Hakukonemarkkinointi muuttuu – pysytkö perässä?

Tässä kirjoituksessa käsitellään hakukonemarkkinoinnin muutosta ajankohtaisten tapahtumien ja esimerkkien avulla. Googlella on joulukuusta saakka ollut käytössä reaaliaikainen haku eli ominaisuus, jonka myötä hakutuloksien sekaan liitetään reaaliaikaista tietoa esimerkiksi Facebookin, Twitterin, MySpacen, Jaikun, Friend Feedin ja Identi.can aiheista.

Tänään törmäsin itse ensimmäistä kertaa Suomessa siihen, että Googlesta haettaessa hakutuloksiin ilmestyi sivuston linkkien alle suurennuslasi, jossa oli linkki edellisen 24 tunnin aikana julkaistuista uutisista ko. aiheeseen, PAMin lakkoon.

PAM ja 24h haku Googlessa

Linkistä aukesi sivu, jossa näkyi PAMin sivuston lisäksi PAMin lakkoa käsitteleviä uutisia, joista viimeisin oli indeksoitu 11 minuuttia ennen hakua.

Aiheesta innostuneena kokeilin tietenkin sitä, tulisko jollain muulla haulla lisää samankaltaisia tuloksia. Islannin tulivuorenpurkaus on ollut uutisotsikoissa ympäri maailmaa, joten kokeilin rohkeasti sillä – ilman tulosta. Myöskään muut ajankohtaisten aiheiden haut Suomesta eivät tuottaneet vastaavaa linkkiä hakutuloksiin.

Niinpä siirryin Googlen kansainvälisille sivuille, ja vaihdoin hakukieleksi englannin. Islannin tulivuorenpurkauksen ollessa kirjaimellisesti “kuuminta hottia”, tein haut termeillä “ash”, “volcano” ja “iceland”.

Tulokset:

Ash

Volcano

Iceland

Mitä tästä seuraa?

Näissä tuloksissa näkyy jo selvästi se, mihin suuntaan Googlen hakutuloksissa ollaan Suomessakin lähitulevaisuudessa menossa:

  • Hakutermillä “ash” normaalisti Googlen ykköspaikkaa hallussaan pitävä American Society of Hematology näkyy juuri ja juuri 12-tuumaisen kannettavan tietokoneen näytöllä skrollaamatta hakutuloksissa.
  • Hakutermillä “volcano” ajankohtaiset uutiset ja tulivuoren kuvat jättävät Wikipedian hakutuloksen armottomasti kolmospaikalle, ja kuville on annettu huomattavasti tilaa hakutuloksissa.
  • Hakutermillä “Iceland” kolme ensimmäistä hakutulosta vaikuttavat normaalilta, mutta sen jälkeen tila on annettu Islannista kertoville uutisille, jonka jälkeen on reaaliaikaisen haun laatikko, jossa pyörivät muun muassa Twitterin päivitykset. Tämän jälkeen on vielä kuvia Islannista, jolloin käy niin että haussa “ilman lisämausteita” normaalisti neljäntenä oleva Iceland.org on todellisuudessa kaukana kärjestä:

Iceland - lisää hakutuloksia

Unohtuiko jotain?

Se, mikä kaikista näistä hakutuloksista puuttui, on mainokset hakutulosten yläpuolella. Jos esimerkiksi haulla “Iceland” Google olisi näyttänyt kolme mainosta varsinaisten hakutulosten yläpuolella, olisi luettavaa ja silmäiltävää kertynyt ennen neljättä hakutulosta jo reippaan puoleisesti.

Silmänliiketutkimusten perusteella klikkaukset ovat viime vuosien aikana keskittyneetkin yhtä enemmän hakutulosten kärkeen – ja nyt kun hakukoneyhtiöt näyttävät mainoksia myös hakutulosten yläpuolella, niin mainosten klikkaukset näyttäisivät lisääntyvän entisestään:

Mihin ihmiset katsovat Googlen hakutuloksissa?

Paikallinen haku

Edellisessä ei vielä noussut esille Googlen paikallisten hakutulosten merkitys. Paikallinen haku karttoineen painaa osaa maksuttomien hakutulosten joukosta tulevaisuudessa Suomessakin entisestään alaspäin, esimerkiksi Suomesta haettaessa haulla “New York” näkyviin tulee mainos, Googlen karttatulokset ja kuvatulokset sekä kolme orgaanisen haun tulosta.

Mitä tämä kaikki tarkoittaa?

1. Vanhaa teesiä “jos brändiäsi ei näy hakukoneissa, sitä ei ole olemassa”, voidaan jo nyt muuttaa suuntaan “jos brändisi ei ole ensimmäisen kolmen hakutuloksen joukossa, sitä ei ole olemassa”.

2. Hakusanamainonnan asema yrityksen hakukonenäkyvyyden hallinnassa kasvaa.

3. Sivustojen nopea indeksoituminen ja sosiaalisen median uutis- ja keskusteluvirta tulevat entisestään lisäämään web-analytiikan merkitystä yrityksen maineenhallinnassa.

P.S. Jatkoin kokeiluja, kunnes lopulta erinäisten proxy-, kielivalinta ym. vaihdosten johdosta menetin ihmisarvoni Googlen silmissä. Tämä on jälleen yksi osoitus siitä, että nykyään aika tarkasti seurataan, miten hakukoneiden käyttäjät käyttäytyvät. Jos poikkeaa tästä linjasta, siitä saa kohtuullisen helposti muistutuksen:

Googlen hakurobotin terveiset

Yksi kommentti

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *