamus – johtajana ei kannata tätäkään osa-aluetta mikromanageerata

Testaa ja luota tiimiin. Mikromanageeraus ei toimi digimarkkinoinnissakaan.

Rakkaudella ja Datalla – tunteella ja merkityksellisellä asiakasymmärryksellä. Ketterästi kokeillen. Tämä on menestysresepti, jota jaan mielelläni muillekin.

Iloista syksyä ja Moi Taas!

Ulla Koivula Moilta ja Toni Voutilainen Tulokselta kävivät loppukesästä 2019 Digital X -tapahtumassa puhumassa siitä, kuinka Moi ja Tulos tekevät ketterää markkinointia yhdessä. Tämä teksti keskittyy samoihin teemoihin, joita Ulla ja Toni käsittelivät myös Digital X:ssä.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *