Googlen karttahaku kehittyy

Googlen karttapalvelun (Local / Maps) asteittainen integrointi Googlen “tavalliseen” hakuun käynnistyi viime vuoden puolella. Tämä tuo digitaaliseen markkinointiin paljon uusia, mielenkiintoisia ja varsinkin kustannustehokkaita keinoja markkinoida palveluita. Jos oikeasti haluat vahvistaa markkinaosuuttasi omalla paikkakunnallasi, sinun ei kannata sulkea silmiä tältä kehitykseltä.

Mainos: Ota meihin yhteyttä niin laitetaan yhdessä asiat kuntoon ja yrityksesi näkyviin paikallishaussa!

Paikallishaku on monessa muussa maassa yrityksille yksi tärkeimpiä markkinointikanavia. Myös Suomessa muutamalla paikallisella toimijalla on vahva jalansija. Koska Googlen markkinaosuus perinteisessä haussa on Suomessa reippaasti yli 90 % voidaan olettaa, että Google Mapsin käyttö kasvaa rajusti tänä vuonna. Ja sitä seuraavana vuonna ja senkin jälkeen. Ei myöskään kannata aliarvioida Googlen mahdollisuuksia mobiilihaussa ja kasvua tällä rintamalla.

Vaasa on näköjään Googlen mielestä tärkeä kaupunki, mutta Inkoo ei vielä tarpeeksi tärkeä tai suuri. Sanalla Inkoo ei tule karttaa Googlen hakuun, mutta sanalla Vaasa tulee (kuvat yllä ja alla).

Yritysten kannalta pelkkä paikkakuntahaku ei ole oleellinen asia, mutta kun lisäämme hakuun palvelun niin hakutulokset ovat erilaiset.

Onnittelut jos lääkäriasemasi on yllämainituissa hakutuloksissa, koska vain murto-osa Googlen käyttäjistä selaa lisää karttahaun tuloksia!

Haussa näkyvästä mainoksesta (Dextra) maksetaan noin 0,30 € / klikki, mutta karttahaun klikit ovat yrityksille ilmaisia. Arvioini mukaan suurin osa käyttäjistä klikkaa karttahaun tuloksia, eikä mainosta.

Karttahaku kuten myös muu luonnollisten hakukonesijoitusten parantaminen hakukoneoptimoinnin avulla on siis erittäin tärkeä ja kustannustehokas tapa tehdä hakukonemarkkinontia.

Yksi kommentti

  1. Nämä kartta tulokset ovat yhä useammin putkahtaneet omissakin hakutuloksissa esille. Nähtävästi kannattaa olla listattuna myös tuolla kartassa oman palvelun kanssa, jos haluaa lisää hakukonenäkyvyyttä omalle yritykselle paikallisilla hakusanoilla. Sen verran isolla nämä hakutulokset tulevat ruudulle, että varmasti saavat hakijan huomion itseensä ja varsinkin jos ei tiedä kohdepaikkaa ja näkee vielä kartankin vieressä.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *