Google-hakutulosten metakuvaukset pitenivät

Tulos on kirjoittanut aiemminkin metakuvauksista.

Google on muuttanut hakutulossivun ulkonäköä niin, että hakutulosten metakuvaukset ovat pidentyneet kaksinkertaisiksi. Lue, miten tämä vaikuttaa sivustosi hakukoneoptimointiin.

Tämä blogipostaus on 12 kuukautta vanha. Digimarkkinointi muuttuu jatkuvasti ja nopeasti, joten otathan kirjoituksen iän huomioon lukiessasi sitä.

Edit 16.5.2018: Google on jälleen lyhentänyt metakuvauksia! Tämän blogipostauksen tieto on siis osittain vanhentunutta. Lue lisää Search Engine Landin blogipostauksesta. Tällä hetkellä metakuvaus desktopilla vaikuttaa olevan useimmiten 160 merkkiä välilyönteineen ja mobiilissa 130 merkkiä välilyönteineen – pituudet siis vaihtelevat.

Hetkinen, mitäs ne metakuvaukset olivatkaan?

Metakuvaus (meta description) on se lyhyt tekstinpätkä, joka näkyy Googlen hakutulossivulla sinisen linkin alapuolella. Metakuvaus lisätään sivustolle kunkin sivun koodiin, joten se ei näy sivustolla suoraan käyttäjille.

Metakuvaus ei vaikuta hakutulossijoituksiin. Sen tehtävänä on vakuuttaa hakutulosten silmäilijät siitä, että tämä on juuri se hakutulos, jota he haluavat klikata. Metakuvausteksti tarjoaa herkullisen paikan kertoa sivusi tärkeimmästä sisällöstä.

Metakuvauksen maksimipituus on nyt 320 merkkiä

Google on testannut pidempiä metakuvauksia jo kesällä 2016, mutta nyt marraskuun loppupuolella muutos tuli näkyviin kaikille. Yli puolet hakutuloksista sisältää jo pidempiä metakuvauksia.

Aikaisemmin metakuvauksen pituus oli noin 150 merkkiä. Nyt Googlen Danny Sullivan on ilmoittanut, että maksimipituus on noin 320 merkkiä.

Tässä kuvakaappauksessa näkyy muutama esimerkki uusista, pidemmistä metakuvauksista. Hakulauseke oli ”mitä kotivakuutus korvaa”.

Esimerkki hakutuloksista, joissa näkyy uusia, pidempiä metakuvauksia.
Esimerkki hakutuloksista, joissa näkyy uusia, pidempiä metakuvauksia.

Näin muutos vaikuttanee klikkiprosentteihin

Hakukoneoptimointia käsittelevissä blogeissa on spekuloitu, mitä muutos loppujen lopuksi merkitsee. Pohdinnat kuulostavat varsin savolaisilta: klikkiprosentti voi kasvaa, tai sitten ei.

Hakutulos voi saada lisää klikkejä, jos uusi, pidempi metakuvaus onnistuu paremmin puhumaan sivuston puolesta ja tuomaan esiin hakijan kannalta kiinnostavaa tietoa, jonka perässä sivustolle kannattaa suunnata.

Klikkausten määrä voi vähentyä, jos uusi metakuvaus vastaa jo riittävän hyvin hakijan kysymykseen, eikä hän kaipaa enempää tietoa.

Kannattaako metakuvaukset kirjoittaa uusiksi?

Kuin vahvistaakseen hakukoneoptimoinnin (turhaan) mystistä mainetta, vastaus blogikirjoituksissa eri puolilla on ollut kyllä ja ei. Googlen Sullivan ei suosittele metakuvausten kirjoittamista uudelleen, mutta vanhan liiton hakukoneoptimoija on aina vähän skeptinen sen suhteen, mitä Google itse itsestään ilmoittaa.

Metakuvaukset kannattaa nyt kirjoittaa uudelleen tärkeimmille aloitussivuille, kuten Mozin Rand Fishkin opastaa. Näin voit saada etua siitä, että vasta osassa hakutuloksista näkyy pidempi metakuvaus, ja oma sivustosi voi saada pidemmän palan näkyvyyttä hakutulossivulla. Jatkossa metakuvauksia kannattaa muokata pidemmiksi vähitellen.

Metakuvauksien pidentämisessä ei toisaalta ole kiire, sillä Google ei nytkään ole aina näyttänyt metakuvauksena sitä, mitä sivulle on kirjoitettu. Näkyvissä on ollut usein Googlen poimima katkelma, joka on hakukoneen tekoälyn mielestä paremmin sopinut vastaamaan käyttäjän tekemään hakuun. Kiinnitä siis mieluiten huomiota siihen, vastaako sivusi sisältö nasevasti yleisimpiin hakuihin!

Näin optimoit metakuvauksen

Googlen muutos palauttaa hakukoneoptimoijan perusasioiden äärelle. Hakukoneoptimointi on jatkuva prosessi – vaikka juuri olisit saanut metakuvaukset valmiiksi, on aika aloittaa alusta.

Tuloksen vinkit hyvin optimoituun metakuvaukseen:

  1. Käytä metakuvauksen alussa sivun keskeisimpiä avainsanoja.
  2. Kirjoita luontevaa kieltä ja kokonaisia lauseita avainsanatykityksen sijaan.
  3. Hyvä rakenne on a) tuotteen tai palvelun hyödyt, b) toiminnallisuus ja c) toimintakehote.
  4. Metakuvaus kertoo, miten kyseinen sivu erottuu muista hakutuloksista eli sisältää niin sanotun USP:n (unique selling proposal).

Kun optimoit metakuvauksen, optimoit käyttökokemusta: miten haun tekijä voi saada parhaan vastauksen tarpeeseensa sinun sivustoltasi?

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *