Hakukoneoptimoitu juttu toistaa hakutermin mahdollisimman tiheästi

Ehditkö tänä aamuna Hesarissasi loppuun asti? Outi Toivanen-Visti kirjoitti Helsingin Sanomissa (11.6.2010) jutun Intialainen toimittaja kirjoittaa halvemmalla siitä, että hakukoneiden huomiontavoittelu on lisännyt verkon sisällöntuotantoa, ja siten erityisesti free-toimittajien työtä globaalisti. Jos vetää mutkat suoriksi, niin jutusta voisi tehdä sen johtopäätelmän, että hakukoneita varten tuotetaan mitä vaan tekstiä, mikä uhkaa toimittajien työtä ja heidän ansioitaan. Tämä ei ehkä kuitenkaan ollut toimittajan tarkoitus. Jutussa on kuitenkin mielenkiintoinen lause, johon jäin jumiin.
Artikkelissa kerrotaan, mitä hakukoneoptimointi on:

Hakukoneoptimointia varten juttu kirjoitetaan yleensä siten, että haluttu hakutermi toistetaan jutussa mahdollisimman tiheästi.

Näin voi toki isossa ja kilpaillussa maailmassa olla, mutta kyseisellä periaatteella ei kovin pitkälle pötkitä. Hakukoneoptimoitu sisällöntuotanto ei tarkoita sitä, että hakutermi toistetaan jutussa mahdollisimman useasti. Tästä jo hakukoneet itse rankaisisivat sivustoa saati että lukijat antaisivat takuuvarmasti palautetta. Hakukoneoptimoidussa sisällöntuotannossa on kyse paljon monimuotoisemmasta asiasta kuin avainsanalla tilkitsemisestä.
Jos yksinkertaistan monisyistä asiaa reilusti, niin siinä haetaan lukijaa, mutta myös hakukonetta eli siis lopulta asiakasta palvelevaa välimuotoa näiden väliltä:

Verkkosivu, joka ei ole hakukoneoptimoitu:
Kuulokojeita esittelevä verkkosivu on nimetty otsikolla Tuotekatsaus eikä itse leipätekstissä ole mainittu kertaakaan avainsanaa kuulokoje, vaan teksti kuuluu näin: ”Valitse ylläolevalla valitsimella yksi kolmesta tuoteluokasta. Lue tuotteista tai siirry latausosaan, jos haluat itsellesi esitteen, käyttöohjeet tai tekniset tiedot.”

Hakukoneet, eli siis asiakkaat eivät löydän tämän yrityksen tuotetta, elleivät tunne brändiä jo entuudestaan. Luonnollisten hakujen kautta he eivät sivulle päädy, koska kyseisen yrityksen kuulokojeet eivät listaudu hakutuloksissa.

Sivu, joka on ylioptimoitu:
Toinen ääripää on taas lomamökkejä vuokraavan yrityksen sivun title-elementti: Lomamökit Vuokramökki Vuokramökit Mökki Mökit Lomamökki.

Jos sisältöä tuottaessa tarvitsee miettiä tai jopa tarkastaa, onko hakutermiä eli siis tuotteen yleisnimeä, esim. kuulokoje tai lomamökki, toistettu liikaa, on yleensä menty jo metsään. Myös se, että tarvitsee tuottaa sisältöä vain ja ainoastaan hakukoneita varten, kuten toimittaja tuo jutussa esiin, kertoo ongelmista.

Laita verkkoliiketoimintasi kasvuun

Varaa nyt tehokas lietsontasessio