Hakukoneoptimoitu juttu toistaa hakutermin mahdollisimman tiheästi

Ehditkö tänä aamuna Hesarissasi loppuun asti? Outi Toivanen-Visti kirjoitti Helsingin Sanomissa (11.6.2010) jutun Intialainen toimittaja kirjoittaa halvemmalla siitä, että hakukoneiden huomiontavoittelu on lisännyt verkon sisällöntuotantoa, ja siten erityisesti free-toimittajien työtä globaalisti. Jos vetää mutkat suoriksi, niin jutusta voisi tehdä sen johtopäätelmän, että hakukoneita varten tuotetaan mitä vaan tekstiä, mikä uhkaa toimittajien työtä ja heidän ansioitaan. Tämä ei ehkä kuitenkaan ollut toimittajan tarkoitus. Jutussa on kuitenkin mielenkiintoinen lause, johon jäin jumiin.

Artikkelissa kerrotaan, mitä hakukoneoptimointi on:

Hakukoneoptimointia varten juttu kirjoitetaan yleensä siten, että haluttu hakutermi toistetaan jutussa mahdollisimman tiheästi.

Näin voi toki isossa ja kilpaillussa maailmassa olla, mutta kyseisellä periaatteella ei kovin pitkälle pötkitä. Hakukoneoptimoitu sisällöntuotanto ei tarkoita sitä, että hakutermi toistetaan jutussa mahdollisimman useasti. Tästä jo hakukoneet itse rankaisisivat sivustoa saati että lukijat antaisivat takuuvarmasti palautetta. Hakukoneoptimoidussa sisällöntuotannossa on kyse paljon monimuotoisemmasta asiasta kuin avainsanalla tilkitsemisestä.

Jos yksinkertaistan monisyistä asiaa reilusti, niin siinä haetaan lukijaa, mutta myös hakukonetta eli siis lopulta asiakasta palvelevaa välimuotoa näiden väliltä:

Verkkosivu, joka ei ole hakukoneoptimoitu:
Kuulokojeita esittelevä verkkosivu on nimetty otsikolla Tuotekatsaus eikä itse leipätekstissä ole mainittu kertaakaan avainsanaa kuulokoje, vaan teksti kuuluu näin: “Valitse ylläolevalla valitsimella yksi kolmesta tuoteluokasta. Lue tuotteista tai siirry latausosaan, jos haluat itsellesi esitteen, käyttöohjeet tai tekniset tiedot.”

Hakukoneet, eli siis asiakkaat eivät löydän tämän yrityksen tuotetta, elleivät tunne brändiä jo entuudestaan. Luonnollisten hakujen kautta he eivät sivulle päädy, koska kyseisen yrityksen kuulokojeet eivät listaudu hakutuloksissa.

Sivu, joka on ylioptimoitu:
Toinen ääripää on taas lomamökkejä vuokraavan yrityksen sivun title-elementti: Lomamökit Vuokramökki Vuokramökit Mökki Mökit Lomamökki.

Jos sisältöä tuottaessa tarvitsee miettiä tai jopa tarkastaa, onko hakutermiä eli siis tuotteen yleisnimeä, esim. kuulokoje tai lomamökki, toistettu liikaa, on yleensä menty jo metsään. Myös se, että tarvitsee tuottaa sisältöä vain ja ainoastaan hakukoneita varten, kuten toimittaja tuo jutussa esiin, kertoo ongelmista.

Lisää ajatuksiani lukijalähtöisestä hakukoneoptimoidusta kirjoittamisesta voi lukea blogipostauksestani Kirjoita luovasti mutta löydettävästi. Sarjasta on tehty myös tiivis opas käyttöösi, lataa Markkinointioppaat-sivuiltamme Hakukoneoptimointiopas viestijälle!

5 kommenttia

  1. Näihin käsityksiin törmää asiakkaiden parissa nykyään turhankin usein. Hesarin tms. ison median tämänkaltaiset kommentit ei tietysti asiaa juuri helpota.

  2. Kiitos kommenteistanne MYP ja Pekka!

    Toimittajille ja oikeastaan kaikille sisällöntuottajille tekisi hyvää opastus erityisesti linkityksestä: hyvin tehty linkitys kun palvelee paitsi hakukonenäkyvyyttä myös lukijaa. Kun lukee verkossa hyvin toimitettua artikkelia esimerkiksi jostain uudesta tuotteesta/verkkopalvelusta tmv., ja artikkelista ei ole pahimmassa tapauksessa ollenkaan linkkiä ko. palveluun/sivuille, niin kyllähän se ottaa nuppiin.

    Me kyllä mielellämme koulutamme ko. aiheesta! :)

  3. Tuo linkitys on kyllä todellakin asia, jota juuri mikään suomalainen verkkolehti ei osaa.

    Tyhmää lähettää vaikka tuotteita arvosteltavaksi, jos sivusto ei vastapalveluksena linkitä takaisin.

    Poislukien tietenkin sellaiset laatusaitit kuin Juorut.com ;).

  4. Olli – olen kanssasi osittain asiasta samaa mieltä. Minä kannatan journalistien vapautta paitsi valita arvosteltavat tuotteet myös sen, linkitetäänkö ko. jutusta yrityksen sivuille. Eli en lähtökohtaisesti odota “vastapalveluksena” linkkiä, vaan mielestäni sen pitää perustua jonkinlaiseen vapaaehtoisuuteen. …mikä ehkä tämän päivän tuote-push -maailmassa on ylipäätään naiivi ajatus.

    Enemmän kuin vapaaehtoisuuteen, mielestäni linkityksen pitäisi perustua lukijan lähtökohtaan: on hyvää palvelua, kun jutusta on linkitetty juuri vaikkapa uutuustuotteen sivuille. Niin siihen pääsee helpommin tutustumaan kuin esimerkiksi etsimällä sitä hakukoneiden kautta… Mikä voi kestää kauan, jos uutustuotteen sivua ei ole hakukoneoptimoitu ;)

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *