Onko pakko tehdä linkinrakennusta, jos ei yhtään halua?

Hakutulosten kärkeen on päästy ilman yhtään linkkiä.

Linkinrakennus on monen hakukoneoptimoijan suosikki ja inhokki yhtä aikaa. Onnistunut linkinrakennus ja kupliva innostus, kun linkkejä satelee, on palkitsevaa, mutta toisaalta linkkien pyytäminen tikusta asiaa -meiningillä tympii rankasti. Tässä postauksessa näytän, että linkinrakennus ei ole välttämätöntä.

Linkit ovat yhä erittäin tärkeitä hakukoneoptimoinnissa

Googlen tapaan järjestää hakutulokset vaikuttaa pääasiassa kolme asiaa:

  1. Muualta verkosta tulevat linkit
  2. Laadukas sisältö
  3. RankBrain

Linkit ovat siis edelleen hyvin tärkeitä. Kahden muun tekijän myötä linkkien painoarvo on hitusen pienempi kuin hakukoneoptimoinnissa on perinteisesti ajateltu. Myös ilman yhtäkään linkkiä voi sijoittua hakutulosten kärkeen, ja seuraavaksi kerron, miten.

Case: Oman median artikkelilla ohi YLEn

Optimoimme erään asiakkaamme omaa mediaa, eli pääsivuston rinnalle pystytettyä blogia, jossa voidaan käsitellä asiakkaamme tuotteisiin ja palveluihin liittyviä aiheita pääsivustoa paljon laveammalla otteella.

Yksi tuotteista on paljon haettu ja hakutuloksissa on kova kilpailu, kun avainsanana on yksi täsmällinen tuotteen nimi. Huomasimme, että tuotteeseen liittyvään ongelmatilanteeseen liittyviä hakuja tehdään myös.

Näihin vähän yksityiskohtaisempiin – niin kutsutusti keskipitkän hännän hakuihin – liittyi hakuvolyymiä yli 500 hakua kuukaudessa, mikä oli tässä yhteydessä varsin hyvä lukema. Siksi päätimme tehdä sisällön, joka tähtää hakutulosten kärkeen näillä pidemmillä, tuotteeseen oleellisesti liittyvillä avainsanoilla.

Alla olevasta KWFinder.com-työkalun kuvakaappauksesta nähdään, miten asiakkaamme sivusto on hakutulosten kärjessä ilman yhtään linkkiä tasan kuukauden kuluttua sivun julkaisemisesta.

Hakutulossijoitusten kärjessä ilman linkinrakennusta.
Linkkejä nolla, kärjessä on silti hyvä olla. – Kuvakaappaus KWFinder.comista yhden keskipitkän hännän avainsanan osalta. Taulukossa DA = domain authority, PA = page authority, MR = MozRank, MT = MozTrust, Links = Number of external authority-passing Links, FB = Number of Facebook Shares, LPS = Link Profile Strength ja Est. visits =Estimated visits per month.

Taakse jäävät muun muassa YLE, Savon Sanomat ja kaikkien alojen asiantuntijaportaali Vauva.fi.

On tietenkin mahdollista, että tilanne ei jatku tällaisena pitkään ilman linkkejä, mutta tähän mennessä tämä on hyvä saavutus. Artikkeli on niin kattava, että se voi myös ansaita linkkejä jatkossa.

Hakutulosten kärkeen ilman linkkejä

Hyvät sijoitukset ovat mahdollisia ilman linkkejä seuraavien kriteerien täyttyessä:

  1. Artikkeli on huolellisesti kohdennettu useammille samaa aihepiiriä koskeville, keskipitkille hakulausekkeille, joilla ei ole järin paljon kilpailua.
  2. Artikkelilla on reilusti pituutta, mutta se keskittyy ratkaisemaan kyseisen asian eikä rönsyile, eli se on parempaa sisältöä aiheesta kuin kilpailevat sivustot.
  3. Sen sivuston aihepiiri, jossa artikkeli sijaitsee, on riittävän samanlainen, eli se tukee artikkelin sijoittumista.

Tässä tilanteessa sivustolle on paljon suurempi todennäköisyys saada enemmän käyntejä kuin sijoittumalla huonosti tärkeimmällä, yksittäisellä tuotteen nimellä.

Mitä mieltä olet, lähdetäänkö valloittamaan hakutulossijoituksia keskipitkien hakulausekkeiden kohdalta?

Yksi kommentti

  1. Ei ole muillakaan linkkejä (yhdellä on 1 linkki) tuolla haulla. Lisäksi kun kärkipään hakutulokset ovat juurikin foorumit sekä muut mediaportaalit ja varsinkin kuin ei heiltäkään löydy linkkejä kuten tässä ”case” esimerkissä, niin jutun juoni käytännössä katoaa täysin.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *