Hyödynnä sivustosi sisäänheittäjät: title ja meta description

Et varmaankaan sano ei ilmaiselle mainokselle, joka tuo takuuvarmasti verkkosivuillesi oikeita kävijöitä? Hyvä, jatka siis lukemista!

Verkkosivujen tunnettuuteen ja kävijämääriin vaikuttaa moni tekijä. Niistä tärkeä pari on title ja meta description. Ne näkyvät hakukoneen hakutulossivulla ja auttavat siten sivuston markkinoinnissa. Alla annan helppoja ohjeita, jotka toteuttamalla saat lisää arvokkaita kävijöitä sivuillesi.

Verkkosivujesi väsymättömät sisäänheittäjät
Title on hakutulossivun yksittäisen hakutuloksen otsikko. Meta description on hakutuloksen, ja siis linkin takaa löytyvän verkkosivun tiivis mainoslause. Parhaimmillaan ne toimivat loistavasti verkkosivujen sisäänheittäjinä. Niitä on lisäksi helppo muokata. Silti ne ovat aliarvostettuja tyyppejä, sillä harvan yrityksen sivuilla ne hyödynnetään täysin. Tutkin erästä seminaaria varten parinkymmenen yrityksen verkkosivut, eikä yksikään päässyt puhtain paperein läpi kummankin osalta.

Title ja meta description näkyvät hakutuloksissa seuraavan esimerkin mukaisesti. Inhoan siivoamista, joten etsin Googlesta siivouspalvelua (18 100 hakua kuukaudessa). Hain tarkemmalla hakusanalla ”kotisiivous” (1900). Kuvakaappauksen listauksen kohdat 4-6 ovat luonnollisia hakutuloksia. Niiden sininen linkki on title, sen alla on meta description -teksti.

kotisiivous hakukoneoptimointiHakukoneen tuloslistauksessa luonnollisia hakutuloksia ovat kohdat 4-6. Title näkyy sinisenä linkkinä, sen alla on meta description -teksti.

Titlen avulla hakukone ymmärtää sivun sisällön
Title eli otsake eli sivun otsikko on yksittäisen verkkosivun otsikko, joka kertoo olennaisimman kyseisen sivun sisällöstä. Title itsessään on yksi tärkeimmistä hakukoneiden kriteereistä, sillä muun muassa sen avulla kone päättää, kertooko sivu etsitystä aiheesta. Titlen avainsanoja käytetään usein hyväksi silloin, kun linkitetään muilta sivuilta. Linkit puolestaan kasvattavat sivuston mainetta. Avainsanallinen linkki sivulle on kuin ystävän suositus ostotilanteessa.

Miten hyvä title luodaan?
Hyvä title on informatiivinen ja ytimekäs. Titleen tulee sisällyttää alkuun tärkein avainsana tai avainsanalauseke, myös mahdollisesti eri taivutusmuodoissa. Ilmaisun tulee olla luonnollinen.

Unohda siis tällainen title: Lomamökit Vuokramökki Mökki Mökit Lomamökki

Avainsanojen liiallinen käyttö (keyword stuffing) on yksi hakukonenäkyvyyden estäjistä. Titleen sisällytetään myös yrityksen nimi tai brändisana, mieluiten erotettuna pystyviivalla |.

Tee vaikkapa näin: Konversio – paranna konversiota | Tulos Oy

Titlen maksimipituutena olen itse käyttänyt 65 merkkiä. Jos title on liian pitkä, merkkaa hakukone lopun kolmella pistellä … (alla esimerkki). Postauksen lopussa on listaus eri hakukoneiden sallimista maksimipituuksista.

elias.fiHakukone katkaisee liian pitkän titlen ja merkkaa sen kolmella pisteellä: … Tämä on myös hyvä esimerkki avainsanojen liiallisesta käytöstä.

Meta description nostaa klikkiprosenttia
Meta description (eli meta-kuvaus eli kuvaus) kertoo olennaisimman kohteena olevan verkkosivun sisällöstä. Siten se toimii hakutuloksen mainoslauseena; se huutaa: ”Valitse minut, klikkaa minua!”. Se ei auta varsinaisesti hakutulosten sijoituksissa, mutta nostaa klikkiprosenttia.
Miten mehukas meta description luodaan?
Hyvä meta description tiivistää sivun sisällön, yksinkertaisesti, mieluiten kokonaisin lausein. Meta description kertoo ensin tuotteen tai palvelun hyödyt, sitten toiminallisuuksista ja lopuksi kehottaa: lue lisää, katso kuvat, ota yhteyttä! Sisällytä avainsana tai -lauseke, jonka hakukone näyttää lihavoituna. Kirjaa myös erottava tekijä eli se, mitä hakutulossivun yhdeksän muuta tulosta ei tarjoa.
saunan-lauteet

Googlen hakutulos hakusanaparilla ”Saunan lauteet”. Meta descriptionin lopussa kehotetaan toimintaan.

Meta description on kuin hyvä Twitter-viesti. Lähellä se on myös pituudeltaan, sillä meta descriptionin ohjepituutena olen käyttänyt 150 merkkiä.
Titlen ja meta descriptionin pituudet, muutamassa eri hakukoneessa:

Hakukone

Merkkimäärä

Title Meta description
Google 69 156
Yahoo 72 161
Bing 65 150

Lopuksi: jokaisella sivulla tulisi olla yksilöllinen title ja meta description. Jos tehtävä tuntuu mahdottomalta, anna meidän auttaa!

Laita verkkoliiketoimintasi kasvuun

Varaa nyt tehokas lietsontasessio