Hyödynnätkö lehdistötiedotteesi verkossa?

Hakukoneoptimoidut verkkosisällöt, osa 3: Hakukoneoptimoitu lehdistötiedote

Lehdistötiedotteiden julkaiseminen on monessa yrityksessä arkipäivää. Niiden hyödyntäminen verkossa ei. Pienellä prosessinmuutoksella saat tiedotteesi leviämään verkossa täydellä höökillä.

Alla ohjeet lehdistötiedotteen hakukoneoptimointiin!

Lehdistötiedotteen hakukoneoptimointi kannattaa, sillä sen avulla saat uutta liikennettä sivuillesi ja hallitset yrityksen mainetta hakutuloksissa. Ja silloin kun kyseessä on uuden tuotteen tai palvelun lanseeraus, otat heti ensimmäisenä haltuun tuotteen kärkipaikan hakutuloksissa.

Korkona korolle: hakukoneoptimoitu lehdistötiedote tuo linkkejä sivuillesi, mikä on erityisen arvokasta hakukonelöydettävyyden kehittämisessä.

Näin optimoit lehdistötiedotteesi:

  1. Valitse keskeinen tai keskeiset avainsanat lehdistötiedotteeseesi. Jos et vielä tiedä, mitä verkossa haetaan, tee avainsanatutkimus. Lue esimerkiksi blogipostaus Tiedätkö, millä avainsanoilla löydyt?
  2. Kirjoita lehdistötiedote normaaliin tapaan.
  3. Tarkista, että avainsana on otsikossa, ingressissä sekä vähintään kerran leipätekstissä. Leipätekstissä voit hyvin käyttää lisäksi synonyymejä.
  4. Luo verkkosivuillesi lehdistötiedotteestasi oma sivu, johon kopioit lehdistötiedotteen tekstin ja kuvat. Lisää linkin taakse lehdistötiedote pdf-muotoisena.
  5. Tarkista, että tekstissä (sekä verkkosivun teksti että pdf) on keskeisissä avainsanoissa avainsanalinkit sivuston sisälle tai muille sivustoille.
  6. Julkaise lehdistötiedote ensimmäisenä sivustollasi (jos et ole pörssiyrityksen edustaja).
  7. Linkitä etusivulta lehdistötiedotteen sivulle käyttäen avainsanoja.
  8. Jaa lehdistötiedotetta paitsi normaalien kanavien kautta, myös erityisesti sähköisissä kanavissa (verkkolehdet, yhteistyökumppanien sivut…) ja sosiaalisessa medioissa: Facebook, Twitter, blogit, …
  9. Seuraa, millä verkkosivuilla tiedotteesi julkaistaan. Pyydä artikkeleista linkki sivuillesi.

Seuraava postaus käsittelee verkkosivuston sisällön suunnittelua hakukonelöydettävyyden näkökulmasta. Pysy kanavalla!

Sarjan aiemmat postaukset:

Hakukoneoptimointi on viestintää
Sisältöä liukuhihnalta: sisältösivustot
Sponsoroidun sisältösivuston hyödyt yrityksellesi

7 kommenttia

  1. Näin valitettavasti on, vaikka se ah, niin paljon palvelisi lukijaa!

    Kyllä ärsyttää, kun lukee esimerkiksi uudesta tuotteesta uutisen verkosta, eikä jutussa ole linkkiä. Ja jos lehdistötiedotetta ei ole optimoitu, ei sitä löydy googlaamallakaan.

    Toivon, että tähän tulee muutos kun tarpeeksi paasaa! :)

  2. Kun verkkolehden uutisessa ei esiinny linkin linkkiä, ei lukijalla ole muka muuta vaihtoehtoa, kuin mennä seuraavaan uutiseen generoimaan vielä pari uutta mainosimpressiota. ;-)

    BTW, On väitetty (ja olen itsekin tätä opetusta viljellyt), että uloslinkittäminen uutisen yhteydessä on hyvästä sivun löydettävyydelle, kun Google ymmärtää tällöin paremmin sivun aihepiiriä. Oletteko löytäneet tälle yleiselle oletukselle näyttöä? Itse en Webmaster Toolsin ilmoittamaa sivun aihepiiriä ole onnistunut linkkien lisäämisellä manipuloimaan.

  3. Näinhän se on, vaikkakin vanhakantainen ajatusmaailma. Uuteen välilehteen kun voi avata mitä vaan, ja jatkaa niiden lukemista sitten kun on aikansa viettänyt alkuperäisellä sivulla.

    Uloslinkittäminen luotettaville sivuille on toimivaa, mutta mitäpä tarkoitat sivun aihepiirillä GWT:ssä? Jos puhut avainsanoista, niin ne taitavat tulla sisäisistä linkeistä. Ehkä en ymmärrä kysymystäsi, kun siinä oli tuo sana manipulaatio! ;)

    Ylipäätään jos puhutaan puhtaasti lehdistötiedotteen linkittämisestä, niin siinähän tarkoituksenmukaisuus sanalee aika paljon.

  4. Hei Pekka! Kiitos valaisevasta esimerkistä. Tämä on monen verkkosivuston ja jopa -lehden tapa toimia. Ajatus on vielä “vanhaa maailmaa” eli että lukija poistuu meidän sivuilta, jos sille tarjotaan tilaisuus siihen.

    Samoin myös sisäistä linkitystä artikkelien/sisältöjen keskellä karsastetaan, koska se “häiritsee” lukijaa, eikä hän lue artikkelia loppuun. Ehkä sen pitäisi kuitenkin mennä niin, että artikkeli on niin mielenkiintoinen ja napakka, että se kantaa loppuun saakka. Samalla lukija klikkaa mielenkiintoiset linkit uuteen välilehteen tai palaa niihin luettuaan jutun.

    Tähän linkkiköyhyyteen on tulossa pikku hiljaa muutos, esimerkiksi Taloussanomat linkittää artikkeleissaan jo jonkin verran.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *