Hukkaatko sähköpostimarkkinointisi tehot?

Email-markkinointi

Tiesitkö, että sähköpostimarkkinoinnin tärkein asia on viestien perillemeno, eli toimitettavuus? Jos viestit eivät mene perille tai päätyvät sähköpostiohjelman roskakoriin, yritys ei käytännössä tee sähköpostimarkkinointia. Harva kuitenkaan tiedostaa pelisäännöt, joita lähettäjän täytyy noudattaa saadakseen viestit ”inboxin” puolelle.

Jos markkinoija ei pidä huolta sähköpostiensa toimitettavuudesta, sähköpostimarkkinoinnin tehot valuvat helposti hukkaan. Avaan tässä kirjoituksessani muutamia asioita, joita jokaisen sähköpostimarkkinointia tekevän tulisi ymmärtää.

1. Sähköpostiosoitteiston kunto ja laatu

  • Älä käytä ostopostilistoja
  • Pyydä aina lupa
  • Kerää osoitteita vastuullisesti – älä hamstraa
  • Mahdollista omien tietojen päivittäminen ja listalta poistuminen
  • Pyri aktivoimaan passiivisia tilaajia
  • Huolehdi palautusten käsittelystä
  • Pidä asiakkaittesi yhteystiedot ajan tasalla myös sähköpostimarkkinoinnin osalta
  • Poista passiiviset tilaajat lähetyslistalta

2. Autentikointi

Tarkista autentikoidaanko lähettämäsi (markkinointi)viestit. Paikallaan tulisi olla ainakin SPF (Sender Policy Framework) ja DKIM (Domain Keys Identified Mail). Mitä jos näitä ei löydy? Joskus autentikoinnit hoituvat suoraan sähköpostimarkkinointityökalun kautta, toisinaan joudut vaivaamaan IT-osastoasi.

3. Maine

  • Tarkista säännöllisesti käyttämäsi sähköpostijärjestelmän IP-numeroiden ja verkkotunnuksen maine (ks. www.senderscore.org)
  • Palvele vastaanottajiasi ja lähetä vain heitä kiinnostavaa sisältöä! Sähköpostipalvelut tarkkailevat viestiesi vastaanottajien käyttäytymistä (viestien jakaminen, arkistoiminen, klikkaaminen, avaaminen, viestien poistaminen, peruuttaminen, roskapostiksi merkitseminen jne.) ja päättelevät myös sen perusteella, oletko roskapostittaja vai et.
  • Pidä vastaanottajien määrä tasaisena: roskapostisuodattimet reagoivat muun muassa volyymin vaihteluun.
  • Lähetä säännöllisesti: vastaanottajat osaavat odottaa viestiäsi ja toisaalta pidät listan kunnossa kun pystyt heti poistamaan esimerkiksi osoitteet, jotka ovat poistuneet käytöstä.
  • Tarkkaile ja reagoi saamiisi automaattisiin palautuksiin! Kovien palautusten (hard bounce) suuri määrä osoitteistossasi kertoo vastaanottavalla sähköpostipalvelulle, ettet pidä listaasi kunnossa. Palautuksia järkevästi käsittelemällä huomaat myös heti, jos olet päätynyt mustalle listalle: osa palveluista kertoo blokkauksesta ja viittaavat siihen, minkä mustan listan (black list) perusteella näin tekevät.
  • Tarkista, osutko spam trapeihin. Spam trapit ovat
    • roskapostitoimijoiden luomia uusia osoitteita, joiden avulla tunnistetaan lähettäjät, jotka keräävät roboteilla osoitteita internetistä tai
    • kierrätettyjä eli vanhentuneita sähköpostiosoitteita, joihin lähetettyjä viestejä seurataan. Nämä vältät poistamalla toimimattomat osoitteet ajallaan.

Kun nämä asiat ovat yrityksessäsi kunnossa, sähköpostimarkkinointi on huomattavasti helpompaa ja antaa varmasti parempia tuloksia!

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *